RAJD BARUM 2017: MÓWIĄ PRZED RUNDĄ MISTRZOSTW EUROPY

rb_przed1

Odcinkiem specjalnym – Superoes Zlin rozpocznie się dziś, w piątek 25 sierpnia 47. Rajd Barum – runda mistrzostw Europy (FIA ERC) oraz Czech. Aż 151 załóg z całego świata zgłosiło się do rywalizacji w zawodach, które co roku, przez dwa dni ogląda około 200 tys. kibiców.

Zawodnicy będę jeździli od rana: najpierw na odcinku testowym, następnie kwalifikacyjnym. Do rywalizacji o punkty przystąpią o godzinie 21.30.

sponsorenault


Zobacz także:

RAJDY

RAJD BARUM 2016


 

Tak mocną obsadą nie mogła się pochwalić żadna z rozegranych w tym roku rund mistrzostw Starego Kontynentu. Na trasach wokół miasta Zlin, czołówka ERC zmierzy się z najlepszymi załogami Rajdowych Mistrzostw Czech. Dzięki temu na odcinkach specjalnych kibice będą mogli zobaczyć imponującą liczbę 37 najmocniejszych i najszybszych samochodów klasy R5.

rb_przed6

Dla Jarosława i Marcin Szejów, aktualnych mistrzów Czech w grupie N, będzie to drugi, po Rajdzie Rzeszowskim, start w rundzie Mistrzostw Europy. Wśród rywali trzeba wymienić takie załogi, jak m.in. Kajetanowicz i Baran (dwukrotni mistrzowie Europy i liderzy klasyfikacji FIA ERC), Magalhaes i Magalhaes (wiceliderzy punktacji europejskiego czempionatu), Bouffier i Panseri, Kopecky i Dresler (sześciokrotni zwycięzcy zawodów) czy Pech i Uhel (dziewięć razy na podium).

Zwycięzców 47. Barum Czech Rally Zlin 2017 wyłoni rywalizacja na 15 dobrze znanych odcinkach specjalnych, które łącznie liczą blisko 205 km. Toi m.in. OS-y: Biskupice (8,85 km), Semetin (11,55 km), Brezova (6,54 km), Trojak (23 km), Majak (8,15 km), Pindula (17,32 km) oraz Kosiky (22,09 km). 6 z 8 rund tegorocznych mistrzostw Europy rozpocznie się i zakończy na Rynku w Zlinie, a pierwsze, nieoficjalne wyniki poznamy na mecie w niedzielę, około godziny 16:25.

A oto co powiedzieli przed startem:

rb_przed2

Kajetan Kajetanowicz (Automobilklub Polski – Lotos Rally Team, Ford Fiesta R5): Startujemy z pierwszym numerem, to na pewno duże i motywujące wyzwanie. Konkurencja jest bardzo mocna, do tego wymagające trasy – być może będzie to najtrudniejszy rajd w kalendarzu. Drogi są niesłychanie wąskie, podbijające i szybkie. Często zabrudzone, ale miejscami też z wysokim poziomem przyczepności. W takiej sytuacji ocena zmian nawierzchni jest kluczowa. Ważna jest też odwaga, ale jednocześnie kalkulacja, czyli przewidywanie, gdzie może pojawić się brud. Rywalizację zaczynamy od bardzo widowiskowego odcinka w centrum Zlina. Starujemy bardzo późno, ale mimo tego zawsze towarzyszą nam dziesiątki tysięcy kibiców i to na pewno dodaje trochę „koni mechanicznych”.

rb_przed3

Jarek Szeja (Automobilklub Polski – GK Forge Metkom Rally Team, Ford Fiesta R5): Magii czekającego na nas Rajdu Barum dorównać może chyba tylko poziom trudności tej imprezy. Ogromne emocje towarzyszyły nam już podczas zeszłorocznego startu, ale teraz wszystko jest niewspółmiernie większe. Każda z czeskich rund jest wyjątkowa, ale to właśnie rywalizacji w Zlinie wszyscy wyczekujemy najbardziej. Mimo, że w Rajdzie Barum już startowaliśmy, to po przesiadce do Forda Fiesty R5 będzie to dla nas zupełnie nowy rajd. Na najtrudniejszych asfaltowych OS-ach Europy pojedziemy najszybszym i najbardziej zaawansowanym samochodem, jakim można się na nich ścigać. Wyzwaniem będzie wykorzystanie możliwości naszego Forda Fiesty R5 w rajdzie, w którym czołówka narzuca niewiarygodne tempo. Tym samym dla nas będzie to jedno z największych wyzwań w karierze. Czesi będą tutaj najtrudniejszymi rywalami, nie tylko dlatego, że doskonale znają specyfikę tych odcinków, ale bardzo mocno się przygotowują, bo wynik osiągnięty w Rajdzie Barum traktują priorytetowo. Będziemy walczyć o dobry rezultat, ale podchodzimy do tego startu z dużą pokorą. Mamy profesjonalny zespół, doskonałe zaplecze ekipy Orsak Rally Sport i naprawdę mocno pracowaliśmy nad każdym elementem przygotowań. Wole jednak nie typować rezultatów, ale trzymać się wytyczonych celów i dać z siebie wszystko. Szansę startu w Barum samochodem R5 zawdzięczamy naszych zaufanym partnerom: GK Forge Grelowski Obróbka Plastyczna Metali, Grupa Metkom, DIL Surowce Wtórne, Stalchem Darma, Deco-Car, Minimax, Viralseed, Pokrycia Dachowe Pniok Sylwester. Wspierać nas będą także patroni medialni: Wirtualna Polska, Radio Bielsko, TVP Katowice, Motowizja i portal OX.pl.

Marcin Szeja: Rajd Barum będzie dla nas kumulacją wielu wyzwań. Najważniejsza dla nas jest walka o punkty w klasyfikacji Mistrzostw Czech, ale po raz pierwszy wystartujemy w „Barumce” jako załoga zgłoszona do FIA ERC. Nie tylko stajemy do walki ze znacznie mocniejszą stawką, lecz także podlegamy harmonogramowi i regulaminowi Rajdowych Mistrzostw Europy. Rozpoczynamy rywalizację już w piątek rano, od odcinka kwalifikacyjnego. Będą to więc wyjątkowo intensywne trzy dni wymagające od zespołu jeszcze większego zaangażowania. Obowiązuje nas też limit opon i dwa przejazdy na zapoznaniu z trasą. Wszystko to razem jeszcze wyżej podnosi poziom trudności. Wracamy jednak do Zlina z wielką przyjemnością. Mam nadzieję, że tłumy polskich kibiców i biało-czerwonych barw pojawią się na odcinkach specjalnych i w strefie serwisowej. Liczymy na bardzo gorący doping naszych rodaków. W imieniu całego zespołu serdecznie zapraszam do przyjazdu do Czech – bądźcie z nami na Rajdzie Barum!

rb_przed4

Arkadiusz Lechoszest (Peugeot 208 R2): Jestem bardzo zadowolony, że po dwóch latach swojej przygody z rajdami debiutuje w Mistrzostwach Europy. Jak u każdego zawodnika, Rajd Barum wywołuje szybsze bicie serca. To, co do tej pory mogłem oglądać jako kibic, za kilka dni będę mógł poczuć zza kierownicy mojej rajdówki. Przed nami najtrudniejsze asfaltowe odcinki ERC i niezwykle wymagająca stawka zawodników. Będzie to najbardziej intensywny rajdowy weekend w mojej karierze. Na prawym fotelu zasiądzie doświadczony pilot Łukasz Sitek. Za przygotowanie i obsługę serwisowa mojej rajdówki będzie odpowiedzialny zespół Car Speed Racing. Wspierać nas będą sponsorzy Galmet i Agro Lech. W przygotowaniach mogłem liczyć również na pomoc psychologa sportowego prof. Jana Blecharza, Feel Good odżywianie sportowców oraz trenera personalnego Piotra Żurawika. W imieniu wszystkich partnerów i całego zespołu zapraszam serdecznie do Zlina na prawdziwe rajdowe święto.

Łukasz Sitek: Przed nami najbardziej wyczekiwany start tego sezonu. Popularna “Barumka” to w tym roku ponad dwieście wymagających kilometrów oesowych. Nigdzie nie ma tak niesamowitej rajdowej atmosfery, jak pod koniec sierpnia w Zlinie. Będzie to dla mnie drugi start w tym rajdzie i bardzo się cieszę, że dzięki współpracy z Arkiem mogę tutaj wrócić. Magia tej imprezy sprawia, że właśnie ta runda mistrzostw Starego Kontynentu jest jedną z najliczniej obsadzonych przez zawodników i odwiedzanych przez kibiców. 151 zgłoszonych załóg – to będzie emocjonujący weekend. Trzymajcie kciuki za debiut załogi z numerem 88!

rb_przed7

Jerzy Tomaszczyk (Castrol Ford Team Turkiye – Ford Fiesta R2): Fakt, dawno nie było mnie na odcinkach specjalnych, ale jak wracać, to w jednym z najlepszych i najbardziej wymagających rajdów sezonu. Dzięki propozycji Castrol Ford Team Turkey i wsparciu moich partnerów będziemy mogli pokazać się w imprezie, którą oglądają setki tysięcy kibiców, dzięki czemu ma charakter prawdziwego motoryzacyjnego święta. To, że w ubiegłym roku byłem tu bardzo konkurencyjny za kierownicą pucharowego Opla Adama wcale nie napawa mnie hurraoptymizmem. Oczywiście, zeszłoroczne doświadczenie jest bardzo cenne, ale mam zamiar podejść do tego startu z niezbędną pokorą. W tym roku mamy do zrealizowania nieco inne cele. Castrol Ford Team Turkiye jest liderem klasyfikacji zespołowej Rajdowych Mistrzostw Europy, więc skupiamy się przede wszystkim na zdobyciu cennych punktów dla tej ekipy. Jednocześnie chciałbym bardzo podziękować tureckiemu zespołowi za propozycję, a firmom ProfiAuto, Kowala Odlewnia Metali Kolorowych, Do or Die, OkularyMarkowe.pl, Pirelli oraz Rallylab za wsparcie tego startu. To duże wyróżnienie i jeszcze większa odpowiedzialność.

Fot.: zespoły oraz Jakub Rozmus, Custom- Liveries