Chile, Boliwia i Argentyna: razem 9111 km, od bezlitosnych dla aut i opon szutrów i kamiennych pustyń po niebotyczne wysokości Andów, od niewyobrażalnych upałów pustyni Atacama po zdradliwe piachy wydm.
Choć przygotowują się w niesłychanie drobiazgowy sposób i fizycznie, i logistycznie, i organizacyjnie, uczestnicy często nie mają nawet przybliżonego pojęcia, co ich czeka w kolejnej godzinie, bo i teren, i pogoda są zmienne i oszukańcze. Właśnie dlatego „Dakar” jest uważany za największą możliwą przygodę motoryzacyjną.
Zobacz także:
W Rajdzie weźmie udział 10 samochodów MINI ALL4 Racing. Każdy z nich ma rozmiary większe od seryjnego MINI John Cooper Works Countrymana o ok. 9 proc. i nadwozie wykonane niemal w całości z włókna węglowego. Każdy wyposażono jednak w klatkę ochronną wykonaną ze stalowych rur spełniających najwyższe standardy – stosowane w lotnictwie.
Za przeniesienie napędu odpowiadają 6-stopniowe, sekwencyjne, wyczynowe skrzynie biegów Sadev ze sprzęgłami wyścigowymi AP Racing – stalowymi, wielotarczowymi, spiekanymi – oraz chłodzone olejem, blokowalne mechanizmy różnicowe centralny i tylny. Kiedy auto jedzie, można zmieniać przełożenia bez używania sprzęgła. Lewarek jest umieszczony między kierowcą a pilotem, a jego ruchy nie odbywają się jak w konwencjonalnej skrzyni (układ H), a sekwencyjnie, a więc ruch w tył to włączenie wyższego biegu, ruch w przód – niższego.
Wysokoprężny silnik napędzający MINI ALL4 Racing został zaprojektowany przez BMW Motoren GmbH w Styrii, Austria, jako jednostka do imprez wytrzymałościowych, o najwyższym stopniu trudności. Silnik z technologią TwinPower Turbo o pojemności 2993 cm3 rozwija moc 320 KM przy 3250 obr./min. i pozwala się rozpędzić maksymalnie do 178 km/h. Średnica zwężki to 38 mm. Silnik ma suchą miskę olejową ograniczającą rozmiary pionowe i gwarantującą optymalne smarowanie w każdych warunkach.
Na kołach MINI ALL4 Racing montuje się opony Michelin All-Terrain w rozmiarze 245/80 R16. Na pokładzie auto wiezie do trzech kół zapasowych (dwa pod podwoziem, jedno w tylnej części nadwozia).
Chłodzone wymuszonym obiegiem powietrza oraz cieczą (z tyłu), wentylowane, stalowe tarcze hamulcowe mają średnicą 320 mm i grubość 32 mm. Każda tarcza obsługiwana jest przez 6-tłoczkowy zacisk. Amortyzatory (po 4 na każdej osi) są w pełni regulowane dzięki specjalnym zaworom. Olej wypełniający amortyzatory jest chłodzony w zewnętrznym obiegu, dzięki czemu ich funkcjonowanie jest bardziej harmonijne, a trwałość o wiele większa.
Kierowca i pilot siedzą w indywidualnie formowanych fotelach Recaro Motorsport, zabezpieczeni przez 6-punktowe pasy oraz system HANS (head-and-neck-support, wsparcie głowy i karku). Karbonowa deska rozdzielcza pokazuje minimum informacji, informacje wrażliwe, jak ciśnienie i temperatura oleju etc., są wyświetlane na centralnym panelu, widocznym dla kierowcy i pilota, przed którym zamontowano wyłącznie elementy służące nawigowaniu.
W gronie utytułowanych kierowców jest Krzysztof Hołowczyc z Automobilklubu Polski.
DANE TECHNICZNE
– silnik: TwinPower Turbo, wysokoprężny
– moc maksymalna: 320 KM/ 3250 obr./ min.
– maks. moment obrotowy: 800 Nm/2100 obr./min.
– pojemność skokowa: 2993 cm3
– zwężka: 38 mm
– prędkość maks.: 178 km/h
– skrzynia biegów: 6-biegowa, sekwencyjna plus wsteczny (Sadev)
– sprzęgło: AP Racing, wielopłytkowe, spiekane, stalowe
– mechanizm różnicowy: Xtrac
– hamulce: arczowe AP, tarcze wentylowane 320 x 32 mm, chłodzone powietrzem i cieczą (tył), 6-tłoczkowe zaciski
– wymiary dł./ szer./ wys.: 4333/ 1998/ 1966 mm
– rozstaw osi: 2900 mm
– rozstaw kół: 1736 mm
– masa własna: 1952,5 kg
– poj. zbiornika paliwa: 385 l
– rama nośna: CP Autosport
– opony: Michelin All-Terrain 245/80 R16
KIEROWCY
– Monster Energy Rally Raid Team: Nani Roma (nr. 300), Orlando Terranova (305), Krzysztof Holowczyc (306);
– X-raid MINI ALL4 Racing: Vladimir Vasilyev (310), Erik van Loon (314), Boris Garafulic (319)
, Aidyn Rakhimbayev (329), Zhou Yong (332), Stephan Schott (334);
– Qatar Rally Team: Nasser Al-Attiyah (301).