Rajd Francji 2011 w Alzacji przyniósł sportowe emocje do ostatniego odcinka specjalnego. Oficjalne wyniki poznaliśmy po kilku godzinach – po obradach ZSS, który wykluczył Pettera Solberga (uzyskał w zawodach trzeci czas). Na podium stanęli ostatecznie Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroen DS3 WRC, Daniel Sordo i Carlos Del Barrio Corral (Mini John Cooper Works)oraz Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC).
A oto opinie zespołów Citroën Total World Rally Team oraz Ford Abu Dhabi World Rally Team. Dla pierwszych był to już dziewiąty sukces na jedenaście rozegranych rajdów bieżącego sezonu, dla drugich podium Mikko Hirvonena oznacza zrównanie się punktami z Sebastianem Loebam na pozycji liderów tegorocznej klasyfikacji Mistrzostw Świata.
Zespół Citroena strategiczną decyzję podejmował przed startem do trzeciego etapu zmagań:
– Podczas serwisu długo wahaliśmy się co do wyboru odpowiednich opon na ten OS. Ostatecznie zdecydowaliśmy się na gumy o twardej mieszance. Wiedzieliśmy, że stracę czas na OS-ie Bischwiller, ale ten wybór lepiej nadawał się na nagrzane od letniej pogody asfalty w dalszej części trasy. Nasz wybór twardych opon nie okazał się tak korzystny, jak oczekiwałem, bo rywale czekali dość długo podczas przedstartowej komasacji, więc nie musieli wyruszać na trasę na przegrzanych gumach. Ja z kolei wystartowałem na oponach zupełnie zimnych i nie byłem w stanie zaliczyć lepszego czasu – komentował Sebastien Ogier.
Zobacz także:
RAJD FRANCJI 2011: JEDNAK SEBASTIEN OGIER! (3. ETAP)
RAJD FRANCJI 2011: OGIER UCIEKA SORDO (2. ETAP)
RAJD FRANCJI 2011: DANI SORDO LIDEREM (1. ETAP)
RAJD FRANCJI 2011: FORD W NOWYCH BARWACH
– To był dla naszej załogi bardzo długi rajd, bo czułem, że to na nas spoczywa cała odpowiedzialność za wyniki naszego zespołu. Jestem szczęśliwy, że stoję już za metą i mogę się rozluźnić. Naturalnie, to zwycięstwo ma dla mnie także wymiar osobisty. Pięć wygranych rajdów w jednym sezonie to już teraz piękny rezultat. Mam mocną pozycję do walki o tytuł mistrzowski; lidera i jego dwóch rywali, z których jednym jestem ja, dzielą tylko trzy punkty. W dwóch ostatnich rundach sezonu jeszcze wszystko jest możliwe; wszystko może się wydarzyć. Pragnę podziękować członkom mojego zespołu, od których po raz kolejny otrzymałem perfekcyjnie przygotowany samochód. Gratuluję również Daniemu Sordo – przez cały weekend jechał znakomicie i było mi bardzo trudno wypracować nad nim choćby skromną przewagę – stwierdził Ogier.
– Sébastien Loeb nie miał tym razem szans, dlatego tym bardziej cieszymy się, że Sébastien Ogier wziął zadanie na swoje barki i wygrał. W końcówce sezonu zapowiada się bardzo zacięta walka, w której naszym celem będzie, jak zawsze, odniesienie zwycięstwa w obydwu klasyfikacjach. Pomimo, że dzisiaj do mety dojechała tylko jedna z naszych fabrycznych załóg, w klasyfikacji producentów zrobiliśmy kolejny krok do wygranej, ponieważ nasz główny rywal zmniejszył naszą przewagę tylko o 2 punkty – dodał Frédéric Banzet, Dyrektor Generalny Automobiles Citroën
Mikko Hirvonen oraz Jari Matti – Latvala stracili szanse na zwycięstwo na trzecim odcinku rajdu, kiedy obaj wypadli z trasy. Na tej samej próbie z walki odpadł ich wielki rywali – Sebastien Loeb.
– Kto by pomyślał cztery tygodnie temu, że będziemy tu, gdzie jesteśmy teraz? Prawdziwa walka zakończyła się w piątek, gdy ja popełniłem błąd, a Loeb wycofał się z rajdu.Potem chodziło już tylko o to, aby zdobyć jak najwięcej punktów, ale miałem trudności ze znalezieniem rytmu, bo jechałem zbyt zachowawczo, aby za wszelką cenę ukończyć rajd. Gdybym popełnił błąd, straciłbym szanse na tytuł. Wiele zawdzięczam Jari-Mattiemu. Ponownie pokazał, że jest doskonałym kolegą z zespołu. W dwóch ostatnich rajdach nie ma już miejsca na najmniejszy błąd. Szkoda, że mój awans odbył się kosztem rywala, ale w tej fazie sezonu każdy punkt się liczy. Jedziemy do Hiszpanii jako współliderzy mistrzostw. Na dwie rundy przed końcem sprawa walki o tytuł jest całkowicie otwarta. W Hiszpanii chcę być w jak najlepszej formie. Oczekujemy ekscytującego rozstrzygnięcia sezonu. Już nie mogę doczekać się ostatecznej rozgrywki! – powiedział Mikko Hirvonen.
– Chcąc szybko jeździć na asfaltach, muszę się cały czas uczyć. Podczas tego rajdu nauczyłem się naprawdę dużo i mocno podkręciłem tempo. Od Rajdu Niemiec uczyniliśmy duży postęp. Mam coraz większe zaufanie do samochodu. To mój najlepszy występ w rajdzie asfaltowym. Popełniłem trochę błędów i nie jechałem równym tempem, dlatego muszę popracować nad regularnością tempa przez cały rajd, ale to już naprawdę detale. Wcześniej obawiałem się rajdów asfaltowych, ale to minęło. Nie jest łatwo być Finem i jeździć szybko na asfaltach, ale idzie mi coraz lepiej – powiedział Jari – Matti Latvala.
– Niełatwo było mi znaleźć tempo, ale to mój pierwszy rajd asfaltowy w tym roku, a w dodatku pierwszy asfaltowy rajd za kierownicą Forda Fiesta RS WRC i na oponach Michelin, dlatego cieszę się, że jesteśmy na mecie – komentował trzeci kierowca zespołu Forda, Khalid Al Qassimi.
– Wprawdzie osiągnęliśmy rezultat nieco poniżej oczekiwań, ale postawa Jari-Mattiego jest miłą niespodzianką. Po Rajdzie Niemiec dokonaliśmy pewnych zmian w ustawieniu samochodu, dzięki czemu auto prowadziło się pewniej. To pozwoliło mu wygrać siedem OS-ów. Najważniejsze, że Mikko powrócił do walki o tytuł mistrzowski – stwierdził Malcolm Wilson, Dyrektor zespołu Ford Abu Dhabi.
– Latvala spisał się doskonale. Rozwiał wszelkie wątpliwości co do tempa na asfalcie, a w dodatku po raz drugi z rzędu pomógł zespołowi w walce o tytuł. Osiągnięty wynik stawia nas w nowej sytuacji przed dwoma końcowymi rundami mistrzostw w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, na które czekamy teraz z niecierpliwością – powiedział z kolei Gerard Quinn, Dyrektor działu sportu motorowego Ford of Europe.
W pierwszej dziesiątce rajdu znalazły się także kolejne załogi w Fordach Fiesta RS WRC: Dennis Kuipers i Frederic Miclotte (FERM Power Tools – piąte miejsce), Henning Solberg i Ilka Minor (M-Sport Stobart Ford – szóste), Mads Østberg i Jonas Andersson (M-Sport Stobart Ford – siódme) oraz Ken Block i Alex Gelsomino (Monster World Rally Team – ósme).
Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:
Etap 1: OS 1: Sébastien Loeb (Citroën DS3 WRC); OS 2 i OS 3: Sébastien Ogier (Citroën DS3 WRC); OS 4: Jari-Matti Latvala (Ford Fiesta WRC); OS 5: S. Ogier; OS 6 i OS 7: Petter Solberg (Citroën DS3); OS 8: Dani Sordo (Mini JCW).
Etap 2: OS 9: S. Ogier; OS 10: P. Solberg; OS 11: S. Ogier; OS 12: D. Sordo; OS 13: S. Ogier i P. Solberg; OS 14 i OS 15: S. Ogier; OS 16: J.-M. Latvala; OS 17: S. Ogier.
Etap 3: OS 18: J.-M. Latvala; OS 19: D. Sordo; OS 20 i OS 21: J.-M. Latvala; OS 22: S. Ogier; OS 23: J.-M. Latvala.
Najskuteczniejsi: S. Ogier – 10 najlepszych czasów (w tym 1 ex aequo); J.-M. Latvala – 6; P. Solberg – 4 (w tym 1 ex aequo); D. Sordo, – 3, S. Loeb – 1.
Kolejni liderzy rajdu: OS 1 i OS 2: S. Loeb; OS 3 do OS 6: S. Ogier; OS 7: P. Solberg; O S8 do OS 10: D. Sordo; OS 13 do OS 23 (meta): S. Ogier.
Następny rajd
Rajd Hiszpanii czyli Rally de España, przedostatnia runda w tegorocznym kalendarzu WRC odbędzie się z bazą w Salou w dniach 20 – 23 października. Będzie to rajd o nawierzchni mieszanej. Odcinki specjalne pierwszego etapu będą miały nawierzchnię szutrową, a kolejne dwa dni załogi będą ścigać się na asfaltach.