Goodyear będzie oficjalnym dostawcą opon dla dwóch najlepszych zespołów startujących w Rajdzie Dakar. W 2020 roku słynny wyścig powróci do swych pustynnych korzeni.
Zmagania rozpoczną się 5 stycznia w Jeddah w Arabii Saudyjskiej. Nowy kontynent to nowe wyzwania, zwłaszcza na froncie opon.
Zobacz także:
Trasa wiodąca przez piaszczyste wydmy, skaliste kaniony i suche koryta rzek sprawdzi granice wytrzymałości kierowców, pojazdów i ogumienia.
Zgodnie z zasadami Rajdu Dakar drużyny muszą rywalizować na standardowych oponach do samochodów ciężarowych. Goodyear ma już ugruntowaną pozycję w tym super maratonie. Wiele zespołów wybiera opony tej marki do startu w zmaganiach. W poprzednich latach Petronas De Rooy Iveco wielokrotnie zajmował miejsce na podium, w tym dwa pierwsze z Goodyearem jako partnerem w dziedzinie opon i rozwoju.
W sezonie sportów motorowych 2019/20 amerykański producent rozpoczyna współpracę z jedną z wiodących ekip – Kamaz- master. Po udanych doświadczeniach z 375/90R22.5 Offroad ORD zespół dostrzegł potencjał i niezawodność tych opon i postanowił podpisać umowę na cały sezon. Tym samym, oprócz rajdu Dakar, Goodyear wesprze team również w Silkway w Chinach.
– Osiągnięcie sukcesu w najtrudniejszych dyscyplinach sportów motorowych na świecie jest możliwe tylko wtedy, gdy wszystkie komponenty ciężarówki są najwyższej jakości i doskonale wykonują swoje zadania. Dotyczy to również opon: nasi specjaliści techniczni liczą na potencjał i niezawodność opon Goodyear ORD i cieszymy się, że możemy rozpocząć oficjalną współpracę między zespołem Kamaz- master a marką Goodyear. Jestem pewien, że przyniesie to wiele nowych osiągnięć – powiedział Władimir Czagin, dyrektor zespołu Kamaz- master.
Petronas De Rooy Iveco od lat współpracuje z Goodyearem. Efektem jest szereg sukcesów i miejsca na podium w tym dwukrotne zwycięstwa w Dakarze i jeden triumf w Africa Eco Race. Dowodzi to stałych osiągów opon w różnych ekstremalnych warunkach.
– Goodyear jest ściśle zaangażowany w fazę testów wstępnych, zespół inżynierów wspiera nas w optymalizacji ustawień pojazdu, dzięki czemu samochód ciężarowy i opony płynnie ze sobą współpracują. W celu uzyskania najlepszych wyników określamy, w jaki sposób dostosować ciśnienie w ogumieniu, aby zoptymalizować osiągi i wydłużyć żywotność, ponieważ czasem oznacza to wygraną lub przegraną – wyjaśnia Henk Van Leuven, kierownik zespołu Petronas De Rooy Iveco Rally Team.
Opona Offroad ORD została zaprojektowana pod kątem osiągów terenowych i wyróżnia się świetną trakcją, zwiększoną odpornością na uszkodzenia oraz zaawansowaną wytrzymałością w ekstremalnych warunkach.
Wzór bieżnika z masywnymi blokami wraz ze zoptymalizowaną mieszanką zapewnia:
• wysoką odporność na rozerwanie i przecięcie;
• jednolite zużycie;
• zaawansowaną wytrzymałość.
Głębokie i szerokie rowki ułatwiają samooczyszczenie bieżnika i zwiększają przyczepność na wielu różnych powierzchniach – od błota, szorstkich skał, luźnego piasku po śliskie skarpy, jak również w kopalniach i kamieniołomach.
– Rajdy takie jak Dakar są najlepszym stanowiskiem testowym, gdzie możemy sprawdzić osiągi naszych standardowych opon terenowych do samochodów ciężarowych w bardzo trudnych warunkach. Zebrane dane pozwalają nam przenieść proces rozwoju ogumienia na wyższy poziom. W ten sposób możemy jeszcze bardziej zoptymalizować wytrzymałość i trakcję opon Goodyear Offroad ORD, co jest ważne dla flot, które chcą zmaksymalizować czas sprawności w trudnych warunkach codziennej eksploatacji w terenie – mówi Maciej Szymański, dyrektor ds. marketingu opon użytkowych Goodyear w Europie.
Największe wyzwanie
Jednym z największych wyzwań dla ogumienia pracującego w ekstremalnych warunkach, takich jak Dakar, jest zarządzanie ciepłem. Jazda z dużą prędkością po skalistych nawierzchniach lub gorących piaszczystych wydmach powoduje szybki wzrost temperatury wewnątrz opon. To sprawia, że są one bardziej podatne na odkształcenia i uszkodzenia.
Kontrola ciepła w ogumieniu jest kluczowa i determinuje dalszy ciąg zdarzeń – ukończenie zawodów i miejsce w czołówce lub konieczność zmiany opony i nadrabianie strat. Do pewnego stopnia zespoły mogą zarządzać ciepłem zmniejszając prędkość lub obniżając ciśnienie w oponach. Solidny karkas i doskonale właściwości jezdne, które oferują opony Goodyear Offroad ORD, mogą sprawić, że zyskają dodatkowy krytyczny czas i wyprzedzą konkurencję.
Goodyear ma bogatą historię w sportach motorowych – uczestniczył m.in. w Mistrzostwach Europy w wyścigach ciężarówek (ETRC), Mistrzostwach Świata w WEC i NASCAR. Oprócz 14 zwycięstw w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, opony Goodyear przyczyniły się do zdobycia 368. Grand Prix Formuły 1 – rekordu, który pozostaje niepobity…