RAJD DAKAR 2016: WIELKIE PRZEDSIĘWZIĘCIE – ZAWODY W LICZBACH

rd_przed_samo1

Rajd Dakar to olbrzymie przedsięwzięcie. Świadczą o tym najlepiej poniższe liczby. To nie tylko kilkuset zawodników i tysiące osób wśród organizatorów.

Przez kilkanaście dni rywalizacji na trasie pojawi się kilka milionów kibiców (4,8 mln widzów w edycji 2015).


Zobacz także:

SPORT

RAJD DAKAR 2016


 

Wszystko musi być perfekcyjnie przygotowane, co wymaga ogromnego zaangażowania i logistyki. Oceńcie zresztą państwo sami…

Zawodnicy
556 zawodników, 60 narodowości (razem z pojazdami assistance), 354 zgłoszone pojazdy. W poszczególnych kategoriach: 110 samochodów, 143 motocykle, 46 quadów, 55 ciężarówek

Najliczniej reprezentowane narodowości: Francja – 15,5%, Holandia – 14,4%, Argentyna – 13,8%.

Najmłodszy: Sheldon Creed, 18 lat, 3 miesiące, 3 dni (ur. 30 września 1997); najstarszy: Yoshimasa Sugawara, 74 lata, 7 miesięcy, 2 dni (ur. 31 maja 1941); kobiety: 10 (7 jako kierowca, 3 jako pilot).

Dystans odcinków specjalnych: 4684 km – motocykle i quady; 4775 km – samochody; 4305 km – ciężarówki.

Rekordy – liczba zwycięstw w rajdzie
– Samochody: Stephane Peterhansel (Francja) – 5 zwycięstw;
– Motocykle: Stephane Peterhansel (Francja) – 6 zwycięstw;
– Quady: Marcos Patronelli (Argentyna) i Alejandro Patronelli (Argentyna) – po 2 zwycięstwa;
– Ciężarówki: Władimir Czagin (Rosja) – 7 zwycięstw.

Rekordy – liczba zwycięstw na odcinkach specjalnych
– Samochody: Stephane Peterhansel (Francja) – 32 zwycięstwa;
– Motocykle: Stephane Peterhansel (Francja) i Cyril Despres – po 33 zwycięstwa;
– Ciężarówki: Władimir Czagin (Rosja) – 63 zwycięstwa.

Organizacja rajdu
– 17 punktów tankowania dla motocykli i quadów;
– pojazdy organizatora: 60 samochodów, 12 śmigłowców, 7 samolotów, 50 ciężarówek transportowych, 10 autobusów, 10 innych ciężarówek;
– 2 800 osób na biwaku każdego dnia (zawodnicy, organizatorzy, partnerzy, media);
– 4 500 mb – długość kolumny pojazdów przygotowanych do załadunku na statek w porcie w Le Havre w listopadzie 2015, z tego 2600 mb to ciężarówki;
– 7 000 posiłków serwuje się każdego dnia na biwaku (80 000 podczas całego rajdu).

Bezpieczeństwo
– 1 szpital polowy;
– 1 ambulans powietrzny;
– 3 – 5 śmigłowców dla zapewnienia bezpieczeństwa;
– 60 lekarzy;
– 10 pojazdów medycznych;
– 22 000 osób pracujących na rzecz bezpieczeństwa widzów i zawodników.

Zasięg relacji telewizyjnych z Dakaru zwiększa się z roku na rok. Podczas edycji 2016 siedemdziesiąt stacji telewizyjnych będzie nadawać relacje w 190 krajach. Każdego dnia przekazywane będzie z biwaku prawie osiem godzin programu.

Telewizja Fox Sports będzie nadawać codziennie ponad sześć godzin relacji w krajach Ameryki Południowej. W Europie rajd będzie pokazywany zarówno w kanałach publicznych (na przykład France Télévisions we Francji, RTL w Holandii, TVE w Hiszpanii, Czech TV w Republice Czeskiej), jak i w sportowych kanałach tematycznych (między innymi Eurosport w Europie i Azji, NBC Sports Network w USA, Super Sports w Afryce, be In na Bliskim Wschodzie, J-Sports w Japonii).

Codzienne programy produkowane dla kanałów telewizyjnych na całym świecie zmienią się: jeszcze więcej opowieści z trasy i biwaków, więcej akcji, scenerii, wspaniałe ujęcia z kamer pokładowych i z dronów – to wszystko pozwoli telewidzom na całym świecie przeżywać z wyjątkową intensywnością dramaty tej ekstremalnej imprezy i naturalne piękno krajobrazów.

RELACJE TELEWIZYJNE W LICZBACH
– 3 helikoptery, 6 pojazdów telewizyjnych na trasie;
– 12 operatorów kamer na odcinkach specjalnych, 12 kamer pokładowych, 2 kamery typu Super Slow-Motion (1000 klatek na sekundę), 7 anten satelitarnych, 23 stanowiska do obróbki materiału filmowego;
– 45 ton wyposażenia;
– 250 osób personelu i 120 pracowników kanałów telewizyjnych;
– 120 godzin programu łącznie, 7,5 godziny programu dziennie, w tym 1,5 godziny na żywo;
– 1 dron.

Fot.: orlenteam