Rajd Koszyce był ostatnią, siódmą rundą RSMP i wyłonił Mistrzów Polski. Według nieoficjalnych wyników zostali nimi Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran (Subaru Impreza). Należy jednak pamiętać, że rezultaty Rajdu Polski są zawieszone i dopiero po ich zatwierdzeniu będzie można otwierać zwycięskiego szampana. W rajdzie na Słowacji zwyciężyli Josef jr. Beres i Robert Muller (Skoda Fabia S2000), a w RSMP Michał Sołowow i Maciej Baran (Ford Fiesta S2000).
Przypomnijmy – po Rajdzie Polski we wrześniu w Mikołajkach protest dotyczący zgodności Subaru Impreza załogi Kajetan Kajatanowicz – Jarosław Baran złożył zespół Cersanit Rally Team. Zakwestionowane części przybyły do Polski delegat Międzynarodowej Federacji Samochodowej zabrał ze sobą. FIA nie podała jeszcze decyzji w sprawie, stąd wyniki zawodów na Mazurach nie są jeszcze potwierdzone…
Tymczasem w Koszycach trwała niezwykle interesująca rywalizacja. Po pierwszym etapie wydawał się, że Bryan Bouffier i Xavier Panseri czwarty tytuł Mistrzów Polski mają w “kieszeni”. Tymczasem…
Dramatyczny, a jednocześnie decydujący dla klasyfikacji Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski okazał się pierwszy w sobotę, a siódmy z rzędu w rajdzie odcinek specjalny (24,35 kilometra). Nazwa “Opina” długo będzie się negatywnie kojarzyła głównym jeszcze rano faworytom do tytułu, Buffierowi i Panseri. Na trasie siódmego OS-u ich Peugeot 207 S2000 został poobijany, a trzykrotni mistrzowie naszego kraju stracili ponad 7 minut (jeszcze więcej Grzegorz Grzyb i Daniel Siatkowski, którzy zmieniali koło w swoim Peugeocie 207 S2000). Dodatkowo Francuzi otrzymali od ZSS 30 sekundy kary za potrącenie szykany.
Błąd popełnili także obrońcy tytułu, Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran (Automobilklub Polski). Ich Subaru Impreza stało ponad dwie minuty, bowiem i oni przebili oponę. Jednak na szczęście dla nich tak krótki postój nie pozbawił ich szansy na walkę o zwycięstwo w sezonie – po ósmym odcinku, podczas którego zanotowali najlepszy czas zajmowali bowiem trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Koszyc, co wystarczało im do zwycięstwa w sezonie!
Kajetan Kajetanowicz, kierowca Lotos Dynamic Rally Team i Automobilklubu Polski: Pierwszy dzisiejszy odcinek specjalny był chyba najbardziej emocjonujący w moim życiu. Rozpoczął się dla nas bardzo dobrze – szybka jazda i naprawdę dobre tempo. Wszystko „żarło” aż do zakrętu, gdzie przebiliśmy oponę. Na takiej oponie jechaliśmy jeszcze kilka kilometrów, aby znaleźć odpowiednie miejsce do zmiany koła. Dogoniliśmy Bryana, który miał jakąś przygodę, i wyprzedziliśmy go. Za chwilę zatrzymaliśmy się na zmianę koła. W tym czasie minął nas Bryan i Melicharek, który jechał bez problemów. Ruszyliśmy dalej i dogoniliśmy Melicharka. Jechaliśmy za nim jakiś czas – może nas nie widział, nie spodziewał się, że tak szybko go dościgniemy. Udało się go wyprzedzić. Po około 10 kilometrach znów dogoniliśmy Bryana na bardzo wąskiej partii. Trudno było go wyprzedzić i późno się zorientował, że jedziemy za nim. Straciliśmy na tym odcinku ok. 2,5 minuty zmieniając koło i wyprzedzając dwie załogi na jednej próbie. Ruszyliśmy do kolejnej i wygraliśmy ostatni odcinek w pierwszej pętli. Zapowiada się bardzo emocjonująca, ostatnia w tegorocznych mistrzostwach Polski pętla. Będziemy cisnąć. Walczymy dalej!
Michał Sołowow i Maciej Baran w Fordzie Fiesta S2000 pojechali OS 7 czysto i prowadzili w rajdzie… Drugą lokatę w RSMP zajmowali znakomicie jadący Wojtek Chuchała i Kamil Heller (Subaru Impreza TMR).
Wojtek Chuchała: Cały czas staraliśmy się jechać maksymalnie ostrożnie, żeby nic nie nabroić. Pierwszy oes to była walka o życie. Było dużo błota, warunki zdecydowanie nie sprzyjały. Pogoda cały czas się zmienia, więc bardzo ciężko dobrać odpowiednie opony. Dziękujemy Grzegorzowi Grzybowi, który nas dosyć sprawnie przepuścił na pierwszym odcinku.
Piąte miejsce w klasyfikacji Mistrzostw Polski zajmują Jan Chmielewski i Grzegorz Dachowski (Citroen DS3), za nimi są Tomasz Gryc i Michał Kuśnierz (Citroen C2 R2 Max) oraz Ariel Piotrowski i Ireneusz Pleskot (Citroen C2 R2 Max).
O wszystkim decydowała druga pętla sobotniego etapu 37. Rally Kosice.
Rozpoczął ją ponownie OS Opina. Ponownie najszybsi okazali się na nim Josef jr. Beres i Robert Muller (Skoda Fabia S2000). Tymczasem Kajetanowicz wyprzedził Sołowowa o 8,9 sekundy. Kierowca Forda wyraźnie nie chciał podejmować ryzyka – wolał oddać zwycięstwo w rajdzie nie liczącemu się do klasyfikacji Mistrzostw Polski Beresowi, niż ryzykować stratę pierwszej pozycji w RSMP.
Z kolei dla Kajetana Kajetanowicza najważniejsze było wyprzedzenie Wojciecha Chuchały i awans na drugie miejsce w krajowych zawodach.
Szybko odcinek przejechali Grzegorz Grzyb i Daniel Siatkowski. Ponieważ Bryan Bouffier i Xavier Panseri znów ponieśli straty, a do tego potrącili szykanę (kara 10 sekund), to różnica pomiędzy załogami w Peugeotach 207 S2000 zmalała do 5,1 sekundy (na korzyść Francuzów).
Na ostatnim odcinku jednak Bouffier nie dał szans Grzybowi i zakończył rywalizację przed nim…
Dość spokojnie pojechali ostatni OS Michał Sołowow i Maciej Baran, ale nie ryzykowali także Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran. Dojechanie do mety zapewniało im przecież sukces!
Miejsce na podium RSMP jest niewątpliwie znakomitym wynikiem Wojtka Chuchały i Kamila Hellera!
Czwartą pozycję zajęli Michał i Grzegorz Bębenkowie (Mitsubishi Lancer Evo X), a piątą – Jan Chmielewski i Grzegorz Dachowski (Citroen DS3). To najlepszy wynik w klasyfikacji generalnej RSMP kierowcy z Krakowa! Na Słowacji wyprzedził Bryana Bouffiera…
Z kolei Ariel Piotrowski i Ireneusz Pleskot (Citroen C2 R2 Max) pokonali Grzegorza Grzyba.
W dziesiątce znaleźli się też Tomasz Gryc i Michał Kuśnierz (Citroen C2 R2 Max) oraz Szymon Kornicki i Robert Hundla (Citroen C2 R2).
Wielki sukces Citroenów! Twórca rozgrywek Citroen Racing Trophy Polska, Marek Nawarecki może być dziś bardzo dumny! Podobnie jak dyr. Jerzy Prządka!
WYNIKI RAJDU
1. Josef jr. Beres i Robert Muller (Skoda Fabia S2000) – 1:26:55.6 godz.;
2. Michał Sołowow i Maciej Baran (Ford Fiesta S2000) – strata 6,1 sek.;
3. Jaroslav Melicharek i Richard Lasevic (Mitsubishi Lancer WRC05) – 1.53,9 min.;
4. Jaroslav Orsak i Karel Vajik (Mitsubishi Lancer Evo IX) – 2.21,3 min.;
5. Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran (Subaru Impreza TMR) – 2.30,2 min.;
6. Wojciech Chuchała i Kamil Heller (Subaru Impreza) – 2.52,9 min.;
7. Michał Bębenek i Grzegorz Bębenek (Mitsubishi Lancer Evo X) – 3.20,1 min.;
8. Igor Drotar i Vladimir Banoci (Subaru Impreza WRC) – 4.12,8 min.;
9. Istvan Petho i Attila Ruboczky (Mitsubishi Lancer Evo IX) – 5.13,5 min.;
10. Laurent Viana i Isabelle Galmiche (Citroen C4 WRC) – 5.52,0 min.;
11. Jan Chmielewski i Grzegorz Dachowski (Citroen DS3) – 6.44,4 min.;
12. Bryan Bouffier i Xavier Panseri (Peugeot 207 S2000) – 7.06,8 min.;
13. Ariel Piotrowski i Ireneusz Pleskot (Citroen C2 R2 Max) – 7.26,6 min.;
14. Grzegorz Grzyb i Daniel Siatkowski (Peugeot 207 S2000) – 7.27,9 min.;
15. Tomasz Gryc i Michał Kuśnierz (Citroen C2 R2 Max) – 7.45,3 min.;
16. Tomas Ondrej i Adam Gomori (Mitsubishi Lancer Evo VI) – 8.35,6 min.;
17. Andras Hadik i Istvan Juhasz (Subaru Impreza WRX STI) – 8.51,7 min.;
18. Martin Koci i Imrich Ferencz (Citroen C2 R2 Max) – 9.07,0 min.;
19. Szymon Kornicki i Robert Hundla (Citroen C2 R2 Max) – 9.09,9 min.;
20. Lukas Lapdavsky i Julius Lapdavsky (Peugeot 207 S2000) – 9.37,1 min.
NIEOFICJALNA KLASYFIKACJA MISTRZOSTW POLSKI
1. Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran – 195 (207) pkt.;
2. Bryan Bouffier i Xavier Panseri – 189,5 (189,5) pkt.;
3. Michał Sołowow i Maciej Baran – 183 (206) pkt.;
4. Michał Bębenek – 129 (135) pkt.;
5. Grzegorz Grzyb i Daniel Siatkowski – 121 (121) pkt.;
6. Tomasz Kuchar i Daniel Dymurski – 117,5 (117,5) pkt.;
7. Wojciech Chuchała – 83 (83) pkt.;
8. Janek Chmielewski – 42,5 (42,5) pkt.;
9. Maciej Rzeźnik i Pzremysław Mazur – 33 (33) pkt.;
10. Leszek Kuzaj – 31 (31) pkt.;
W nawiasie ilość punktów zdobyta w ciągu sezonu (do klasyfikacji liczy się 6 z 7 rund RSMP)
Dla mnie to Buffi jest mistrzem. Chłopak startuje w kilku serialach i nie mógł się za bardzo skoncentrowac w najmniej prestiżowych MP. A co z samochodem Kajto? Wciąż przecież nie ma decyzji FIA czy miał auto zgodne z regulaminem.