RAJD DAKAR 2018: WIELU FAWORYTÓW W KLASIE UTV

polaris-dak1

Rekordowa jest liczba zgłoszeń do rajdu Dakar w kategorii UTV – trzy razy więcej, niż przed rokiem. A to w dużej mierze dzięki marce Can-Am, która chce powtórzyć ubiegłoroczne zwycięstwo i ponownie pokonać rywali w pojazdach Polaris i Yamaha.

Walka o zwycięstwo będzie wyjątkowo zacięta, a na liście zgłoszeń są gwiazdy, które poprzednio startowały w różnych kategoriach: Ignacio Casale, Siergiej Karjakin, Francisco “Chaleco” López, Gerard Farrés, Casey Currie i Éric Abel.


Zobacz także:

SPORT

RAJD DAKAR 2019


 

Wszyscy oni zadebiutują w klasie UTV. Kategoria na liście zgłoszeń Dakaru właściwie nie ma jeszcze swojej nazwy. Używane są nadal zamiennie trzy określenia – SxS (Side- by- Side), SSV (Side- by- Side Vehicle) oraz UTV (Utility Task Vehicle).

Kategoria rozwija się w oszałamiającym tempie. Została stworzona, jako osobna klasa dopiero w 2017 roku, chociaż już znacznie wcześniej podobne pojazdy startowały w Dakarze. Kategoria UTV (w Polsce zwykle używa się tej właśnie nazwy) coraz częściej przyciąga kierowców i załogi startujące do tej pory innymi pojazdami. Na liście zgłoszeń znajdziemy w tym roku aż 33 załogi.

W dwóch dotychczasowych edycjach niepokonani byli Brazylijczycy. Leandro Torres wygrał w roku 2017, a w styczniu 2018 triumfował Reinaldo Varela. W tym roku jednak kierowców z kraju samby czeka na pustyniach Peru niezmiernie trudne zadanie. Do klasy UTV przenieśli się dwaj zwycięzcy Dakaru w kategorii quadów – Ignacio Casale (2014 i 2018) oraz Siergiej Karjakin (2017), którzy będą chcieli zaliczyć udany debiut w nowym pojeździe.

Spróbują im przeszkodzić dwaj byli motocykliści, którzy kończyli Dakar na podium – Gerard Farrés (trzeci w 2017) i Francisco “Chaleco” López (trzeci w 2010 i w 2013).

Do grona faworytów w pojazdach Can-Am Maverick X3 przygotowanych przez South Racing należeć będzie także Casey Currie, jeden z najbardziej utalentowanych kierowców Ameryki. Barw zespołu Xtreme Plus Polaris bronić będą między innymi Francuz Éric Abel (zwycięzca rajdu Merzouga w 2013, drugi w 2018), a także Ronald Basso, znany ze startów w kategorii samochodów.

Zespół Yamaha liczyć będzie na dwóch weteranów klasy quadów – Ignacio Casale z Chile oraz Peruwiańczyka Alexisa Hernándeza.

Warto wreszcie zwrócić uwagę na dwie żeńskie załogi, w których na prawym fotelu zasiądą partnerki życiowe byłych zwycięzców Dakaru. Pilotem Camelii Liparoti będzie Rosa Romero, wieloletnia partnerka Nani Romy, a po prawej stronie Annett Fisher zajmie miejsce Andrea Peterhansel, która zajęła piąte miejsce za kierownicą Mitsubishi 15 lat temu, gdy jej mąż Stephane sięgnął po swe pierwsze zwycięstwo w kategorii samochodów.

Polskę reprezentować będzie w kategorii UTV dakarowy debiutant Maciej Domżała (ojciec Arona, zgłoszonego w Toyocie Hilux w klasie samochodów), a jego pilotem będzie doświadczony Rafał Marton (którego syn Maciej zasiądzie na prawym fotelu Arona). Polacy pojadą Polarisem. Z kolei Szymon Gospodarczyk z Automobilklubu Polski, który w ubiegłej edycji zajął sensacyjne trzecie miejsce z Francuzem Claude’em Fournier, tym razem będzie pilotował Meksykanina Santiago Creela, znanego polskim kibicom z występów na torach w Porsche Supercup.

Fot.: dakar.com (Florent Gooden / DPPI)