Trwa Rajd Janner, pierwsza runda Mistrzostw Europy 2014. Wystartowały w nim cztery polskie załogi: dwie z nich Robert Kubica i Maciej Szczepaniak oraz Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran walczą o zwycięstwo.
A właściwie walczyli przez pięć pierwszych odcinków specjalnych. Na szóstym OS-ie Ford Kajetanowicza opuścił bowiem drogę i nasz mistrz musiał się wycofać z rywalizacji. Tymczasem Kubica i Szczepaniak wygrali pierwszy etap.
Zobacz także:
RAJDY
Na sobotę organizatorzy zaplanowali rozegranie dziesięciu odcinków specjalnych: zawodnicy mają do przejechania cztery pętle. Po pierwszej prowadzi Kajetanowicz przed Kubicą. Obaj reprezentują barwy Lotos Rally team i Automobilklubu Polski.
A oto jak przebiegała rywalizacja:
Pierwszy odcinek specjalny (Pierbach 1 – 18,99 km). Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran, czterokrotni Mistrzowie Polski jadący tym razem Fordem Fiesta R5 zaskoczyli rywali. Narzucili bardzo szybkie tempo, wygrywając OS wyraźnie. Raimund Baumschlager i Klaus Wicha (Škoda Fabia S2000) stracili 1,5 sekundy, Robert Kubica i Maciej szczepaniak (Ford Fiesta S2000) – 5,4 sek., a Václav Pech i Petr Uhel (Mini John Cooper Works S2000) – 8,9 sek.
Drugi odcinek specjalny (Liebenau 1 – 10,22 km). Kajto nie zwolnił tempa. Drugi na mecie Pech stracił 2,6 sek., a trzeci Kubica – 5,2 sek.
Trzeci odcinek specjalny (St. Oswald 1 – 8,3 km). Tym razem najszybszy okazał się Robert Kubica. czwartego Kajetana Kajetanowicza (5,7 sek.) wyprzedzili Raimund Baumschlager (3,0 sek.) oraz Václav Pech (3,8 sek.). Po pętli Kajto wyprzedza Kubicę o 4,9 sek. oraz Pacha o 9,6 sek.
Kajetan Kajetanowicz: Jest OK, choć momentami bywa nieprzewidywalnie, sporo „czarnego” lodu na drodze, czyli takiego, którego nie widać. Trudniej przez to wybrać odpowiednie miejsce hamowania, niektóre zakręty przypominają katapultę – wjeżdżamy w nie i opona mocno trzyma, a za chwilę natrafiamy na taflę lodu i przyczepność diametralnie się zmienia. To wielka przyjemność móc rywalizować i wygrywać z takimi kierowcami, z którymi tutaj walczymy na tych bardzo śliskich i wymagających odcinkach.
Dobrze radzą sobie dwie inne polskie załogi. Sławomir Ogryzek i Szczepan Mirek (Citroën C2 R2 Max) prowadzą w klasie RC4, a Grzegorz Sikorski i Michał Jurgała (Ford Fiesta ST) zajmują w niej czwarte miejsce.
Czwarty odcinek specjalny (Pierbach 2 – 18,99 km). Robert Kubica popełnił błąd – w Fordzie doszło do przebicia tylnej opony i nasz kierowca stracił 22,4 sekundy. Odcinek wygrał Raimund Baumschlager, który został nowym liderem. Kajetanowicz na OS-ie był trzeci (18,2 sek,) za Vaclavem Pechem (8,6 sek.) i w rajdzie jest drugi (2,5 sek.). Kunica (11,6 sek.) spadł na czwarte miejsce za Pecha (2,5 sek.).
Piąty odcinek specjalny (Liebenau 2 – 10,22 km). Kajetanowicz wygrał z Baumschlagerem, ale odrobił zaledwie 0,1 sek. Pech stracił do niego 6 sekund – był też gorszy o 2,4 sek. od Kubicy. Kolejność w czołówce klasyfikacji się jednak nie zmieniła.
Szósty odcinek specjalny (St. Oswald 2 – 8,3 km). Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran z powodu zablokowania pedału gazu wypadli z trasy. Ich Ford Fiesta R5 został na poboczu. Robert Kubica i Maciej Szczepaniak wygrali OS. Jednak rywale nie stracili zbyt wiele: Baumschlager – 0,7 sek., Pech – 2,1 sek., stąd kolejność nie uległa zmianie. Austriak jest pierwszy, Czech jest drugi (9,8 sek.), a Polak trzeci (14,3 sek.).
Kajetan Kajetanowicz: Cieszyłem się każdym kilometrem w tym samochodzie, zbierałem bardzo cenne doświadczenie na tych trudnych trasach. Fajnie, że mogę pracować w pewnym sensie nad rozwojem tego auta. Walka podczas dzisiejszych odcinków dawała mi mnóstwo frajdy i motywacji. Emocje znów były ogromne. W tym sporcie tak bywa, że drobne awarie eliminują nas z rywalizacji. Dziękuję za zaangażowanie całemu team’owi. To profesjonaliści i ciężko pracują, aby unikać takich sytuacji. Jestem już myślami na kolejnej rundzie i ponownie zamierzam dać z siebie wszystko.
Maciek Woda (szef M-Sport Poland): Po powrocie auta do serwisu wiemy, że to drobna usterka, która okazała się tak poważna w skutkach. Kajetan z Jarkiem fantastycznie rozpoczęli rajd. Wygrali dziś trzy odcinki specjalne pokazując potencjał w trudnych i zmiennych warunkach drogowych. Jest mi bardzo przykro z zaistniałej sytuacji i wierzę, że kolejne rajdy będą dla nas bardziej szczęśliwe.
Po dwóch pętlach Sławomir Ogryzek i Szczepan Mirek nadal prowadzą w klasie RC4, a Grzegorz Sikorski i Michał Jurgała spadli o jedną pozycję – na piąte miejsce.
Siódmy odcinek specjalny (Pregarten 1 – 8,76 km). Zaatakował Vaclav Pech. Czech wygrał OS o 0,1 sekundy przed Kubicą. Baumschlager stracił 6,6 sekundy. Robi się coraz ciekawiej – różnice gwałtownie maleją. Austriak ma 3,2 sek. przewagi nad Pechem i 7,8 sek. nad Polakiem.
Ósmy odcinek specjalny (Schönau – St. Leonhard 1: 22,93 km). Robert Kubica najszybszy i na przerwę do Parku serwisowego jedzie jako wicelider. Przodownictwo w rajdzie objął Vaclav Pech, który stracił na OS-ie do Polaka 1,7 sekundy i wyprzedza go obecnie o 2,9 sek. Baumschlager (8,3 sek.) spadł na trzecie miejsce – o 3,4 sek. za Czechem.
Sławomir Ogryzek i Grzegorz Sikorski nadal walczą dzielnie.
Dziewiąty odcinek specjalny (Pregarten 2 – 8,76 km). Kubica wygrał i zmniejszył stratę do Pecha do 1,9 sekundy. Baumschlager jest 6,2 sek. za Polakiem. Jaromir Tarabus i Daniel Trunkát (Škoda Fabia S2000), którzy zajmują czwarte miejsce nie liczą się w rywalizacji – tracą do liderów prawie półtorej minuty.
Ogryzek i Sikorski jadą dalej.
Dziesiąty odcinek specjalny (Schönau – St. Leonhard 1: 22,93 km). Robert Kubica i Maciej Szczepaniak pierwszy etap rajdu zakończyli na pierwszej pozycji. Na ostatnim OS-ie dnia odnieśli bowiem przekonywujące zwycięstwo nad Vallevem Pechem – Czech stracił aż 8,3 sekundy. Trzeci jest nadal Raimund Baumschlager.
Niestety Sławomir Ogryzek i Szczepan Mirek (Citroën C2 R2 Max), dotychczasowi liderzy w klasie RC4 wycofali się z rywalizacji. W stawce pozostali tymczasem Grzegorz Sikorski i Michał Jurgała, którzy awansowali na trzecie miejsce w klasie.
WYNIKI PO PIERWSZYM ETAPIE
1. Robert Kubica i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta S2000) – 1:24.52,6 godz.;
2. Václav Pech i Petr Uhel (Mini John Cooper Works S2000) – strata 6,4 sek.;
3. Raimund Baumschlager i Klaus Wicha (Škoda Fabia S2000) – 20,9 sek.;
4. Jaromir Tarabus i Daniel Trunkát (Škoda Fabia S2000) – 1.47,9 min.;
5. Beppo Harrach i Leopold Welsersheimb (Mitsubishi Lancer Evo IX R4) – 1.59,2 min.;
6. Andreas Aigner i Barbara Watzl (Peugeot 207 S2000) – 2.41,3 min.;
7. Wasily Gryazin i Dimitry Chumak (Ford Fiesta S2000) – 3.00,6 min.;
8. Roman Odložilík i Martin Tureček (Ford Fiesta R5) – 4.03,8 min.;
9. Hermann Neubauer i Bernhard Ettel (Subaru Impreza Sti R4) – 5.12,0 min.;
10. Robert Consani i Vincent Landais (Peugeot 207 S2000) – 5.16,1 min.;
29. Grzegorz Sikorski i Michał Jurgała (Ford Fiesta ST) – 24.34,5 min.