RAJD MEKSYKU 2017: KRIS MEEKE POZA DROGĄ ALE WYGRAŁ (META)

rm_3_1

Kris Meeke i Paul Nagle jadący Citroënem C3 WRC wygrali Rajd Meksyku, trzecią rundę Mistrzostw Świata (FIA WRC). Na ostatnim odcinku wypadli z trasy, ale na szczęście wcześniej wypracowana przewaga pozwoliła im wygrać.

Citroen świętuje więc pierwszy triumf nowego modelu. Druga załoga francuskiego teamu, Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau zajęła po wczorajszej przygodzie piętnastą pozycję.


Zobacz także:

RAJDY

RAJD MEKSYKU 2017


 

Drugie miejsce w zawodach zajęli Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC), a trzecie – Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC). Dwa odcinki specjalne trzeciego etapu nie zmieniły zupełnie pierwszej “dziesiątki” klasyfikacji generalnej.

rm_3_2

OS 18 (La Calera – 32,96 km) wygrał Kris Meeke przed Sebastienem Ogierem i Stéphane Lefebvre. Lider nadrobił do Mistrza Świata kolejne 6,3 sekundy, powiększając przewagę do 37,2 sek.

Kończący zmagania Derramadero (21,94 km, stanowiący Power Stage, miał dla Krisa Meeke i Paula Nagle dramatyczny przebieg. Na szczęście pobyt poza drogą nie miał konsekwencji – liderzy stracili tylko 23,7 sek. do zwycięzców oraz możliwość zdobycia dodatkowych punktów do klasyfikacji (zajęli ósme miejsce).

rm_3_3

Punktowali natomiast: Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, Ott Tänak i Martin Jarveoja (Ford Fiesta WRC), Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) oraz Dani Sordo i Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC).

– Myślę, że tę historię będę musiał opowiadać setki razy. Przykro mi, że popełniłem błąd. Samochód zaczął się ślizgać w chwili, gdy zawieszenie odbiło po bardzo mocnej kompresji. Na pewno mieliśmy szczęście. Natychmiast zająłem się szukaniem powrotu na drogę, bo wiedziałem, że nie uszkodziłem auta i nadal mam szansę wygrać. I właśnie to jest najważniejsze: wygraliśmy i pokazaliśmy skalę możliwości Citroëna C3 WRC, zaliczając pierwsze zwycięstwo tego samochodu. Jestem bardzo dumny, że uzyskałem ten wynik dla całego naszego zespołu – powiedział Kris Meeke.

rm_3_7

– W to, co zdarzyło się na trasie Power Stage, na razie aż trudno mi uwierzyć, mimo że w przeszłości byliśmy świadkami podobnych zwrotów akcji. W chwili, gdy to nastąpiło, nie wiedzieliśmy dokładnie co się dzieje. Obraz z kamer w aucie sugerował, że jest to poważne wypadnięcie z drogi, tymczasem system śledzenia pokazywał nam, że samochód nie zatrzymał się, lecz przez cały czas jedzie. Kiedy nasz Citroën ostatecznie minął linię mety, ulga i radość jaką wszyscy odczuliśmy, były na miarę wcześniejszego napięcia. To pierwsze zwycięstwo odniesione na nawierzchni szutrowej pozwala nam udowodnić, że C3 WRC stanowi dobrą bazę do dalszej ewolucji i, że zespół Citroën Racing wykonał dobrą robotę przy jego opracowaniu i przygotowaniu. Teraz możemy z optymizmem i w dobrych nastrojach pracować na dalsze postępy – podsumował zawody Yves Matton, Dyrektor Citroen Racing.

W WRC 2 fabryczna załoga Tidemand Pontus i Jonas Andersson (Skoda Fabia R5) utrzymała pierwsze miejsce.

rm_3_9

– To był fantastyczny pojedynek i niesamowity rajd. Rajd Meksyku był dla nas niesamowitym doświadczeniem. Jesteśmy zachwyceni osiągniętym przez nas sukcesem, nie moglibyśmy być bardziej zadowoleni z rozpoczęcia sezonu – powiedział Tidemand, w rodzinnym kraju uhonorowany tytułem Motorsportowego Zawodnika Roku 2016.

– Jestem dumny z mojej załogi i całego zespołu. To nie był rajd dla osób o słabych nerwach, ale Pontus i Jonas zachowali zimną krew do samego końca i dowieźli do mety bardzo ważne dla nas zwycięstwo. Rajd Meksyku jest ostatecznym sprawdzianem wytrzymałości samochodów. Rywalizacja biegnie od asfaltowych ulic samego serca stolicy Meksyku, po wysokość aż 2750 m n.p.m., najwyższy punkt w całym kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata. Nasz samochód spisał się bez zarzutu w każdym z możliwych warunków – koemtował Dyrektor Škoda Motorsport, Michal Hrabánek.

Eric Camilli i Benjamin Veillas (Ford Fiesta R5) byli dziś znacznie wolniejsi od rywali. Trzecia pozycję zajęli Benito Guerra i Daniel Cue (Škoda Fabia R5). Jak informowaliśmy – jedyni reprezentanci Polski, Hubert Ptaszek i Maciej Szczepaniak zakończyli rywalizację na OS2.

rm_3_5

Wyniki Rally Guanajuato México 2017
1. Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën C3 WRC) – 3:22.04,6 godz.;
2. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) – strata 13,8 sek.;
3. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) – 59,7 sek.;
4. Ott Tänak i Martin Jarveoja (Ford Fiesta WRC) – 2.18,3 min.;
5. Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 Coupe WRC) – 3.32,9 min.;
6. Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) – 4.40,3 min.;
7. Juho Hänninen i Kaj Lindström (Toyota Yaris WRC) – 5.06,2 min.;
8. Dani Sordo i Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC) – 5.22,7 min.;
9. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC) – 8.41,8 min.;
10. Tidemand Pontus i Jonas Andersson (Skoda Fabia R5) – 10.51,9 min.;
11. Eric Camilli i Benjamin Veillas (Ford Fiesta R5) – 11.34,6 min.;
12. Benito Guerra i Daniel Cue (Škoda Fabia R5) – 18.38,0 min.

rm_3_4

KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA FIA WRC PO 3. RUNDACH

Kierowcy
1. Sébastien Ogier – 66 pkt.;
2. Jari-Matti Latvala – 58 pkt.;
3. Ott Tanak – 48 pkt.;
4. Dani Sordo – 30 pkt.;
5. Thierry Neuville – 28 pkt.;
6. KRIS MEEKE – 27 pkt.;
7. CRAIG BREEN – 20 pkt.;
8. Elfyn Evans – 20 pkt.;
9. Hayden Paddon – 17 pkt.;
10. STEPHANE LEFEBVRE – 10 pkt.;
11. Juho Hanninen – 9 pkt.;
12. Andreas Mikkelsen – 6 pkt.;
13. Jan Kopecky – 4 pkt.;
14. Pontus Tidemand – 3 pkt.;
15. Bryan Bouffier – 1 pkt.;
16. Teemu Suninen – 1 pkt.

Producenci
1. M-Sport WRT – 103 pkt.;
2. Toyota Gazoo Racing WRT – 67 pkt.;
3. Hyundai Motorsport – 65 pkt.;
4. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 55 pkt.

Fot.: Red Bull (Jaansus Ree) oraz Orlen Team, Citroen i Hyundai