Robert Kubica i Maciej Szczepaniak w Fordzie Fiesta RS WRC nie ukończyli Rajdu Monte Carlo, pierwszej rundy Mistrzostw Świata 2015. Po przejechaniu 14. odcinka specjalnego, już za meta lotna polska załoga wypadła z trasy i musiała się wycofać.
Zawody wygrali Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) i tym samym obrońcy tytułu mistrzowskiego zostali pierwszymi liderami tegorocznego cyklu FIA WRC.
Zobacz także:
Mistrzowie Świata pojechali bardzo skutecznie taktycznie. Tym razem nie wygrywali tak wiele odcinków jak to bywało w poprzednim sezonie, ale koncentrowali się na dojeżdżaniu w czołówce i “czystej” jeździe. Przyniosło to sukces – konkurenci popełniali bowiem błędy i tracili czas…
Dwa kolejne miejsca na podium zajęły także załogi Volkswagen Motorsport: Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila oraz Andreas Mikkelsen i Ola Fløene. Volkswagen Polo R WRC pokonał więc zespół Citroën Total Abu Dhabi WRT. Trzy modele DS3 WRC znalazły się na mecie w pierwszej dziesiątce, a Mads Østberg i Jonas Andersson – na czwartej pozycji. Sébastien Loeb i Daniel Elena oraz Kris Meeke i Paul Nagle mieli przygody, choć wygrywając odcinki pokazali klasę.
Seb na ostatniej próbie awansował na ósme miejsce, wyprzedzając Martin Prokop i Jan Tománek (Ford Fiesta RS WRC). Wygrał 5 OS-ów (Robert Kubica – 4, Kris Meeke – 3, Sébastien Ogier – 2), w tym jeden dziś. Kris był w niedzielę dwukrotnie najszybszy, ale stracił na próbie 14-tej ponad minutę. Kończący rywalizację Col Saint Jean – Saint Laurent 2 stanowił jednocześnie Power States. Trzy punkty wywalczył Meeke, dwa – Loeb, jeden – Jari- Matti Latvala.
Po ostatnim odcinku miejscami zamieniły się załogi w Hyundaiach i20 WRC: Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul wyprzedzili Daniego Sordo i Marca Martíego o 0,8 sekundy. Niewykluczone, że tak postanowił zespół.
Robert Kubica i Maciej Szczepaniak jechali nierówno, w stylu Colina McRae’a czy Mariana Bublewicza. W myśl zasady “albo zwycięstwo, albo nic”. Nasz mistrz pokazał wielka klasę wygrywając cztery odcinki, stając na podium na kilku innych. Ale błędy powodowały nie tylko stratę czasu, ale też uszkodzenia samochodu, które podczas innych prób uniemożliwiały mu nawiązanie rywalizacji.
Praktycznie Polacy stracili szanse na sukces już podczas pierwszego dnia, kiedy to patrol policji zatrzymał ich i nie pozwolił kontynuować jazdy do mety z powodu braku odpowiedniego oświetlenia rajdówki. Potem był nierówno – zwycięstwa i opuszczanie drogi.
Dziś przydarzyły się kłopoty z przegrzewającymi się hamulcami. Nasza załoga musiała jechać bardziej ostrożnie. I jechała, o czym świadczą uzyskiwane wyniki na OS 13 i OS 14 (odpowiednio dziesiąte i szóste miejsce). Niestety po przejechaniu mety lotnej pedał “wpadł” do podłogi i nie było możliwości zatrzymania pojazdy przed meta stop. W rezultacie opuszczenie drogi i uszkodzenie samochodu…
Wyniki 82. Rallye Monte Carlo
1. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – 3:36.40,2 godz.;
2. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – strata 58,0 sek.;
3. Andreas Mikkelsen i Ola Fløene (Volkswagen Polo R WRC) – 2.12,3 min.;
4. Mads Østberg i Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) – 2.43,6 min.;
5. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) – 3.20,8 min.;
6. Dani Sordo i Marc Martí (Hyundai i20 WRC) – 3.12,9 min.;
7. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta RS WRC) – 5.23,7 min.;
8. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën DS3 WRC) – 98.34,7 min.;
9. Martin Prokop i Jan Tománek (Ford Fiesta RS WRC) – 9.54,8 min.;
10. Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën DS3 WRC) – 10.55,6 min.
Klasyfikacja Mistrzostw Świata FIA WRC po 1. rundzie
1. Sébastien Ogier – 25 pkt;
2. Jari-Matti Latvala – 19 pkt.;
3. Andreas Mikkelsen – 15 pkt.;
4. Mads Østberg – 12 pkt.;
5. Thierry Neuville – 10 pkt.;
6. Dani Sordo – 8 pkt.;
7. Elfyn Evans – 6 pkt.;
7. Sébastien Loeb – 6 pkt.;
9. Kris Meeke – 4 pkt.;
10. Martin Prokop – 2 pkt.