RAJD BARUM 2017: WYMAGAJĄCA PRÓBA KAJATANA KAJETANOWICZA

rajba_kaje1

Koniec sierpnia dla kibiców sportów motorowych kojarzy się z Barum Czech Rally Zlín. Zawody zostaną rozegrane już po raz 47, a na starcie stanie łącznie blisko 250 samochodów.

Rekordowa liczba 151 zespołów powalczy w łączonej rundzie mistrzostw Republiki Czeskiej i Mistrzostw Europy. Z pierwszym numerem na samochodzie pojadą Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran w Fordzie Fiesta R5.

sponsorenault


Zobacz także:

RAJDY

RAJD BARUM 2016

KAJETANOWICZ W MISTRZOSTWACH EUROPY


 

Aktualni mistrzowie Starego Kontynentu walczą o trzeci z rzędu tytuł – historyczny sukces, którego dotychczas nie osiągnął żaden z zawodników.

W tym roku mamy do czynienia z niezwykle wyrównanym poziomem rywalizacji w cyklu FIA ERC, o czym najlepiej świadczą wyniki. W każdej z pięciu rozegranych rund triumfowali inni kierowcy, najpierw Bruno Magalhães (Rajd Azorów), później Aleksiej Łukjaniuk (Rajd Wysp Kanaryjskich), Kajetan Kajetanowicz (Rajd Akropolu), Nasser Al-Attiyah (Rajd Cypru) i ostatnio Bryan Bouffier (Rajd Rzeszowski).

Konsekwentna strategia i szybkie tempo stawia Kajetanowicza na pierwszej pozycji w tabeli – Polak jako jedyny z zawodników wygrywał odcinki specjalne podczas każdego z rajdów i ma 13 punktów przewagi nad kolejnym konkurentem. Trzeci zawodnik traci już ponad 50 punktów.

raba_kajet3

Aż 37 samochodów klasy R5

Prócz Kajetanowicza do rywalizacji zgłosili się między innymi wicelider cyklu FIA ERC, Portugalczyk Magalhães, zajmujący trzecie miejsce Niemiec Griebel, zwycięzca drugiej rundy i czwarty w klasyfikacji Rosjanin Łukjaniuk czy zwycięzca ostatniego rajdu, Francuz Bouffier.

Łącznie aż 37 topowych kierowców w samochodach najwyższej klasy R5 zapowiada niezwykle zaciętą walkę, która trwać będzie zapewne do ostatnich metrów. W 2011 roku na mecie zanotowano jedną z najniższych różnic czasowych pomiędzy zwycięzcą a drugim zawodnikiem – wyniosła tylko 1,2 sekundy!

Czeskie zawody stanowią szóstą rundę mistrzostw, przedostatnią na nawierzchni asfaltowej. Choć odległość bazy rajdu od rodzinnych terenów województwa śląskiego jest najmniejsza w sezonie, Kajetanowicz startował tu dopiero trzy razy. Najlepszy rezultat wywalczył w roku 2015, gdy stanął na trzecim miejscu podium klasyfikacji generalnej.

Walka z lokalnymi kierowcami

Zakochani w knedlikach Czesi mają u siebie także szybkich kierowców, znanych na arenie międzynarodowej. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje z pewnością Jan Kopecký, który jest samodzielnym liderem w klasyfikacji zwycięzców rajdu – wygrywał aż sześciokrotnie.

Z siódmym numerem pojedzie Václav Pech junior, który w przeszłości osiem razy znajdował się na podium klasyfikacji generalnej, dwukrotnie na najwyższym stopniu. Choć w rajdzie pojadą zawodnicy aż 21 narodowości, lokalni kierowcy stanowią blisko 70 proc. listy zgłoszeń.

raba_kajet2

204 kilometry asfaltowego starcia

Wśród piętnastu odcinków specjalnych zawodów są między innymi próby Pindula, Maják, Semetín czy najdłuższy w rajdzie Troják, mierzący blisko 23 kilometry. Rajd rozpoczyna próba rozgrywana po ulicach Zlína, gromadząca tłumy fanów zagrzewających załogi w walce do późnych godzin wieczornych. Według danych z poprzednich lat liczba kibiców przy trasie tego odcinka przekracza ponad 40 tysięcy!

Znajomość odcinków specjalnych i ich charakterystyki jest zawsze atutem kierowców danego kraju. Stanowi to jednak nie tylko wyzwanie, ale przede wszystkim motywację do walki, która w sobotę rozegra się na ośmiu, a w niedzielę na sześciu „OS-ach”. Nieoficjalne wyniki i zwycięzców powinniśmy poznać w niedzielę, przed godziną 16:00.

Kajetan Kajetanowicz (Automobilklub Polski – Lotos Rally Team): Temperatury nie maleją i wszystko wskazuje na to, że po gorącym Rzeszowie czeka nas podobnie upalna atmosfera na czeskim Rajdzie Barum. Będzie tak nie tylko za sprawą wysokiej liczby stopni Celsjusza – do południowych sąsiadów zawsze zjeżdżają tłumy kibiców z Polski, podkręcając emocje swoim żywiołowym dopingiem. Jako liderzy wystartujemy z „jedynką” na samochodzie, ta pozycja dodatkowo motywuje wszystkich w zespole LOTOS Rally Team do jeszcze bardziej wytężonej pracy. Dotychczasowe starty pokazały, jak trudno było ją wywalczyć i jak zacięta jest tegoroczna rywalizacja. Sezon przechodzi teraz w finałową fazę, od której bardzo wiele zależy. Wierzę, że ze wsparciem naszych partnerów i fanów, jesteśmy w stanie zrobić naprawdę wiele.

Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Europy po 5 z 8 rund

1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 108 punktów
2. Bruno Magalhães – 95 pkt.;
3. Marijan Griebel – 50 pkt.;
4. Aleksiej Łukjaniuk – 46 pkt.;
5. Nasser Al-Attiyah – 45 pkt.;
6. Grzegorz Grzyb – 41 pkt.;
7. Bryan Bouffier – 41 pkt.;
8. José Maria López – 27 pkt.;
9. Alexandros Tsouloftas – 26 pkt.;
10. Panikos Polykarpou – 26 pkt.