RAJD GAZEL 2013: TYM RAZEM BEZ POLKI W RENAULT

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

16 marca cztery drużyny Renault rzucą wyzwanie wydmom marokańskiej pustyni na pokładzie czterech Dacii Duster, specjalnie zaadaptowanych do niezwykle trudnych warunków rajdowych. Osiem „Gazel” podzielonych na dwuosobowe zespoły — sześć pracowniczek Renault i dwie mistrzynie rajdowe — będzie współzawodniczyć w kategoriach crossover oraz 4×4.

Przed rokiem z marokańską pustynią za kierownicą Dacii Duster zmierzyła się Gabriela Grajewska. Polka i jej pilotka, pomimo, że był to ich debiut rajdowy, zajęły piąte miejsce w kategorii Crossover! Tym razem w gronie pań nie ma naszej rodaczki.


Zobacz także:
SPORT


Od 1990 roku każda edycja Rallye Aicha des Gazelles przyciąga na marokańską pustynię 300 uczestniczek (150 załóg), które biorą udział w wyścigu samochodowym na orientację, wymagającym od nich wytrzymałości i pomysłowości. Niezależnie od wieku, pochodzenia, narodowości czy doświadczenia, uczestniczki są oceniane nie pod względem tempa, lecz liczby przebytych kilometrów oraz, pośrednio, emisji CO2.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

– To wyścig, w którym kluczowe znaczenie mają strategia, precyzyjne wytyczenie trasy, odporność na zmęczenie i współpraca przy podejmowaniu decyzji. Te same cechy są niezbędne w codziennej pracy. Rajd doskonale wpisuje się w cele Grupy, zawarte w planie promocji różnorodności Women@Renault – wyjaśnia Claire Martin, Dyrektor ds. Odpowiedzialności Społecznej Przedsiębiorstwa Renault i członkini Komitetu ds. Etyki Rajdu Gazel.

Do udziału w 23. edycji Rajdu wybrano sześć pracownic Renault, które od 19 do 28 marca wezmą udział w zawodach. W listopadzie zeszłego roku do jury Renault wpłynęły 132 zgłoszenia, spośród których wybrano 50 ochotniczek. W ten sposób powstało 25 zespołów – złożonych z przedstawicielek ośmiu krajów, zatrudnionych w różnych działach i na różnych stanowiskach (dział logistyki, inżynierii, zakupów oraz produkcji) – a każdemu przyświecał jeden cel — zostać jedną z trzech drużyn, które zakwalifikują się do rajdu.

Oceniano fizyczne i psychologiczne predyspozycje kandydatek: sprawność sportową, wytrzymałość
i determinację, odporność, odwagę i ducha solidarności, jak również umiejętności wspólnego podejmowania decyzji, radzenia sobie ze stresem i taktyczne podejście do terenu. Przygotowania prowadziła Karine Baillet, mistrzyni rajdowa. Trening obejmował ćwiczenia fizyczne (wzmacnianie mięśni, jogging, orientacja w terenie itp.), rozwijanie umiejętności technicznych (sprawdzanie poziomu wody i oleju itp.), biegi po torze przeszkód i warsztaty psychologiczne.

Rallye 3_31956_1_6

Celem rajdu jest pokonanie odległości między dwoma punktami możliwie jak najkrótszą trasą w różnorodnym terenie. We francuskim centrum prototypów Renault w Technocentre cztery Dacie Duster zostały na potrzeby imprezy przystosowane do zmagań z wydmami. Aby zagwarantować wytrzymałość sprzętu w pustynnych warunkach i spełnić wymagania bezpieczeństwa, samochody zostały poddane kilku modyfikacjom (m.in. wzmocniono zawieszenie i dodano aluminiowe belki pod tylnym mostem). Ponadto wzbogacono je o kilka dodatkowych elementów wyposażenia (m.in. podświetlany kompas na desce rozdzielczej, drugie koło zapasowe oraz urządzenie o nazwie „Terratrip”, mierzące odległość z dokładnością do 20 m na 1 km).

Oprócz trzech samochodów przeznaczonych dla załóg Renault, do rajdu przygotowano również czwartą Dacię Duster, dostosowaną specjalnie do kategorii 4×4 (m.in. zmodyfikowano podłużnice w celu zmiany kąta natarcia i podniesienia samochodu o 80 mm oraz wzbogacono wyposażenie o dodatkowy zbiornik na paliwo). Kierownica tego pojazdu zostanie oddana w ręce dwóch mistrzyń rajdowych: Catherine Houlès i Mélanie Suchet.


Zobacz także:
DACIA: POLKA NA STARCIE RAJDU W MAROKU
DACIA DUSTER PRZEMIERZA MAROKO – POLKA W CZUBIE
DACIA DUSTER: POLKA NA MECIE RAJDU PO PUSTYNI