RAJD AZORÓW 2015: KAJETANOWICZ NA SZUTRZE (4. RUNDA ERC)

kajetan_azo_ps1

Po skutecznej rywalizacji na asfaltowych trasach Irlandii Północnej załoga Lotos Rally Team powalczy o powrót na fotel liderów europejskiego czempionatu na szutrowych odcinkach Rajdu Azorów.

W zaplanowanej na kolejny weekend (4-6 czerwca) czwartej rundzie Rajdowych Mistrzostw Europy FIA ERC, Kajetan Kajetanowicz (Automobilklub Polski) i Jarosław Baran stawią czoła aż 73 załogom, które zdecydowały się na start na wulkanicznej wyspie Świętego Michała.


Zobacz także:

RAJDY

KAJETANOWICZ W MISTRZOSTWACH EUROPY


 

Kajto z Jarkiem, którzy pojadą Fordem Fiesa R5, są wśród 17 załóg zgłoszonych w najszybszych samochodach klasy S2000 i R5. W ubiegłym sezonie właśnie w tym rajdzie Kajetanowicz rozpoczął swój marsz po tytuł szutrowego Mistrza Europy, wygrywając w debiucie trzy odcinki specjalne a kolejne cztery kończąc w pierwszej trójce.

Przed startem w Ponta Delgada, stolicy archipelagu Azorów, Kajetanowicz i Baran depczą po piętach liderom klasyfikacji mistrzostw. Do Craiga Breena i Scotta Martina – reprezentantów fabrycznego zespołu Peugeota – Polacy tracą zaledwie trzy punkty, a w jednej rundzie cyklu do zdobycia jest maksymalnie 39 „oczek”.

kajetan_azo_ps2

O tym, kto wyjedzie z portugalskiej wyspy jako lider, zdecydują wyniki walki na 17 OS-ach o łącznej długości 226,5 km. 89 procent tego dystansu wiedzie po drogach o nawierzchni szutrowej, a pozostałe 11 procent po asfalcie. Jednym z odcinków jest wizytówka imprezy, czyli legendarna, niemal 29-kilometrowa próba Sete Cidades. Część trasy tego porywającego klasyka wytyczono na grzbiecie wulkanicznych kraterów, w których powstały malownicze jeziora słynące z niebieskiej i zielonej barwy wód.

Azory są znane także z nieprzewidywalnej, bardzo zmiennej pogody. Częste mgły i opady deszczu sprawiają, że szutrowe drogi archipelagu stają się niesamowicie śliskie i najeżone zdradliwymi miejscami. Wśród najgroźniejszych konkurentów Kajetanowicza, oprócz wspomnianego Craiga Breena, należy wymienić dwukrotnego zwycięzcę tej imprezy – Portugalczyka Bruno Magalhaesa (Peugeot 208 R5), a także siedmiokrotnego mistrza Azorów i dwukrotnego mistrza Portugalii Ricardo Mourę (Ford Fiesta R5).

Kajetan Kajetanowicz: Po ubiegłorocznym debiucie w Rajdzie Azorów wiedziałem, że będę chciał tu wrócić. Dlatego już odliczam każdą minutę, która dzieli mnie od zielonego światła na starcie pierwszego OS-u. Próby wytyczone na Azorach są równie piękne, jak wymagające. Odcinki są bardzo wąskie, a nawierzchnia na nich zmienia się tak często, że nie jesteśmy w stanie zaznaczyć w opisie każdej różnicy w przyczepności. Dlatego w tym rajdzie szczególnego znaczenia nabierają kreatywność, umiejętność szybkiej adaptacji, a nawet improwizacji za kierownicą. Dużym wyzwaniem jest też utrzymanie koncentracji, nie tylko ze względu na fantastyczne widoki, lecz także z powodu zmiennego tempa odcinków specjalnych. To sprawia, że przed nami jedna z najtrudniejszych rund mistrzostw Europy. Na Azorach szybka jazda jest jak wielka przygoda, w czasie której niczego nie można być pewnym. Start w tym rajdzie bardzo mocno uświadamia, że warto ciężko pracować i dążyć do takich chwil, jak te spędzone za kierownicą samochodu rajdowego na zniewalających szutrowych drogach wyspy Świętego Michała.

kajetan_azo_ps3

Z ciekawością czekać będziemy na wyniki Rajdu Azotów…

Rajd Azorów 2015 w liczbach:
– 4. runda tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy 2015;
– 75 punktów w pierwszych trzech rajdach sezonu FIA ERC zdobyli Kajetanowicz i Baran;
– 50. edycja tego rajdu;
– 1. z 4 rund cyklu, w której kierowcy będą walczyć o tytuł szutrowego mistrza Europy;
– 17 odcinków specjalnych o łącznej długości 226,67 km;
– 3 oesy wygrane przez Kajetanowicza i Barana podczas ich zeszłorocznego debiutu na Azorach;
– 3930 km w linii prostej dzieli Warszawę od bazy rajdu w Ponta Delgada;
– 940 m n.p.m. – najwyżej położony punkt trasy;
– 534 m – największa różnica wzniesień na jednym odcinku specjalnym;
– 28,92 km mierzy najdłuższy oes rajdu – legendarna próba Sete Cidades;
– 2. start Kajetanowicza i Barana w tych zawodach;
– 7 odcinków specjalnych ubiegłorocznej edycji Rajdu Azorów załoga LOTOS Rally Team ukończyła w pierwszej trójce;
– 74 załogi, w tym 4 z Polski, zgłosiły się do 4. rundy FIA ERC;
– 3 punkty dzielą Kajetanowicza i Barana od liderów klasyfikacji mistrzostw;
– zaledwie 9 razy w 50-letniej historii Rajdu Azorów triumfowali w nim kierowcy spoza Portugalii;
– Juha Kankkunen, Kris Meeke, Andreas Mikkelsen, Jan Kopecky, Markko Martin, Juho Hanninen, Jan Kopecky i Bruno Thiry – to wielcy mistrzowie na liście zwycięzców Rajdu Azorów;
– 1992: w tym roku Rajd Azorów po raz pierwszy był rundą Rajdowych Mistrzostw Europy.

Klasyfikacja FIA ERC przed Sata Rally Açores
1. Craig Breen (Irlandia) – 78 pkt.;
2. Kajetan Kajetanowicz (Polska) – 75 pkt.;
3. Aleksiej Łukjaniuk (Białoruś) – 43 pkt.;
4. Robert Consani (Francja) – 40 pkt.;
5. Siim Plangi (Estonia) – 28 pkt.;
6. Jaromir Tarabus (Czechy) – 26 pkt.