RAJD DAKAR 2021: CZTERY FABRYCZNE ZAŁOGI W NOWYCH HILUXACH

Rajd Dakar 2021 ma wystartować 3 stycznia z Dżuddy w Arabii Saudyjskiej. Zespół Toyota Gazoo Racing będą reprezentować cztery załogi.

Kierowcy do dyspozycji dostaną najnowszą wersję Hiluxa, który został zbudowany w siedzibie zespołu, znajdującej się w Johannesburgu.


Zobacz także:

SPORT


 

W skład fabrycznej ekipy wchodzą Nasser Al-Attiyah z Mathieu Baumelem, Giniel de Villiers z Alexem Haro, dakarowy debiutant Henk Lategan z pilotem Brettem Cummingsem oraz Shameer Variawa z Denisem Murphym.

W 2019 roku w rajdzie zwyciężyli Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel i oni będą liderami zespołu. Fabryczna Toyota Hilux czterokrotnie była druga (2013, 2015, 2018 i 2020), dwa razy (2012 i 2016) zajęła trzecie miejsce.

Tegoroczny model Hiluxa to kolejna ewolucja sprawdzonego w boju auta, który zadebiutował w 2018 roku. Ma ono silnik montowany centralnie, niezależne zawieszenie kół tylnych i napęd na cztery koła. Samochód jest stale ulepszany. Na Rajd Dakar 2021 układ i geometria auta pozostały niezmienione, ale delikatnym modyfikacjom poddano zawieszenie oraz silnik V8.

– Jesteśmy podekscytowani Rajdem Dakar 2021, zwłaszcza w obliczu pandemii koronawirusa, który tak mocno wpłynął na motorsport w tym roku. Rajd ma się zacząć po Nowym Roku, a my jesteśmy bardzo szczęśliwi, że pojedziemy czterema Toyotami Hilux zbudowanymi i dopracowanymi w RPA – powiedział Glyn Hall, szef zespołu.

Wygląd zewnętrzny został dostosowany do najnowszej generacji produkcyjnego Hiluxa. Cywilna wersja, która zadebiutowała na rynku jesienią 2020 roku, to połączenie nowej stylistyki przodu, jednostki napędowej o pojemności 2,8 litra i udoskonalonych właściwości jezdnych w terenie i na drogach. Nowy 16-zaworowy silnik Diesla DOHC o pojemności 2755 cm3 generuje 204 KM (150 kW) przy 3400 obr./min.

Z automatyczną skrzynią biegów rozwija 500 Nm momentu obrotowego w zakresie 1600- 2800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy przy manualnej skrzyni biegów wynosi 420 Nm w zakresie 1400-3 400 obr./min.

Elektroniczny system działa jak mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD. Dostępny jest on w wersjach 4×4 i funkcjonuje w trybie jazdy z napędem na jedną oś, zwiększając przyczepność na luźnej nawierzchni. Wprowadzono specjalne oprogramowanie wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku, zwiększające precyzję prowadzenia. Prześwit wynosi 310 mm (w wersji z podwójną kabiną).

Edycja 2021 Rajdu Dakar odbędzie się w Arabii Saudyjskiej. Załogi rozpoczną rywalizację 3 stycznia z Dżuddy i w tym mieście zakończy się rywalizacja 15 stycznia. Trasa będzie prowadzić po terenach znanych z ubiegłego roku. Największą zmianą dla zawodników będzie cyfrowy roadbook, który oznacza, że trasa będzie dla nich znana dopiero na kilka minut przed wyruszeniem na odcinek specjalny.