RAJD HISZPANII: OGIER, MIKKELSEN, NEUVILLE – KTO MISTRZEM ŚWIATA?

rhi_przed1

Zespoły Volkswagena, Hyundaia, Citroëna i M-Sport-Ford szykują się do startu w Rajdzie Hiszpanii. To jedyna runda mistrzostw świata (FIA WRC) podczas całego sezonu, w której zawodnicy jeżdżą po drogach o dwóch rodzajach nawierzchni.

Wszystkie odcinki specjalne rozgrywane w piątek mają nawierzchnię szutrową (115,90 km OS), te po których zawodnicy będą jeździć w sobotę i w niedzielę – asfaltową (205,18 km).


Zobacz także:

RAJDY

RAJD HISZPANII 2016


 

Sebastian Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) mogą po raz czwarty z rzędu zdobyć tytuł mistrzów. Z kolei największe szanse aby im w tym przeszkodzić mają koledzy z zespołu Volkswagena – Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger . Ubiegłoroczni zwycięzcy Rajdu Hiszpanii w klasyfikacji zajmują drugie miejsce i mają o 68 punktów mniej niż obrońcy tytułu z zeszłego roku.

rhi_przed5

Obok mocnych konkurentów z zespołów Hyundaia, Citroëna i M-Sport-Ford kandydatem do walki o zwycięstwo w Hiszpanii jest też trzecia załoga Volkswagena – Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. Do tej pory Finowie cztery razy zajmowali w Rajdzie Hiszpanii drugie miejsce, jednak jako jedyna załoga Volkswagena nigdy tego rajdu nie wygrali. Ponadto sam Volkswagen może sięgnąć w Katalonii po tytuł mistrza w RMŚ w kategorii producentów, jednak aby tak się stało, jego konkurenci musieliby uzyskać słabe wyniki.

Rajd Hiszpanii to 19 odcinków specjalnych o łącznej długości 321,08 km.

Ogier i Ingrassia muszą zająć co najmniej trzecie miejsce i zdobyć jeden punkt na Powerstage’u. Wtedy, niezależnie od miejsca jakie zajęliby ich najwięksi konkurenci i koledzy z zespołu mogliby po raz czwarty świętować zdobycie tytułów mistrzów świata. Oprócz dwóch zespołów z Wolfsburga widoki na wygraną mają również Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC), którzy zajmują w punktacji trzecie miejsce.

rhi_przed3

Także w klasyfikacji producentów decydujący pojedynek rozegra się między Volkswagenem a Hyundaiem. Puchar mógłby powędrować przed czasem do Wolfsburga jedynie wtedy, gdyby Volkswagen zgromadził co najmniej o 20 punktów więcej niż Hyundai.

Po raz trzeci od 2014 roku Rajd Hiszpanii rozpocznie się prologiem „Barcelona” rozgrywanym u stóp wzgórza Montjuic oraz na terenie, na którym odbywały się różne konkurencje podczas Igrzysk Olimpijskich w 1992 roku. Trasa tego spektakularnego OS-u, który odbędzie się w czwartkowy wieczór, prowadzi tarasami terenów Wystawy Światowej z 1929 roku, między innymi niedaleko słynnego niemieckiego pawilonu zaprojektowanego przez Miesa van der Rohe – budynku mającego status ikony architektury.

rhi_przed4

POWIEDZIELI

Sebastien Ogier: Na asfaltowych Rajdach Niemiec i Francji wypracowaliśmy dobrą pozycję wyjściową do walki o mistrzowski tytuł. Potwierdzają to dwa kolejne zwycięstwa, które mocno zbliżyły nas do tego celu. Dlatego do kolejnych rajdów podchodzimy z nieco mniejszym napięciem, bo nie potrzebujemy już aż tak wielu punktów, żeby zdobyć tytuł mistrzów świata. Lubimy ten rajd. Bardzo dobrze mi na nim poszło w latach 2013 i 2014. W zeszłym roku na Powerstage’u, ostatnim OS-ie rajdu, popełniłem błąd, który kosztował mnie zwycięstwo. Obiecuję, że tym razem to się nie powtórzy!

Jari-Matti Latvala: Rajd Francji był dla mnie trudny. Dokładnie przeanalizowaliśmy dlaczego tak było i wyciągnęliśmy wnioski. Teraz myślimy o Rajdzie Hiszpanii, który bardzo lubię, i na którym przez ostatnie cztery lata zajmowałem drugie miejsce. Szczególny nacisk położymy na solidne zapoznanie z trasą i na to, żeby jej opis był jeszcze bardziej precyzyjny. Odcinki specjalne Rajdu Hiszpanii są krótsze niż te we Francji, a to mi akurat odpowiada.

rhi_przed2

Andreas Mikkelsen: Rajd Hiszpanii jest niepowtarzalny, chętnie wspominam jego poprzednie edycje. W końcu w zeszłym roku odniosłem tam moje pierwsze zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Szybkie przejście z szutru na asfalt nie sprawia mi dużych problemów. W 2015 roku straciłem na szutrze zbyt dużo czasu w stosunku do lidera, tym razem w czwartek wieczorem w Barcelonie i w piątek będę solidnie naciskał na gaz. Jeśli mi się to uda, to jestem pewien, że w tym roku znowu wygram.

Sven Smets, dyrektor Volkswagen Motorsport: W przeszłości Rajd Hiszpanii zawsze wypadał pozytywnie dla Volkswagena. Jasne, że mamy swoje plany w sytuacji, gdy znowu istnieją szanse na wcześniejsze zdobycie tytułów we wszystkich trzech rajdowych klasyfikacjach. Wiemy też, że w tym sezonie nasi konkurenci mocniej depczą nam po piętach, zwłaszcza na asfalcie, a dobrych wyników nie dostaje się w prezencie. Jako zespół musimy być w Hiszpanii stale skoncentrowani, jeśli znowu chcemy wygrać. A chcemy.