RAJD HISZPANII 2018: NIESAMOWITY LOEB, KAJTO CZWARTY (META)

rhiszp-3-1

Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C3 WRC) wygrali Rajd Hiszpanii w Katalonii (Rally Catalunya), przedostatnią w tym sezonie rundę mistrzostw świata (FIA WRC).

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta R5) zajęli ostatecznie czwarte miejsce w klasie WRC 2, ulegając jedynie załogom fabrycznym.


Zobacz także:

RAJDY


 

O wynikach rajdu w klasyfikacji generalnej decydował ostatni, czwarty dzień zmagań w Katalonii. Po dwóch etapach prowadzili Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC), a kolejne miejsca zajmowali Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC), Sébastien Loeb i Daniel Elena, Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC), Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) oraz Dani Sordo i Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC). Różnica pomiędzy liderami, a piątą z załóg wynosiła zaledwie 16,5 sekundy.

rhisz-3-3

Ostatni dzień rozpoczął się od skutecznego ataku Sebastiena Loeba. Dziewięciokrotny mistrz świata wygrał dwa pierwsze odcinki specjalne i awansował na pozycje lidera. Na kolejnym OS-ie zaatakował Sebastien Ogier, ktry zmniejszył różnicę do rodaka do 3,6 sek. O wszystkim decydował więc Power Stage.

Próbę wygrali Ott Tänak i Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC), a Sebastien Ogier był drugi. Jego imiennik – Loeb jednak kontrolował sytuację, zanotował trzeci wynik, tracąc zaledwie 0,7 sek. do rywala. Dało mu to końcowy sukces. Punty wywalczyli także Elfyn Evans oraz Dani Sordo.

rajd_hiszpanii_6

Pechowcem okazał się Thierry Neuville, który z powodu przebicia opony spadł z trzeciego na czwarte miejsce (0,5 sek. za Evansa). Liderzy po pierwszym dniu i kandydaci do tytułu: Ott Tänak i Martin Järveoja zajęli szóste miejsce.

W klasie WRC2 wygrali Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen (Skoda Fabia R5), a na podium stanęli także Jan Kopecký i Pavel Dresler (Skoda Fabia R5) oraz Petter Solberg i Veronica Gulbæk (Volkswagen Polo GTI R5).

hiszp-3-4

Kajetan Kajetanowicz po pierwszej pętli awansowali na czwarte miejsce po błędzie Pettera Solberga.

– Zadecydowaliśmy o wyborze innej mieszanki opon i jesteśmy z niej zadowoleni, ponieważ jest wilgotno, ale nie tak mokro, jak wczoraj. Warunki różnią się od sobotnich, są bardzo nieprzewidywalne. W górach jest bardzo niska temperatura, która spada nawet do 4 stopni Celsjusza. Miejscami asfalt jest suchy, ale występują też partie wilgotne, a nawet mokre. Trzeba być cały czas skoncentrowanym. Pomimo tego notujemy wysokie czasy i jesteśmy na czwartym miejscu, awansowaliśmy. Ustawienia samochodu są dobre, staramy się czerpać przyjemność z jazdy i to do tej pory nam się udaje – mówił po dwóch OS-ach Kajetan Kajetanowicz, kierowca Automobilklubu Polski i Lotos Rally Team.

rhiszp-3-7

Dwie ostatnie próby to spokojna jazda polskiej załogi i w efekcie – czwarte miejsce w WRC2.

– Możliwość walki o najwyższe pozycje w tak trudnym rajdzie nie przychodzi za darmo. To efekt wytrwałej pracy całego zespołu. Dla mnie ten rajd był kolejnym debiutem i kolejnym krokiem w przygotowaniach do nadchodzącego sezonu. Choć mieliśmy w tym roku tylko cztery zaplanowane rajdy, mam nadzieję, że jesteście usatysfakcjonowani. Jak wiecie dawaliśmy z siebie wszystko, za każdym razem. To jednocześnie radość, spełnienie marzeń, ale także wyzwanie i odpowiedzialność. Za startami zespołu LOTOS Rally Team stoi wiele osób, które „napędzają” mój samochód. To partnerzy, nasze rodziny, przyjaciele, kibice. Każda z osób wierzących w nasz sukces, jest jego cząstką. W takich chwilach, jak te, chcę o wszystkich pamiętać. Dziękuję Wam za wsparcie – podsumowuje Kajetan Kajetanowicz.

rhiszp-3-9

– Pogoda rozdawała karty. W Hiszpanii rzadko pada deszcz, ale trzeba pamiętać, że w tym roku rajd był bardzo późno. Cieszę się, że praktycznie bezbłędnie dokonywaliśmy wyborów oponiarskich, bo było to bardzo skomplikowane. Każdy rajd mistrzostw świata jest nieprzewidywalny i pisze swoją własną historię, dlatego bardzo cieszymy się z tego czwartego miejsca, zwłaszcza że przed nami są tylko samochody fabryczne. W skali niepełnego sezonu i tylko czterech startów Kajetan wykonał świetną pracę. Abstrahując od bardzo wysokich wyników w Niemczech, Turcji i tutaj w Hiszpanii, zaprezentował wysokie tempo, profesjonalne podejście i wielkie zaangażowanie w pracy. To wszystko pozwala bardzo optymistycznie patrzeć na to, co może się wydarzyć w przyszłości, jeśli będzie mieć możliwość kontynuacji startów w WRC2 – dodaje Maciej Szczepaniak, pilot Kajetana.

Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur w Skodzie Fabii R5 osiągnęli metę. Po pechu na pierwszym etapie, w sobotę zanotowali ważny sukces – na ulicznym odcinku w Salou zanotowali piąty wynik w klasyfikacji generalnej, przegrywając z Sebastienem Loebem zaledwie o 0,2 sekundy. Załoga Automobilklubu Polski pokonała Kajetana Kajetanowicza i Macieja Szczepaniaka! Zresztą nie jeden raz na tym rajdzie. Na ostatniej próbie Łukasz i Przemek uzyskali taki sam rezultat jak zwycięzcy WRC2, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen

rhisz-3-5

Wyniki Rally Catalunya
1. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C3 WRC) – 3:12.08 godz.;
2. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) – strata 2,9 sek.;
3. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC) – 16,5 sek.;
4. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) – 17,0 sek.;
5. Dani Sordo i Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC) – 18,6 sek.;
6. Ott Tänak i Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) – 1.03,0 min.;
7. Esapekka Lappi i Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) – 1.16,6 min.;
8. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) – 1.26,4 min.;
9. Craig Breen i Scott Martin (Citroën C3 WRC) – 2.07,0 min.;
10. Andreas Mikkelsen i Anders Jæger (Hyundai i20 Coupe WRC) – 2.48,2 min.;
11. Teemu Suninen i Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC) – 3.52,0 min.;
12. Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen (Skoda Fabia R5) – 8.39,6 min.;
13. Jan Kopecký i Pavel Dresler (Skoda Fabia R5) – 8.48,1 min.;
14. Petter Solberg i Veronica Gulbæk (Volkswagen Polo GTI R5) – 10.16,2 min.;
15. Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta R5) – 10.39,2 min.;
33. Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Skoda Fabii R5) – 44.57,9 min.

rhiszp-3-6

KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA

Kierowcy

1. Sébastien Ogier – 204 pkt.;
2. Thierry Neuville – 201 pkt.;
3. Ott Tänak – 181 pkt.;
4. Esapekka Lappi – 110 pkt.;
5. Jari-Matti Latvala – 102 pkt.;
6. Andreas Mikkelsen – 84 pkt.;
7. Dani Sordo – 71 pkt.;
8. Elfyn Evans – 70 pkt.;
9. Craig Breen – 61 pkt.;
10. Hayden Paddon – 55 pkt.

Producenci
1. Toyota Gazoo Racing – 331 pkt.;
2. Hyundai WRT – 319 pkt.;
3. M-Sport Ford WRT – 306 pkt.;
4. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 216 pkt.

rhiszp-3-8