Firma Astara zaprezentowała w centrum doświadczalnym w Madrycie swoje plany, dotyczące kolejnego Rajdu Dakar 2023.
Zespół ASTARA TEAM wystartuje w składzie: Laia Sanz – Maurizio Gerini, Carlos Checa – Marc Sol i Óscar Fuertes – Diego Vallejo. Wszyscy oni ruszą na odcinki specjalne samochodem ASTARA 01 Concept, którego parametry zostały poprawione, z założeniem ukończenia Dakaru z najmniejszym możliwym śladem węglowym, co pozwoli na ponowne zdobycie tytułu najbardziej ekologicznego pojazdu i zespołu w rajdzie. Sportowcom będzie towarzyszyć osiem pojazdów pomocniczych i zespół ponad 30 osób obsługi.
Zobacz także:
AXCR 2022: MITSUBISHI RALLIART OGŁOSIŁ SKŁAD ZESPOŁU
To drugi rok bardzo ambitnego, wieloletniego projektu, polegającego na wcielaniu w życie wartości Astara w najbardziej wymagających światowych imprezach sportowych. Zgodnie z hasłem “Enable People Go Further“, celem Astara jest umożliwienie ludziom pójścia dalej, poprzez wprowadzenie najbardziej efektywnych i przemyślanych technologii oraz rozwiązań – takich jak e-paliwa, dzięki czemu możliwe jest oferowanie najbardziej przyjaznych środowisku rozwiązań transportowych we wszystkich zastosowaniach.
Laia Sanz powiedziała: Jestem bardzo szczęśliwa, że mogę wziąć udział w tym projekcie, jadąc znacznie bardziej zrównoważonym pojazdem, ze wsparciem zespołu zajmującego się zmniejszaniem śladu węglowego i zaangażowanym w promowanie wyrównywania różnic. Jestem przekonana, że razem z Maurizio wykonamy świetną robotę – podobnie jak cały ASTARA TEAM!
Dla Carlosa Checa ostatni rok stanowił tylko punkt odniesienia. Teraz, z ASTARA TEAM, mamy środki, aby dążyć do bardziej ambitnych wyników. Dlatego Marc Sol? i ja przygotowaliśmy się gruntownie.
Óscar Fuertes dodaje: Jestem bardzo zadowolony z powrotu na rajd Dakar, który zawsze jest ogromnym wyzwaniem, ale jesteśmy gotowi pokonać je na pełnym gazie. Poza tym mam na fotelu pilota Diego Vallejo i to daje mi dodatkową pewność siebie.
Podobnie jak w poprzednim starcie, samochód ASTARA 01 Concept będzie napędzany e-paliwem, ale tym razem w 90% zawierającym ekologiczne komponenty (70% w zeszłym roku). Dodatkowo samochód doczekał się kilku udoskonaleń – zmniejszono masę, zwiększono moc, dodano więc możliwość przewożenia trzeciego koła zapasowego – co bardzo liczy się w tak silnej konkurencji.
Po zakończeniu rajdu, zespół dokona pomiarów, przekaże raport i zbilansuje swój ślad węglowy – jak to miało miejsce w ostatniej edycji – zgodnie ze standardowymi protokołami pomiarowymi (Protokołem GHG i ISO 14064) rozszerzonymi do zakresów 1, 2 i 3 w 2023 roku. Oznacza to, że analizowana będzie bezpośrednia i pośrednia emisja gazów cieplarnianych produkowanych przez zespół, jak również inne pośrednie emisje, za które odpowiedzialne są dodatkowe ekipy, zaangażowane w wydarzenie (logistyka, przejazdy, itp.).
Tym samym ASTARA TEAM powraca na trasy rajdu Dakar z intencją, by po raz kolejny stać się najbardziej zrównoważonym i przyjaznym środowisku zespołem biorącym udział w rywalizacji.
ASTARA TEAM wprowadza również nowe zasady i koncentruje się na wyrównywaniu różnic, czego dowodem jest znaczący udział kobiet w zespole, z Laią Sanz na czele, a także takich ekspertek jak Jessica Nebra – ponad 25 lat zaangażowana w świat motosportu – czy Iona Hernández, która mimo młodego wieku ma doświadczenie w kartingu, hiszpańskich i niemieckich mistrzostwach samochodów turystycznych, IMSA, 24-godzinnym wyścigu Le Mans, serii European Le Mans, WEC i Dakarze.
Za ASTARA 01 Concept nadal odpowiada technicznie SMC Motorsport, a głównym szefem zespołu jest Gonzalo de Andrés.
Dakar 2023 po raz czwarty z rzędu odbędzie się w Arabii Saudyjskiej. Rozpocznie się 31 grudnia na wybrzeżu Morza Czerwonego w pobliżu Yanbu al-Bahr, a zakończy 15 stycznia w Ar-Dammam, na brzegu Zatoki Perskiej. Trasa przecina kraj z zachodu na wschód i wraca do tzw “pustego kwartału“, największego na świecie obszaru piaszczystej pustyni Rub al-Khali.