W czwartek wieczorem pokazowym odcinkiem specjalnym Harju w centrum Jyväskylä o długości 2,31 kilometra rozpoczyna się Rajd Finlandii, kolejna – ósma tegoroczna runda mistrzostw świata (FIA WRC).
Załogi będą miały do pokonania 23 OS-y na szutrowej nawierzchni z bardzo licznymi hopami. Rywalizację zakończy próba Ruuhimäki, która ma status Power Stage, a wyniki poznamy w niedzielę późnym popołudniem.
Zobacz także:
Rajd Finlandii to macierzysta impreza zespołu Toyoty – siedziba teamu mieści się w Puppoli, w pobliżu parku serwisowego rajdu w Jyväskylä. Jari- Matti Latvala, Esapekka Lappi i Ott Tänak prowadzący Yarisy WRC mają zamiar powtórzyć ubiegłoroczny sukces teamu.
Pochodzący z Finlandii Latvala i Lappi doskonale znają okoliczne tereny, na których zespół na co dzień trenuje i testuje swoje samochody. Estończyk Ott Tänak również czuje się pewnie w imprezie, która należy do jego ulubionych rajdów.
W ubiegłorocznej, 67. edycji Rajdu Finlandii wygrał Esapekka Lappi, uzyskując najlepsze czasy na ośmiu odcinkach specjalnych. Pierwsze zwycięstwo w rundzie WRC przyszło zaledwie kilka tygodni po tym, jak z funkcji kierowcy testowego Toyoty Lappi awansował na kierowcę WRC. Fiński zawodnik ma zaledwie 27 lat.
Obecnie w klasyfikacji generalnej Lappi zajmuje czwarte miejsce, tuż za kolegą z zespołu – Ottem Tänakiem. Jari- Matti Latvala, najbardziej doświadczony zawodnik Toyota Gazoo Racing, znajduje się aktualnie na dziewiątej pozycji.
CITROEN NIE ODPUSZCZA
Citroënami C3 WRC po najnowszych modyfikacjach pojadą trzy załogi: Craig Breen i Scott Martin, Mads Østberg i Torstein Eriksen oraz KhalidAl Qassimi i Chris Patterson.
Przed rajdem Citroën Total Abu Dhabi WRT dokonał zmian w geometrii przedniego zawieszenia. Samochód po tej modyfikacji został wypróbowany przez Craiga Breena w Rajdzie Estonii. Irlandczyk wystąpił tam w ramach przygotowań przed fińską rundą WRC.
Dwoma C3 WRC, które dzięki poprawkom wprowadzonym przez inżynierów zyskały lepsze wyważenie, wystartują Craig Breen i Mads Østberg, dla których Finlandia jest tradycyjnie jedną z ulubionych rund w sezonie. Zarówno Irlandczyk, jak i Norweg mogą na tym rajdzie uchodzić za doświadczonych weteranów – mają za sobą, odpowiednio, osiem i dwanaście występów w tej imprezie.
Obydwaj w swojej karierze stawali na trzecim stopniu podium w Finlandii i obaj zapowiadają, że zrobią wszystko, by spróbować poprawić ten wynik.
Inne podejście do rajdu ma Khalid Al Qassimi, wracający po przerwie. Kierowca ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich też nie jest nowicjuszem na fińskich oesach, ale swoje możliwości musi oceniać skromniej – zamierza stopniowo dojść do wprawy, unikać błędów i pomyślnie dotrzeć do mety.
NAJSZYBSZA Z RUND
Rajd Finlandii jest najszybszą rundą w kalendarzu WRC. Impreza rozgrywana jest na gładkich szutrowych drogach pośród lasów. Odcinki specjalne obfitują w duże hopy, podjazdy i zjazdy, gdzie liczy się precyzja i skrupulatne monitorowanie pozycji samochodu.
Znaczne prędkości samochodów przekładają się na mniejsze niż zazwyczaj różnice w uzyskiwanych czasach, dlatego skutki każdego błędu mogą istotnie wpłynąć na końcową klasyfikację.
W tym roku trasa Rajdu Finlandii w 65 procentach różni się od tej z poprzedniego sezonu. 40 procent tras pojawiło się w fińskiej rundzie po raz pierwszy w historii. Po czwartkowym odcinku Harju, w piątek zawodnicy przeniosą się na zachód, gdzie wystartują w dziesięciu OS-ach.
Sobotni etap składa się z ośmiu prób o łącznej długości 142,86 km w okolicy miejscowości Jämsa. W niedzielę na kierowców czekają cztery odcinki specjalne, z których ostatni to Ruuhimäki (Power Stage).
POWIEDZIELI
Esapekka Lappi: Rajd Finlandii to dla nas zawsze wyjątkowe wydarzenie, szczególnie teraz po naszym ubiegłorocznym zwycięstwie. W tym roku presja jest jeszcze większa. Mam nadzieję na dobry wynik, ale tak samo myślą wszyscy zawodnicy, więc musimy się postarać o jak najlepszą jazdę. Dużym wyzwaniem będą także nowe trasy.
Ott Tänak: Rajd Finlandii to jedno z moich ulubionych wydarzeń. Jest dość specyficzny – bardzo szybki, ale wymaga także technicznej jazdy na hopach. W tym roku czeka nas wiele nowych tras, których nie widzieliśmy wcześniej, co zwiększa poziom trudności. Mamy jednak za sobą solidne przygotowania. Obok udziału w treningach zespołu wystartowałem w Rajdzie Estonii, który wygrałem. To było miłe, odnieść sukces na oczach tak wielu fanów. Jestem pewien, że część z nich będzie nam kibicować także w Rajdzie Finlandii. Mam nadzieję, że będą zadowoleni z naszych rezultatów.
Wyniki klasyfikacji generalnej FIA World Rally Championship 2018 (po 7. rundach)
Kierowcy
1. Thierry Neuville – 149 pkt.;
2. Sebastien Ogier – 122 pkt.;
3. Ott Tänak – 77 pkt.;
4. Esapekka Lappi – 70 pkt.;
5. Dani Sordo – 60 pkt.;
6. Andreas Mikkelsen – 56 pkt.;
7. Elfyn Evans – 46 pkt.;
8. Kris Meeke – 43 pkt.;
9. Jari-Matti Latvala – 37 pkt.;
10. Craig Breen – 34 pkt.
Producenci
1. Hyundai Motorsport – 212 pkt.;
2. M-Sport World Rally Team – 184 pkt.;
3. Toyota Gazoo Racing – 161 pkt.;
4. Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team- 129 pkt.