Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C3 WRC) wygrali Rajd Hiszpanii w Katalonii (Rally Catalunya), przedostatnią w tym sezonie rundę mistrzostw świata (FIA WRC).
Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta R5) zajęli ostatecznie czwarte miejsce w klasie WRC 2, ulegając jedynie załogom fabrycznym.
Zobacz także:
O wynikach rajdu w klasyfikacji generalnej decydował ostatni, czwarty dzień zmagań w Katalonii. Po dwóch etapach prowadzili Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC), a kolejne miejsca zajmowali Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC), Sébastien Loeb i Daniel Elena, Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC), Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) oraz Dani Sordo i Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC). Różnica pomiędzy liderami, a piątą z załóg wynosiła zaledwie 16,5 sekundy.
Ostatni dzień rozpoczął się od skutecznego ataku Sebastiena Loeba. Dziewięciokrotny mistrz świata wygrał dwa pierwsze odcinki specjalne i awansował na pozycje lidera. Na kolejnym OS-ie zaatakował Sebastien Ogier, ktry zmniejszył różnicę do rodaka do 3,6 sek. O wszystkim decydował więc Power Stage.
Próbę wygrali Ott Tänak i Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC), a Sebastien Ogier był drugi. Jego imiennik – Loeb jednak kontrolował sytuację, zanotował trzeci wynik, tracąc zaledwie 0,7 sek. do rywala. Dało mu to końcowy sukces. Punty wywalczyli także Elfyn Evans oraz Dani Sordo.
Pechowcem okazał się Thierry Neuville, który z powodu przebicia opony spadł z trzeciego na czwarte miejsce (0,5 sek. za Evansa). Liderzy po pierwszym dniu i kandydaci do tytułu: Ott Tänak i Martin Järveoja zajęli szóste miejsce.
W klasie WRC2 wygrali Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen (Skoda Fabia R5), a na podium stanęli także Jan Kopecký i Pavel Dresler (Skoda Fabia R5) oraz Petter Solberg i Veronica Gulbæk (Volkswagen Polo GTI R5).
Kajetan Kajetanowicz po pierwszej pętli awansowali na czwarte miejsce po błędzie Pettera Solberga.
– Zadecydowaliśmy o wyborze innej mieszanki opon i jesteśmy z niej zadowoleni, ponieważ jest wilgotno, ale nie tak mokro, jak wczoraj. Warunki różnią się od sobotnich, są bardzo nieprzewidywalne. W górach jest bardzo niska temperatura, która spada nawet do 4 stopni Celsjusza. Miejscami asfalt jest suchy, ale występują też partie wilgotne, a nawet mokre. Trzeba być cały czas skoncentrowanym. Pomimo tego notujemy wysokie czasy i jesteśmy na czwartym miejscu, awansowaliśmy. Ustawienia samochodu są dobre, staramy się czerpać przyjemność z jazdy i to do tej pory nam się udaje – mówił po dwóch OS-ach Kajetan Kajetanowicz, kierowca Automobilklubu Polski i Lotos Rally Team.
Dwie ostatnie próby to spokojna jazda polskiej załogi i w efekcie – czwarte miejsce w WRC2.
– Możliwość walki o najwyższe pozycje w tak trudnym rajdzie nie przychodzi za darmo. To efekt wytrwałej pracy całego zespołu. Dla mnie ten rajd był kolejnym debiutem i kolejnym krokiem w przygotowaniach do nadchodzącego sezonu. Choć mieliśmy w tym roku tylko cztery zaplanowane rajdy, mam nadzieję, że jesteście usatysfakcjonowani. Jak wiecie dawaliśmy z siebie wszystko, za każdym razem. To jednocześnie radość, spełnienie marzeń, ale także wyzwanie i odpowiedzialność. Za startami zespołu LOTOS Rally Team stoi wiele osób, które „napędzają” mój samochód. To partnerzy, nasze rodziny, przyjaciele, kibice. Każda z osób wierzących w nasz sukces, jest jego cząstką. W takich chwilach, jak te, chcę o wszystkich pamiętać. Dziękuję Wam za wsparcie – podsumowuje Kajetan Kajetanowicz.
– Pogoda rozdawała karty. W Hiszpanii rzadko pada deszcz, ale trzeba pamiętać, że w tym roku rajd był bardzo późno. Cieszę się, że praktycznie bezbłędnie dokonywaliśmy wyborów oponiarskich, bo było to bardzo skomplikowane. Każdy rajd mistrzostw świata jest nieprzewidywalny i pisze swoją własną historię, dlatego bardzo cieszymy się z tego czwartego miejsca, zwłaszcza że przed nami są tylko samochody fabryczne. W skali niepełnego sezonu i tylko czterech startów Kajetan wykonał świetną pracę. Abstrahując od bardzo wysokich wyników w Niemczech, Turcji i tutaj w Hiszpanii, zaprezentował wysokie tempo, profesjonalne podejście i wielkie zaangażowanie w pracy. To wszystko pozwala bardzo optymistycznie patrzeć na to, co może się wydarzyć w przyszłości, jeśli będzie mieć możliwość kontynuacji startów w WRC2 – dodaje Maciej Szczepaniak, pilot Kajetana.
Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur w Skodzie Fabii R5 osiągnęli metę. Po pechu na pierwszym etapie, w sobotę zanotowali ważny sukces – na ulicznym odcinku w Salou zanotowali piąty wynik w klasyfikacji generalnej, przegrywając z Sebastienem Loebem zaledwie o 0,2 sekundy. Załoga Automobilklubu Polski pokonała Kajetana Kajetanowicza i Macieja Szczepaniaka! Zresztą nie jeden raz na tym rajdzie. Na ostatniej próbie Łukasz i Przemek uzyskali taki sam rezultat jak zwycięzcy WRC2, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen…
Wyniki Rally Catalunya
1. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C3 WRC) – 3:12.08 godz.;
2. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) – strata 2,9 sek.;
3. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC) – 16,5 sek.;
4. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) – 17,0 sek.;
5. Dani Sordo i Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC) – 18,6 sek.;
6. Ott Tänak i Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) – 1.03,0 min.;
7. Esapekka Lappi i Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) – 1.16,6 min.;
8. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) – 1.26,4 min.;
9. Craig Breen i Scott Martin (Citroën C3 WRC) – 2.07,0 min.;
10. Andreas Mikkelsen i Anders Jæger (Hyundai i20 Coupe WRC) – 2.48,2 min.;
11. Teemu Suninen i Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC) – 3.52,0 min.;
12. Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen (Skoda Fabia R5) – 8.39,6 min.;
13. Jan Kopecký i Pavel Dresler (Skoda Fabia R5) – 8.48,1 min.;
14. Petter Solberg i Veronica Gulbæk (Volkswagen Polo GTI R5) – 10.16,2 min.;
15. Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta R5) – 10.39,2 min.;
33. Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Skoda Fabii R5) – 44.57,9 min.
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA
Kierowcy
1. Sébastien Ogier – 204 pkt.;
2. Thierry Neuville – 201 pkt.;
3. Ott Tänak – 181 pkt.;
4. Esapekka Lappi – 110 pkt.;
5. Jari-Matti Latvala – 102 pkt.;
6. Andreas Mikkelsen – 84 pkt.;
7. Dani Sordo – 71 pkt.;
8. Elfyn Evans – 70 pkt.;
9. Craig Breen – 61 pkt.;
10. Hayden Paddon – 55 pkt.
Producenci
1. Toyota Gazoo Racing – 331 pkt.;
2. Hyundai WRT – 319 pkt.;
3. M-Sport Ford WRT – 306 pkt.;
4. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 216 pkt.