RAJD AZORÓW 21015: KAJTO NIESTETY NIE DAŁ RADY (META)

ra_3_1

Craig Breen i Scott Martin (Peugeot 208 T16) wygrali Rajd Azorów, umacniając się tym samym na pierwszym miejscu w klasyfikacji Mistrzostw Europy FIA ERC.

Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran niestety nie dali rady wygrać z rywalami, o czym zadecydował głównie trzynasty odcinek specjalny. Pech…


Zobacz także:

RAJDY

KAJETANOWICZ W MISTRZOSTWACH EUROPY


 

uwaga

W Rajdzie Azorów Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran wystartowali po raz drugi w karierze i już od samego początku narzucili dobre tempo. Wyższość Polaków musiały uznać także załogi portugalskie, w tym faworyci zawodów: 2-krotny zwycięzca Rajdu Azorów Bruno Magalhaes oraz 7-krotny mistrz Azorów Ricardo Moura.

ra_3_3

Polacy toczyli walkę z załogą Craig Breen i Scott Martin. Niezależnie od rodzaju nawierzchni czy pogody Kajetanowicz z Baranem kończyli odcinki w ścisłej czołówce, kilkukrotnie zmieniali się z Breenem na prowadzeniu i twardo odpierali ataki fabrycznego kierowcy Peugeota. W całym rajdzie Kajto i Jarek zwyciężyli na czterech odcinkach specjalnych, na mecie kolejnych 11 meldowali się w pierwszej trójce klasyfikacji generalnej.

Fiesta R5 z numerem 2 była najszybsza na niezwykle wymagającym, 29-kilometrowym Sete Cidades, czyli legendarnym sprawdzianie dookoła wulkanicznych jezior, a także na zdradziecko śliskim i pofałdowanym Feteiras. Kajto i Jarek zostali także niekoronowanymi królami transmitowanego na żywo superoesu Grupo Marques. Polacy po raz trzeci i czwarty z rzędu nie mieli sobie równych na trasie tej widowiskowej próby.

ra_3_2

W trzech poprzednich rundach europejskiego czempionatu Kajetan i Jarek wywalczyli 75 punktów. Po zaciętej bitwie na środku Atlantyku na konto duetu Lotosw Rally Team trafiło kolejne 28 punktów, dzięki Polacy utrzymali pozycję wiceliderów najstarszego cyklu rajdowego świata, a także wyraźnie powiększyli przewagę nad trzecią w klasyfikacji załogą Consani/Vilmot.

Kajetan Kajetanowicz (Automobilklub Polski): Uśmiecham się, kiedy widzę, jak wielu mamy tutaj kibiców i zwolenników. Na każdym kroku zauważam, że dostarczyliśmy im masę pozytywnych emocji, a sami bardzo dużo się przy tym nauczyliśmy. Cały LOTOS Rally Team wykonał doskonałą robotę, co jest powodem do dumy. Dziękuję też naszym konkurentom, z którymi toczyliśmy pasjonującą, szalenie zaciętą walkę. Już marzę o powrocie na Azory. Będziemy ciężko pracować, by ponownie otrzymać szansę ścigania się na wyspie Świętego Michała. Jeśli przyjedziemy tu kolejny raz, to z pewnością będziemy jeszcze mocniejsi. Drugie miejsce w tak wyczerpującym i trudnym rajdzie jest znakomitym wynikiem. Wielka batalia, jaką wśród niesamowitych krajobrazów Azorów toczyliśmy z Craigiem Breenem, Ricardo Mourą, Bruno Magalhaesem czy Robertem Consanim to doskonała reklama rajdów. Były to dla nas fantastyczne zawody na fantastycznej, przepięknej wyspie. Cieszę się niesamowicie, bo pojechaliśmy tutaj bardzo szybko, pokazaliśmy dobre, równe tempo, które zamierzamy utrzymać. Chcemy odzyskać pozycję liderów Rajdowych Mistrzostw Europy. To mój cel na następne rajdy, w których wystartujemy.

Jarek Baran: Rajd Azorów to wyjątkowa impreza z 50-letnią historią. Konfiguracja odcinków i wulkaniczna nawierzchnia są specyficzne i niespotykane. W tym rajdzie nie ma dwóch podobnych odcinków, a do tego na każdym z nich co chwilę zmienia się tempo czy charakterystyka szutru. Gwoździem programu jest odcinek Sete Cidades, prowadzący wokół kaldery wulkanu. To miejsce i te widoki na każdym robią ogromne wrażenie. Ten sprawdzian jest wyjątkowo techniczny i bardzo nierytmiczny, a wszystko razem tworzy ładunek niepowtarzalnych emocji.

ra_3_4

Reprezentanci Subaru Poland Rally Team, Dominik Butvilas i Kamil Heller, powracają z archipelagu Azorów jako zwycięzcy klasyfikacji ERC2. Załoga SPRT przejechała znakomity rajd, zwyciężając na 11 z 17 odcinków specjalnych i zdobywając maksimum punktów w Mistrzostwach Europy samochodów produkcyjnych w jednym z najbardziej egzotycznych rajdów w kalendarzu.

Drugi dzień rozpoczęli w świetnym stylu wygrywając na dwóch pierwszych próbach w klasie i znacząco powiększając prowadzenie. Przez resztę dnia utrzymywali równe tempo dorzucając do swoich osiągnięć w ERC2 łącznie cztery wygrane OS-y. Ostatecznie Dominik Butvilas i Kamil Heller zwyciężyli w klasyfikacji ERC2 z przewagą ponad 4 minut, a w generalce zajęli znakomite 8. miejsce. To pierwsze zwycięstwo zarówno zawodników jak i zespołu w Mistrzostwach Europy.

Dominik Butvilas (Subaru Impreza): To był wspaniały rajd. Samochód był niezawodny i świetnie zniósł trudy odcinków specjalnych. Wszystko pracowało znakomicie, jestem zadowolony z naszego tempa i szybkości jaką tu prezentowaliśmy. Techniczne odcinki specjalne przebiegające w górach były dla mnie czymś zupełnie nowym i cieszę się, że mogłem je poznać. Azory są niesamowicie piękne, a tutejsze trasy bardzo wymagające dla każdego kierowcy. Mam nadzieję, że wrócę tu w przyszłym roku! Dziękujemy całemu Zespołowi i naszym Partnerom: Subaru Import Polska, Keratronik, Raiffeisen Leasing, SJS oraz Eneos.

ra_3_5

Kamil Heller: 50. Rajd Azorów był dla mnie fantastycznym doświadczeniem. Zarówno wyspa jak i rajd zapierały dech w piersiach. Odcinki były bardzo zróżnicowane i mogliśmy się sprawdzić w każdych warunkach. Pojechaliśmy dobrze, a zwycięstwo w ERC2 niezwykle mnie satysfakcjonuje. Przed startem trudno było zrobić jakiekolwiek założenia i przewidzieć jak rajd może się dla nas skończyć, a taki rezultat bralibyśmy w ciemno. Możemy być zadowoleni zarówno z naszej szybkości jak i tego, że po drodze nie spotkały nas żadne większe przygody. Swój udział w tym sukcesie miał również świetnie przygotowany samochód za co dziękujemy całemu SPRT.

Aleksander Zawada i Cathy Derousseaux (Opel Adam R2) wycofali się na piętnastym – pierwszym na ostatniej pętli – odcinku specjalnym.

Sete Cidades okazał się pechowy wcześniej dla Łukasza Pieniążka i Jakuba Gerbera. Załoga LP Rally Team na bardzo zniszczonej nawierzchni uszkodziła samochód i była zmuszona wycofać się z rywalizacji.

Łukasz Pieniążek (LP Rally Team – Peugeot 208): Warunki w Rajdzie Azorów były bardzo ciężkie… Trasa była w strasznym stanie. Na początku OS 11 uszkodziliśmy zawieszenie, ale walczyliśmy dalej. W konsekwencji popełniłem błąd, uderzyliśmy w ścianę, straciliśmy zderzak i uszkodziliśmy także chłodnicę. Silnik zaczął się gotować i musieliśmy się zatrzymać. Takie są rajdy… Dziękuję całej ekipie za naprawdę spore poświęcenie podczas naprawy samochodu. Mam nadzieję, że będzie to dla nas kolejna ważna lekcja. Nie załamujemy się i myślami jesteśmy już przy kolejnej rundzie Rajdowych Mistrzostw Europy. Opuszczamy przepiękne Azory jeszcze bardziej zmotywowani! Na koniec chcę podziękować także naszym kibicom, którzy wspierali nas przez cały weekend.

ra_3_6

Jakub Gerber: Bardzo żałuję, że nie udało nam się ukończyć tego pięknego rajdu z powodu awarii amortyzatora. Rajd Azorów był trudną i wymagającą lekcją. Mamy nadzieję, że zebrany przez nas bagaż doświadczeń pomoże nam w przyszłym roku, z pewnością będziemy wiedzieli czego się spodziewać. Wierzę, że w kolejnej edycji dojedziemy do mety i zdobędziemy punkty w Rajdowych Mistrzostwach Europy Juniorów.

Wyniki SATA Rallye Acores
1. Craig Breen i Scott Martin (Peugeot 208 T16) – 2:45.59.6 godz.;
2. Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran (Ford Fiesta R5) – strata 1.02,1 min.;
3. Ricardo Moura i António Costa (Ford Fiesta R5) – .:1,.3 min.;
4. Bruno Magalhães i Hugo Magalhães (Peugeot 208 T16) – 3.04,9 min.;
5. Robert Consani i Maxime Vilmot (Citroën DS3 R5) – 5.54,2 min.;
6. José Pedro Fontes i Miguel Ramalho (Citroën DS3 R5) – 6.38,8 min..;
7. Sam Moffett i Karl Atkinson (Ford Fiesta S2000) – 8.01.4 min.;
8. Dominik Butvilas i Kamil Heller (Subaru Impreza STI) – 9.18,3 min.;
9. Jaroslav Orsák i David Šmeidler (Škoda Fabia S2000) – 10.55,9 min.;
10. Charles Martin Thierry i Salva (Peugeot 208 T16) – 10.55,9 min.;

Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Europy FIA ERC po Rajdzie Azorów
1. Craig Breen (Irlandia) – 117 pkt.;
2. Kajetan Kajetanowicz (Polska) – 103 pkt.;
3. Robert Consani (Francja) – 52 pkt.;
4. Aleksiej Łukjaniuk (Białoruś) – 43 pkt.

Klasyfikacja FIA ERC Gravel Master po Rajdzie Azorów
1. Craig Breen – 142 pkt.;
2. Kajetan Kajetanowicz – 106 pkt.;
3. Ricardo Moura (Portugalia) – 77 pkt.