RAJD BARBÓRKA 2013: KARTKA Z KALENDARZA (1972)

1972foto

Zwycięzcą Rajdu Barbórka w 1972 roku został Ksawery Frank. Polski kierowca miał wówczas 49 lat i masę sukcesów na koncie. Frank był, miedzy innymi, 11-krotnym mistrzem Polski w rajdach i wyścigach.

Ksawery Frank ścigał się w swojej karierze na pokładzie wielu samochodów, od Fiata 125 poczynając, na marce BMW kończąc. W karierze odnotował także sporo sukcesów za kierownicą Forda, w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych prowadził między innymi modele Ford Custom oraz Ford Taunus.


Zobacz także:
RAJDY
RAJD BARBÓRKA 2013


Był kierowcą wszechstronnym. Sześciokrotnie wygrywał klasy i zdobywał tytuły w rajdach, pięć razy wywalczył koronę najlepszego w wyścigach samochodowych. Warto przypomnieć, że Ksawery Frank, urodzony 16 kwietnia 1923 roku, był także zasłużonym żołnierzem Armii Krajowej. Podczas Powstania Warszawskiego walczył w zgrupowaniu Baszta.

Co wydarzyło się w „barbórkowym” roku 1972?
– w styczniu oficjalnie zaprezentowano kultowy samochód Renault 5. Przez cały okres produkcji powstało prawie 5,5 miliona egzemplarzy tego samochodu;
– w lutym odbyła się premiera serialu „Pan Samochodzik i Templariusze”;
– w lutym Volkswagen Garbus wyprzedził, pod względem liczby wyprodukowanych egzemplarzy, legendarnego Forda Model T. Pierwszy Garbus zszedł z linii produkcyjnej w 1938 roku! Produkcję zakończono w 2003 roku w Puebla w Meksyku. Łącznie wyprodukowano ponad 21 milionów VW Beetle, w tym ponad 300 tysięcy w wersji Cabrio;
– w kwietniu w Nigerii zniesiono ruch lewostronny. Była to pozostałość po okresie brytyjskiej kolonizacji;
– w maju urodził się wieloletni kierowca Formuły 1, Brazylijczyk Rubens Barichello, który jest rekordzistą pod względem liczby startów w wyścigach GP (325);
– w czerwcu w zakładach FSO na Żeraniu, gdzie jeszcze niedawno rozgrywany był jeden z odcinków specjalnych Rajdu Barbórka, rozpoczęto produkcję samochodu Syrena 105, w tym samym roku produkcję przeniesiono do Bielska Białej. Nowością w modelu 105 były drzwi z zawiasami umieszczonymi na przednim słupku nadwozia. Samochód mógł rozpędzić się do prędkości 120 km/h!;
– w sierpniu Polska zakupiła licencję francuskiego autobusu Berliet, uznawanego wówczas za cud technologii.