Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroen DS3 WRC) wygrali rajd Finlandii, ósmą rundę Mistrzostw Świata 2012. Tym samym Seb jest coraz bliżej zdobycia kolejnego tytułu! Podobnie zresztą jak zespół Citroen Racing, który posiada już ponad sto punktów przewagi nad teamem Ford Motorsport.
Sebastien Loeb odniósł 73. zwycięstwo w karierze w rajdzie zaliczanym do MŚ (w Finlandii wygrywał w 2008 i 2011 roku). Drugie miejsce zajęli jego koledzy z zespołu, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC). Dwie kolejne lokaty przypadły reprezentantom Forda: miejsce na podium zdobyli Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila (Ford Fiesta RS WRC), a za nimi uplasowali się Petter Solberg i Chris Patterson (także Ford Fiesta RS WRC).
Różnice tym razem nie były znaczne – wszystkie cztery załogi zmieściły się w minucie, a Seb wyprzedził Mikko zaledwie o 6,5 sekundy.
Odcinek Power Stage, słynnu OS Ouninpohja, wygrał Mikko Hirvonen. Fin uzyskał średnia prędkość 129,54, poprawiając nie pobity od 2004 r. rekord Pettera Solberga.
– Przyjechałem tu po to, by wygrać, jestem więc na pewno nieco rozczarowany zajęciem drugiego miejsca – przyznał Mikko. Próbowałem wszystkiego, przez trzy dni jechałem tak szybko, jak potrafię, ale Sébastien był po prostu jeszcze lepszy. Dziękuję Citroënowi. że pozwolił nam obydwu aż do mety pokazywać pełnię umiejętności. Jestem dumny z tego, że po raz piąty w tym sezonie zaliczyliśmy podwójne zwycięstwo.
– Jestem bardzo szczęśliwy, że wygrałem w Finlandii po raz trzeci i to w walce z tak groźnym rywalem jak Mikko – mówił na mecie Sébastien Loeb, trzeci na Power Stage. Szczególną satysfakcję sprawia mi fakt, że prowadziłem przez cały rajd, od startu do mety. Przez prawie cały czas atakowałem, chwilami jechałem na samym limicie możliwości. Było to możliwe dzięki temu, że miałem do dyspozycji idealnie przygotowany samochód, do którego mogłem mieć całkowite zaufanie. Modyfikacje wprowadzone na ten weekend w naszych DS3 WRC, zwłaszcza w amortyzatorach, pozwoliły nam jeszcze bardziej posunąć granice osiągów i łatwości prowadzenia. Dziękuję firmie Michelin za wspaniałą skuteczność, odporność i trwałość miękkich opon Latitude Cross.
– Pragnę pogratulować i podziękować naszym załogom. Jesteśmy świadomi ryzyka, jakie podejmujemy pozwalając im na pojedynek wewnątrz zespołowy, one jednak okazują się godne zaufania i dowodzą swojej dojrzałości i klasy, niezawodnie dojeżdżając do mety. I to nie tylko dojeżdżając, lecz zdobywając dwa pierwsze miejsca! – podkreślił Frédéric Banzet, Dyrektor Generalny Citroëna. Nasz zespół po raz kolejny dowiódł, że jest najlepszy na świecie. Piąte podwójne zwycięstwo w ośmiu rozegranych rajdach pokazuje, w jakim tempie idziemy naprzód. Liczymy, że ta triumfalna seria będzie trwała dalej. Przed nami w tym sezonie jeszcze pięć rund – wszystkie rozgrywane w krajach stanowiących ważne rynki dla naszej marki.
W “10” znalazło się siedem Fordów, dwa Citroeny oraz Skoda Fabia S2000 (prowadzona przez Sebastiena Ogoera).
W 62. Rajdzie Finlandii startowała też polska załoga. Punkty, które Maciek Oleksowicz i Andrzej Obrębowski zdobyli w zawodach pozwoliły załodze zespołu Castrol TRW Motointegrator przeskoczyć z czwartego na trzecie miejsce w punktacji klasy SWRC. W czterech rundach Mistrzostw Świata samochodów S2000 Oleksowicz i Obrębowski zgromadzili łącznie 53 punkty.
W Finlandii Polacy jechali czysto i do mety dotarli bez problemów, których nie uniknęli konkurenci Maćka: Paddon (awaria silnika) i Breen (wypadek na przedostatnim OS-ie). W klasyfikacji generalnej zawodów Polacy uplasowali się na 23. pozycji.
Druga z załóg w barwach Castrol TRW MOTOINTEGRATOR, czyli Krzysztof Oleksowicz i Krzysztof Gęborys dojechali swoim Subaru Impreza STi na 52 pozycji, korzystając z systemu Rally2.
Maciej Oleksowicz: Wróciliśmy na trzecie miejsce w punktacji cyklu SWRC. Myślę, że to spory sukces całego zespołu. Ja, jako kierowca nie jestem wybitnie zadowolony z tego rajdu. Nasze tempo nie było takie, jakiego bym oczekiwał. Fajnie, że jesteśmy na mecie, a samochód jest cały. Bardzo dziękuje naszym mechanikom za dobrą robotę i świetne przygotowanie auta. Rajd był fantastyczny: oesy zapierają dech w piersiach, niesłychane tłumy kibiców motywują do szybkiej jazdy, wielkie hopy i długie zakręty dają mnóstwo frajdy. Po Nowej Zelandii to chyba mój drugi ulubiony rajd w Mistrzostwach Świata. Widzieliśmy mnóstwo polskich flag na oesach, więc pozdrawiamy serdecznie polskich kibiców, którzy trzymali za nas kciuki. Naprawdę miło Was widzieć z flagami tak daleko od domu.
WYNIKI RAJDU FINLANDII
Klasyfikacja genaralna
1. Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroen DS3 WRC) – 2:28.11,40 godz.;
2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC) – strata 6,1 sek.;
3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Fiesta RS WRC) – 35,0 sek.;
4. Petter Solberg i Chris Patterson (Ford Fiesta RS WRC) – 56,1 sek.;
5. Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) – 2.32,1 min.;
6. Ott Tanak i Kuldar Sikk (Ford Fiesta RS WRC) – 2,47,6 min.;
7. Matti Rantanen i Mikko Lukka (Ford Fiesta RS WRC) – 4.51,7 min.;
8. Jari Ketomaa i Mika Stenberg (Ford Fiesta RS WRC) – 6.01,9 min.;
9. Martin Prokop i Zdenek Hruza (Ford Fiesta RS WRC) – 6.04,3 min.;
10. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Skoda Fabia S2000) – 8.46,0 min.;
11. Per Gunnar Andersson i Emil Axelsson (Proton Satria Neo S2000) – 10.49,8 min.;
12. Karl Kruuda i Martin Jarveoja (Ford Fiesta S2000) – 11.08,9 min.;
13. Jarkko Nikara i Petri Nikara (Mitsubishi Lancer Evo IX) – 12.32,2 min.;
14. Sebastian Lindholm i Timo Hantunen (Ford Fiesta RS WRC) – 12.35,0 min.;
15. Armindo Araujo i Miguel Ramalho (Mini John Cooper Works) – 12.43,7 min.;
16. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Citroen DS3 WRC) – 13.39,2 min.;
17. Yazeed Al Rajhi i Miachel Orr (Ford Fiesta RRC) – 14.07,6 min.;
18. Juha Salo i Marko Salminen (Proton Satria Neo S2000) – 16.36,5 min.;
19. Sander Parn i Ken Jarveoja (Subaru Impreza WRX Sti) – 17.04,4 min.;
20. Edoardo Bresolin i Rudy Pollet (Ford Fiesta RRC) – 18.26,9 min.;
23. Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski (Ford Fiesta S2000) – 22.23,2 min.
KLASYFIKACJE
Kierowcy
1. Sebastien Loeb – 171 pkt.;
2. Mikko Hirvonen – 128 pkt.;
3. Petter Solberg – 104 pkt.;
4. Mads Ostberg – 90 pkt.;
5. Jari-Matti Latvala – 69 pkt.;
6. Jewgienij Novikow – 55 pkt.;
7. Martin Prokop – 38 pkt.;
8. Thierry Neuville – 32 pkt.;
9. Dani Sordo – 29 pkt.;
10. Ott Tanak – 26 pkt.;
11. Nasser Al-Attiyah – 23 pkt.;
12. Sebastien Ogier – 23 pkt.;
13. Armindo Araujo – 11 pkt.;
14. Francois Delecour – 8 pkt.;
15. Dennis Kuipers – 8 pkt.;
16. Henning Solberg – 6 pkt.;
17. Pierre Campana – 6 pkt.;
18. Jari Ketomaa – 6 pkt.;
19. Matti Rantanen – 6 pkt.;
20. Patrik Sandell – 4 pkt.;
21. Yazeed Al-Rajhi – 4 pkt.;
22. Ken Block – 4 pkt.;
23. Eyvind Brynildsen – 1 pkt.;
24. Ricardo Trivino – 1 pkt.;
25. Peter van Merksteijn Jr – 1 pkt.;
26. Abdulaziz Al-Kuwari – 1 pkt.;
27. Manfred Stohl – 1 pkt.
Producenci
1. Citroen Total World Rally Team – 280 pkt.;
2. Ford World Rally Team – 171 pkt.;
3. M-Sport Ford World Rally Team – 115 pkt.;
4. Qatar World Rally Team – 49 pkt.;
5. Citroen Junior World Rally Team – 48 pkt.;
6. Adapta World Rally Team – 37 pkt.;
7. MINI WRC Team – 26 pkt.;
8. Brazil World Rally Team – 16 pkt.
Klasa SWRC
1. Per-Gunnar Andersson – 68 pkt.;
2. Hayden Paddon – 62 pkt.;
3. Maciej Oleksowicz – 53 pkt.;
4. Craig Breen – 43 pkt.;
5. Yazeed Al Rahji – 40 pkt.;
6. Pontus Tidemand – 15 pkt.;
6. Pedro Meireles – 15 pkt.;
8. Juha Salo – 15 pkt.;
9. Esapekka Lappi – 10 pkt.;
10. Alister McRae – 6 pkt.
WRC ACADEMY
1. Elfyn Evans – 70 pkt.;
2. Brendan Reeves – 52 pkt.;
3. Alastair Fisher – 49 pkt.;
4. Pontus Tidemand – 41 pkt.;
5. Jose Suarez – 34 pkt.;
6. John MacCrone – 25 pkt.;
7. Timo van der Marel – 18 pkt.;
8. Christopher Duplessis – 16 pkt.;
9. Fredrik Ahl – 10 pkt.;
11. Ashley Haigh-Smith – 4 pkt.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.