RAJD DAKAR 2015: PEUGEOT SPORT OSIAGNĄŁ CEL

Dak_peu1

Team Peugeot Total dotarł na metę swojego pierwszego Rajdu Dakar wraz z dwoma z trzech wystawionych samochodów 2008 DKR. Czy cel został osiągnięty?

Stéphane Peterhansel i Jean-Paul Cottret (11. miejsce) i Cyril Despres i Gilles Picard (34. miejsce) pokonali wszystkie trudności rajdu zapewniając zespołowi możliwość zdobycia tak ważnego doświadczenia, które zwiększy jego szanse w 2016 roku.


Zobacz także:

SPORT

RAJD DAKAR 2015


 

25 lat dzieli Peugeot od poprzedniego startu w rajdzie Dakar. Zmienił się kontynent, zmieniły zespoły, ale sam rajd pozostał niezwykłą przygodą i ekstremalnym wyzwaniem dla ludzi i dla maszyn. Dakar 2015 był połączeniem wysokich trudności na wszelkiego rodzaju terenie i w niekiedy ciężkich warunkach atmosferycznych (14 dni, 13 etapów, 9112 kilometrów, w tym 4601 odcinków specjalnych). Po raz pierwszy obejmował również spektakularny przejazd po wyschniętym słonym jeziorze Salar de Uyuni w Boliwii.

Dak_peug2

Trzy załogi: Stéphane Peterhansel i Jean-Paul Cottret, Cyril Despres i Gilles Picard oraz Carlos Sainz i Lucas Cruz, mające na swoim koncie 17 zwycięstw, podjęły wyzwanie. Walczyły na trasie, a na mecie pogratulowały zwycięstwa Nasserowi Al-Attiyahowi i Matthieu Baumelowi z Qatar Rally Team.

Bruno Famin, Dyrektor Peugeot Sport: Bilans pierwszego startu w Dakarze jest siłą rzeczy skontrastowany. Jako zawodnicy, biorąc pod uwagę wyznaczony końcowy cel, nie możemy oczywiście się zadowolić wynikiem, na jaki wskazuje klasyfikacja generalna. Ale znamy poziom złożoności tego wyzwania i celem numer 1 udziału w tej edycji było zebranie doświadczeń. Biorąc pod uwagę, że dwa z naszych trzech Peugeot 2008 DKR dotarły na metę w Buenos Aires bez większych kłopotów, możemy powiedzieć, że cel został osiągnięty. Nauczyliśmy się niesamowicie dużo i to we wszelkich dziedzinach: techniki, sportu, logistyki. Ma to fundamentalne znaczenie dla przyszłości projektu. Aby do tego dojść, nasi kierowcy, piloci jak i cały zespół techniczny, wykonali wyjątkową robotę. Podczas przygotowań skoncentrowaliśmy się wyłącznie na niezawodności. I to się opłaciło. Jeśli chodzi o osiągi, 2008 DKR pokazał swój potencjał podejmując dwa czy trzy razy walkę o zwycięstwo w etapie, ale nie reprezentuje jeszcze poziomu niezbędnego, by się pokusić o końcowe zwycięstwo. Mamy sporo pomysłów na rozwój tego samochodu. Część prac już zostało podjętych. W oparciu o doświadczenie z edycji 2015 opracujemy teraz plan działania. Dakar 2016 już się dla nas zaczął!

dak_peu4

Stéphane Peterhansel: Trzeba umieć poświęcić jeden rok, żeby dobrze przygotować się do następnego. Na starcie rajdu nie byliśmy pewni, czy ukończymy drugi dzień jazdy, a teraz jesteśmy na mecie, i to bez większych problemów technicznych. Popełniłem oczywiście kilka błędów. Powinniśmy byli zdobyć lepsze miejsce w klasyfikacji generalnej. Peugeot 2008 DKR ma ogromny potencjał, ale też przez te dwa tygodnie mogłem zobaczyć zespół mechaników, inżynierów, którzy dawali z siebie wszystko, żeby zapewnić nam maksymalne szanse i to dobrze rokuje na przyszłość. Mamy długą listę zadań do zrobienia i ogromne możliwości poprawy. Na pewno wrócimy tu za rok, żeby walczyć o zwycięstwo.

Dak_peu3

Cyril Despres: To zupełnie nowy świat dla mnie. Jakbym wrócił kilka lat wstecz do czasów mojego debiutu motocyklowego. Nie jest łatwo zaakceptować sytuację, w której nie gra się pierwszej roli, kiedy było się przyzwyczajonym do bycia na pierwszym miejscu. To był przyspieszony kurs nauki w niemalże wszystkich warunkach , jakie tylko można sobie wyobrazić! Myślę, że w ciągu jednego Dakaru za kierownicą samochodu zebrałem więcej anegdot niż w ciągu siedmiu ostatnich lat na motocyklu! Nie zdawałem sobie z tego sprawy. Wyruszałem z Buenos Aires z jednym celem – dojechania do końca bez popełniania błędów. Kilka błędów zrobiłem, ale jesteśmy na mecie.

Carlos Sainz: Oczywiście jestem rozczarowany odpadnięciem z rajdu w ten sposób. Mechanicy i cały zespół nie oszczędzali się, żeby przygotować samochód na start w tym rajdzie i żebyśmy dojechali do końca. W ciągu ostatnich miesięcy wykonaliśmy niewiarygodną pracę, a zdobyte tu doświadczenie przyda się w przyszłości. Podobał mi się sposób działania Teamu Peugeot Total w czasie tego rajdu. Daje poczucie pewności. Zrobili wszystko tak jak trzeba.

Dak_peug5

Klasyfikacja generalna rajdu Dakar 2015:
1. Nasser Al-Attiyah i Matthieu Baumel (Qatar Rally Team);
2 Giniel de Villiers i Dirk von Zitzewitz (Toyota All Speed);
3. Krzysztof Hołowczyc i Xavier Panseri (Mini);
4. Erik van Loon i Wouter Roesegar (Mini);
5. Vladimir Vasilyev i Konstantin Zhiltsov (Mini));
6. Christian Lavieille i Pascal Maimon (Toyota);
7. Bernhard Ten Brinke i Tom Colsoul (Toyota);
8. Carlos Sousa i Paulo Fiuza (Mitsubishi);
9. Aidyn Rakhimbayev i Anton Nikolaev (Mini);
10. Ronan Chabot (FRA)/Gilles Pillot (SMG);
11. Stéphane Peterhansel i /J-P Cottret (Team Peugeot Total);
34. Cyril Despres i Gilles Picard (Team Peugeot Total).

Dak_peug6