Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) wygrali Rajd Hiszpanii w Katalonii, rundę Mistrzostw Świata WRC. Robert Kubica (Citroen DS3 RCC) wywalczył swój pierwszy tytuł w rajdach.
49. RallyRACC Catalunya- COSTA DAURADA, Rally de España 2013 miał bardzo dziwną końcówkę. Z rywalizacji odpadli na przedostatnim odcinku specjalnym faworyci gospodarzy, Daniel Sordo i Carlos Del Barrio (Citroen DS3 WRC). Tymczasem prowadzący po 2. etapie Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) oddali pierwsze miejsce partnerom z zespołu.
Zobacz także:
RAJDY
RAJD HISZPANII 2013
Robert Kubica i Maciej Baran jechali dziś bardzo równo, ale bez ryzyka. Wygrali klasyfikację WRC 2 w rajdzie i Mistrzostwach Świata. Triumf był przekonujący – polska załoga dominowała od startu do mety, zostawiając rywali daleko w tyle. Tylko na ostatnim odcinku drudzy w klasie, Abdulaziz Al-Kuwari i Killian Duffy (Ford Fiesta RS WRC)stracili ponad 50 sekund (łącznie – ponad 5 minut). W “generalce” Polacy dopisali sobie dwa punkty za dziewiątą lokatę.
Sukces Kubicy to również sukces Citroena. Francuska marka po latach dominacji straciła w tym sezonie pierwsze miejsce w punktacji producentów na rzecz Volkswagena (tytuł został potwierdzony w Katalonii). Pokonanie Fordów Fiesta S2000 i R5, Mitsubishi Lancerów Evo X oraz Skód Fabia S2000 osłodziło Citroenowi Sport słabsze wyniki w wyższej klasie. Zobaczymy jak podczas Rajdu Wielkiej Brytanii 2013 spiszą się Kubica i Baran w DS3 WRC… Prawdopodobnie decyduje się właśnie najbliższa przyszłość naszego kierowcy.
Robert Kubica: Być może pomyślicie, że wynik ten było łatwo uzyskać, ale mogę was zapewnić, że trudno było od początku do końca! Kiedy zacząłem sezon w Portugalii, to był mój pierwszy rajd na szutrze i musiałem znaleźć odpowiedzi na setki pytań jakie sobie zadawałem. Później każdy rajd był całkowicie odmienny od tych, które były wcześniej, włączając również te na asfalcie. Chciałbym podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do tego sukcesu – Citroën Racing, PH Sport i firmie Lotos, bez których nie byłoby mnie tu dzisiaj. Tak naprawdę, nigdy nie świętowałem mojego zwycięstwa w Grand Prix Kanady w 2008 roku, więc nie spodziewajcie się żadnych wielkich uroczystości z mojej strony! Jeżeli ludzie są szczęśliwi kiedy osiągam dobre rezultaty, to ja też jestem zadowolony! Najważniejsze dla mnie jest to, że wciąż robię postępy. Nabyłem doświadczenia na luźniej nawierzchni, pomimo ograniczeń mojego ramienia… Mam jeszcze wiele do zrobienia, zanim będę mógł być w pełni zadowolony, ponieważ jestem bardzo wymagający…
Rywalizacja o zwycięstwo w Katalonii zakończyła się niestety farsą – tylko laicy mogą uwierzyć, że Jari- Matti Latvala jest tak słabym zawodnikiem, aby nie mając większym kłopotów na trasie sześciu odcinków specjalnych mógł ulec Ogierowi o ponad 1.15 minuty. Na podium stanęli tez Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC), choć Finowie są jedynie cieniem załogi, która jeszcze niedawno stawiała opór Sebastienowi Loebowi.
W Hiszpanii rozczarowali tez nieco Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul Ford Fiesta RS WRC), którzy nie byli w stanie stanąć na podium. Z kolei Jewgienij Nowikow i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) poradzili sobie z Madsem Østbergiem i Jonasem Anderssonem (Ford Fiesta RS WRC).
W RallyRACC nie wystartowali Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak: jak informowaliśmy nasz kierowca leczy kontuzję kręgosłupa.
Powiedzieli:
Sébastien Ogier: Niesamowity rajd, fantastyczny sezon! Nasz zespół w pełni zasłużył na tytuł mistrza świata. Jestem niezmiernie dumy, że jestem częścią zespołu Volkswagena. I naturalnie jestem też bardzo szczęśliwy, że Julien i ja zwyciężyliśmy w Hiszpanii. Obiecałem sobie przed rajdem, że dam z siebie wszystko – i udało się. Pierwsze poranne godziny dzisiejszego dnia były ekstremalnie trudne. Tumany kurzu za innymi samochodami były jak najbardziej gęsta mgła – zero widoczności. Czasami musieliśmy zwalniać na środku prostych odcinków, bo nic nie wiedzieliśmy. We Francji zaliczyliśmy dobry comeback i zostaliśmy mistrzami świata. Teraz w Hiszpanii rzuciliśmy się w szaleńczą pogoń – i znów jesteśmy mistrzami!
Jari-Matti Latvala: Bardzo się cieszę z sukcesu zespołu. Volkswagen bez wątpienia zasłużył na tytuł rajdowego Mistrza Świata. Polo R WRC jest prawdziwym championem. Nawet jeżeli dzisiaj pod koniec mieliśmy kilka problemów technicznych, auto znów niezawodnie dowiozło nas do mety i zaliczyliśmy pierwsze podwójne zwycięstwo w Rajdowych MŚ. Chętnie walczyłbym do samego końca z Sébastienem Ogierem o zwycięstwo w dzisiejszym biegu, bo prawie do ostatniej chwili toczyliśmy pojedynek bez żadnych taktycznych zaleceń odgórnych. Mimo to cieszę się z drugiego miejsca. Daje ono mi wiarę w siebie przed nadchodzącym Rajdem Wielkiej Brytanii w Walii, który zdecydowanie należy do moich ulubionych rajdów. Wprost nie mogę doczekać się startu.
Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport: Wszystkie tytuły w tegorocznych Mistrzostwach Świata, to po prostu niewiarygodne. Nie można zapomnieć, że to pierwszy sezon Polo R WRC w Rajdowych MŚ. Tym cenniejszy jest ten sukces. Zdobycie mistrzostwa świata w kategorii kierowców i pilotów było dla całego zespołu absolutnym szczytem. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia w rajdzie w swojej ojczyźnie spełnili swoje marzenie. Natomiast mistrzostwo świata producentów jest ważniejsze dla koncernu, ponieważ udowadnia, że nie tylko kierowcy, ale także samochody reprezentują najwyższą klasę.”
WYNIKI RAJDU HISZPANII 2013
1. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – 3:33.21,2 godz.;
2. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – strata 32,9 sek.;
3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC) – 1.13,7 min.;
4. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul Ford Fiesta RS WRC) – 1.33,9 min.;
5. Jewgienij Nowikow i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) – 2.01,0 min.;
6. Mads Østberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) – 2.26,0 min.;
7. Martin Prokop i Michal Ernst (Ford Fiesta RS WRC) – 4.55,8 min.;
8. Hayden Paddon i John Kennard (Ford Fiesta RS WRC) – 6.55,7 min.;
9. Robert Kubica i Maciej Baran (Citroen DS3 RCC) – 11.24,1 min.;
10. Abdulaziz Al-Kuwari i Killian Duffy (Ford Fiesta RS WRC) – 13.26,8 min.;
11. Khalid Al Qassimi i Scott Martin (Citroën DS3 WRC) – 13.30,5 min.;
12. Yazeed Al Rajhi i Michael Orr (Ford Fiesta S2000) – 16.29,9 min.;
15. Ojeda E. García i Borja Odriozola (Citroën DS3 R3T) – 23.50,6 min.;
14. Benito Guerra i Borja Rozada (Mitsubishi Lancer Evo X) – 25.30,6 min.;
15. Robert Barrable i Stuart Loudon (Ford Fiesta R5) – 26.45,2 min.
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA WRC 2013
Kierowcy
1. Sebastien Ogier – 265 pkt.;
2. Thierry Nouville – 168 pkt.;
3. Jari – Matti Latvala – 144 pkt.;
4. Mikko Hirvonen – 126 pkt.;
5. Daniel Sordo – 117 pkt.;
6. Mads Ostberg – 89 pkt.;
7. Sebastien Loeb – 68 pkt.;
8. Jewgienij Nowikow – 67 pkt.;
9. Martin Prokop – 55 pkt.;
10. Andreas Mikkelsen – 40 pkt.;
11. Nasser Al-Attiyah – 30 pkt.;
12. Robert Kubica – 18 pkt.;
13. Elfyn Evans – 16 pkt.;
14. Bryan Bouffier – 10 pkt.;
15. Juho Hanninen – 8 pkt.;
16. Chris Atkinson – 8 pkt.;
17. Hayden Paddon – 8 pkt.;
18. Michał Kościuszko – 7 pkt.
Producenci
1. Volkswagen Motorsport – 382 pkt.;
2. Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team – 274 pkt.;
3. Qatar M-Sport World Rally Team – 174 pkt.;
4. Qatar World Rally Team – 169 pkt.;
5. Abu Dhabi Citroen Total World Rally Team – 63 pkt.;
6. Jipocar Czech National Team – 57 pkt.;
7. Volkswagen Motorsport 2 – 40 pkt.;
8. Lotos WRC Team – 20 pkt.
WRC 2
1. R. Kubica – 143 pkt.;
2. A. Al-Kuwari – 118 pkt.;
3. J. Protasow – 83 pkt.;
4. N. Fuchs – 80 pkt.;
5. Y. Al Rajhi – 70 pkt.;
6. S. Wiegant – 67 pkt.;
7. R. Trivino – 55 pkt.;
8. R. Barrable – 51 pkt.;
9. R. Al Ketbi – 49 pkt.;
10. E. Evans – 40 pkt.;
11. H. Paddon – 40 pkt.;
12. A. Kraer – 40 pkt.