Rajd Dolnośląski z bazą w Polanicy– Zdroju zakończy tegoroczną rywalizację w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. Zawody startują w czwartek, a do pokonania zawodnicy mają 13 odcinków o łącznej długości prawie 180 km.
Historia Rajdu Dolnośląskiego sięga roku 1957 – organizatorem zawodów był nieistniejący już Automobilklub Dolnośląski. Aktualna numeracja zawodów rozpoczyna się w roku 1985, kiedy to odbył się pierwszy Zimowy Rajd Dolnośląski w ramach Rajdowych Mistrzostw Polski ze startem w Kłodzku.
Zobacz także:
RAJDY
RAJD DOLNOŚLĄSKI 2013: POWIEDZIELI PRZED STARTEM
RAJD DOLNOŚLĄSKI 2013: CITROËN RTP NA FINISZU
RAJD DOLNOŚLĄSKI 2014: BEZ KAJETANOWICZA I BARANA
RAJD DOLNOŚLĄSKI 2013: 13 ODCINKÓW W TYM SUPEROES
Przygotowali go w dużej mierze działacze, którzy dopiero w 1998 roku powołali Automobilklub Ziemi Kłodzkiej. W 2002 roku „Zimowy” pojechał ostatni raz. W 2005 roku „Dolnośląski” powrócił do rajdowego kalendarza w jesiennej odsłonie.
Tegoroczny, 23. Rajd Dolnośląski – to ostatnia tegoroczna runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i jednocześnie 7. runda Rajdowego Pucharu Polski. To gwarantuje satysfakcjonującą obsadę prawie stu załóg. Na starcie stanie niemal cała czołówka zawodników ścigających się w krajowym czempionacie. Prawie, bo Kajetan Kajetanowicz, który już podczas poprzedniej rundy wywalczył sobie czwarty z rzędu tytuł Mistrza Polski, zrezygnował ze ścigania na Ziemi Kłodzkiej. Pojawi się jednak na rajdzie w roli kibica i spotka się z fanami.
Swą obecność na „Dolnośląskim” potwierdziło za to dwóch zagranicznych gości, którzy zaprezentują u nas nowe samochody. Na zaproszenie Pawła Dytki, w Peugeocie 208 Proto wyposażonym w opony Yokohama pojedzie Austriak Andreas Aigner, który ma za sobą starty w m.in. Mistrzostwach Europy oraz Świata. Drugie Proto – Forda Fiestę poprowadzi Holender Jasper Van den Heuvel.
Dla Andreasa Aignera sezon 2013 jest niezwykle udany. Po wygraniu dwóch odcinków specjalnych podczas ERC w Chorwacji, Aigner został wyróżniony Colin McRae ERC Flat Out Trophy – nagrodą przyznawaną za dobre osiągnięcia i ponadprzeciętną ambicję. W miniony weekend w San Remo, Aigner – pilotowany przez swoją partnerkę Barbarę Watzl, w samochodzie Subaru Impreza R4 STI – ostatecznie zapewnił sobie zwycięstwo w Production Cup Rajdowych Mistrzostw Europy 2013.
– Wybrany przez Andiego model ADVAN A053 to opony zaprojektowane specjalnie dla samochodów rajdowych o dużej mocy, które wyróżnia doskonała przyczepność na luźnym podłożu. Układ rowków i duże bloki bieżnika umożliwiają szybkie odprowadzenie wody i błota, a wzmocniona konstrukcja zapewnia stabilność i kontrolę pojazdu − stąd doskonałe osiągi podczas deszczowego etapu w Chorwacji i ostateczne przypieczętowanie zwycięstwa w ERC Production Cup w rajdzie w San Remo – wyjaśnia Tomoyuki Shibano z ITR S.A. firmy będącej oficjalnym dystrybutorem opon Yokohama w Polsce.
Finałowa runda RSMP ruszy już w czwartkowy wieczór (17 października) z Parku Zdrojowego w Polanicy- Zdroju, a dokładnie spod Sanatorium „Wielka Pieniawa”. Zaraz po honorowym starcie załogi pojadą do Kłodzka na widowiskowy Superoes – przejeżdżany dwukrotnie. Ściganie na trudnych technicznie i zarazem malowniczych trasach Ziemi Kłodzkiej zaplanowano na piątek i sobotę – wtedy poznamy wyniki rajdu i całego sezonu 2013.
Leszek Biegus, dyrektor Rajdu Dolnośląskiego: Trasa jest jak zwykle widowiskowa dla kibiców i atrakcyjna dla zawodników. W stosunku do roku ubiegłego nastąpiło kilka zmian. Przede wszystkim po czwartkowym starcie w Polanicy – Zdroju, zawodnicy z Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski jadą do Kłodzka. Tam wieczorem odbędzie się dwukrotnie przejeżdżany, widowiskowy superoes – to ku uciesze wielu kibiców, którzy nie będą w terenie. Piątkowy etap to ściganie na południu Ziemi Kłodzkiej. Zaplanowaliśmy dwie pętle z dobrze znanymi odcinkami Domaszków i Wilkanów – razem nieco ponad 80 km oesowych. W sobotę, gdy na trasę wyruszą zawodnicy z Rajdowego Pucharu Polski przenosimy się bardziej na północ. Zawodników z RSMP czekają trzy sekcje, a z RPP dwie. Najpierw dwie z trzema próbami dla wszystkich. Rozpoczynamy „Staropolanką”, która będzie miała start w Dębowinie i metę w Opolnicy, a przejedzie m.in. przez Podtynie i Młynów. Następnie mamy „Bank Gospodarstwa Krajowego” z kultowym Droszkowem, ze startem Jaszkowej Górnej oraz metą na Kolonii Gaj. I wreszcie, dobrze znana „Radkowska Perła”, która ruszy spod Bazyliki w Wambierzycach, dalej pobiegnie do Radkowa i ulicami malowniczego miasteczka, a metę będzie miała usytuowaną pod samym Ratuszem. Na koniec, ostatnia sekcja, już tylko dla pierwszej ligi, z odcinkiem „Staropolanka”. Meta rajdu oraz jego baza, podobnie jak w ostatnich latach w Polanicy – Zdroju. Główne ceremonie w Parku Zdrojowym pod Sanatorium „Wielka Pieniawa”, na serwis zamykamy ul. Kłodzką, a biuro zawodów w Hotelu „Polanica”. Jak widać, w tym roku stawiamy na sprawdzone rozwiązania, dzięki czemu rajd będzie bardziej kompaktowy, ale także atrakcyjny dla tych, którzy nie będą mogli śledzić całej rywalizacji na trasie.