Ceremonią uroczystego startu rozpocznie się w Czwartek, 6 stycznia 1. Rajd Arłamów – pierwsza runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 2014.
Impreza, której dyrektorem jest Damian Dobrowolski nie tylko rozpoczyna sezon, ale debiutuje w RSMP. Początkowo miała mieć w tytule nazwę “Zimowy’, ale ostatecznie tak się nie stało. I wszystko wskazuje na to, że słusznie – pogoda ma być bowiem raczej wiosenna.
Zobacz także:
RAJDY
RAJD ARŁAMÓW 2014
Na starcie Rajdu Arłamów stanie cała krajowa czołówka z wyjątkiem Kajetana Kajetanowicza, który w tym sezonie postanowił się skoncentrować na udziale w Mistrzostwach Europy. Z numerem 1 mają pojechać wicemistrzowie Polski Maciej Rzeźnik i Przemysław Mazur z Automobilklubu Polski (Ford Fiesta R5). Za nimi ustawiono nowy nabytek Subaru Poland Rally Teamu, Litwina Dominykasa Butvilasa ma mu towarzyszyć Kamil Heller (Subaru Impreza). Dla miejscowych kibiców faworytem jest jednak Grzegorz Grzyb z Danielem Siatkowskim (Skoda Fabia S2000).
A oto co powiedzieli przed zawodami:
Dominik Butvilas (Subaru Poland Rally Team – Subaru Impreza STI R4): W mojej Subaru Imprezie STI czułem się dobrze już od pierwszego kilometra. To zasługa przede wszystkim profesjonalnego zespołu, który wypracował znakomite ustawienia bazowe. Pozwoliło mi to skupić się na dopracowaniu szczegółów, tak, aby jak najlepiej czuć się za kierownicą mojego auta. W poznaniu specyfiki rajdów asfaltowych pomagał mi Vittorio Caneva. Jego porady pozwoliły mi „wygładzić” mój styl jazdy i precyzyjniej wchodzić w zakręty. Czuję się bardzo pewnie, a kolejnym krokiem będzie zrobienie dobrych notatek na zapoznaniu i owocna współpraca z moim nowym pilotem. Bardzo szybko zaaklimatyzowałem się w Subaru Poland Rally Team, którego członkowie ciepło mnie powitali. Znakomicie się rozumiemy, co pomoże w realizacji naszych tegorocznych planów. Dziękujemy całemu Zespołowi i naszym Partnerom: Subaru Import Polska, Keratronik, Raiffeisen Leasing, Lemona Electronics, SJS oraz AIBĖ – mówił .
Kamil Heller (pilot): Dominik to młody, ale doświadczony kierowca, bardzo skoncentrowany na swojej pracy. Takie podejście ułatwia współpracę nie tylko w samochodzie, ale również w całym Subaru Poland Rally Team. Nie spodziewałem się, że zmiana języka będzie wymagała ode mnie aż tyle pracy. Początkowo musiałem skupić się nad zapisem komend, które teraz wypowiadane są przeze mnie w języku angielskim. Kolejnym wyzwaniem okazała się wymowa. W czasie rajdu komendy muszą być wypowiedziane szybko, wyraźnie i pewnie. Ten element można jednak w bardzo prosty sposób wyćwiczyć i nabrać wprawy. Wspólnie z Dominikiem przejechaliśmy ok. 500 km, opisując odcinki o różnej charakterystyce. Dzięki temu solidnie przygotowaliśmy się do naszego pierwszego startu. Podczas Rajdu Arłamów chcę skupić się tylko i wyłącznie na perfekcyjnym wykonaniu mojej pracy, co da mi pełną satysfakcję.
Maciek Oleksowicz ( Inter Cars Castrol TRW – Ford Fiesta R5): Auto wymaga trochę innego stylu jazdy niż samochód S2000, między innymi ze względu na silnik, który do dyspozycji kierowcy oddaje znacznie większy moment obrotowy. Fiesta S2000 potrzebowała nieco więcej agresji w jeździe. W moim odczuciu Fiesta R5 wymaga bardzo płynnego i spokojnego prowadzenia, co akurat mi pasuje. Myślę, że R-piątką jest bliższa mojemu stylowi jazdy. Gdyby jakimś cudem spadł śnieg, to będzie zapewne stresującą sytuacją dla wszystkich załóg, ale my jesteśmy bardzo dobrze przygotowani, także jeśli chodzi o opony. Mamy wąskie i szerokie opony z kolcami, opony zimowe kolcowane i bez kolców oraz gumy na suchy i mokry asfalt. Mogę też powiedzieć, że sprawdziliśmy nową Fiestę praktycznie w każdych warunkach: na śniegu, na lodzie, na suchym i mokrym asfalcie. Mechanicy zdążyli już poznać nowe auto i dobrze zorganizować sobie pracę, jaką przy nim wykonują. Mam nadzieję, że podczas oddalonego serwisu komisarze będą skrupulatnie pilnować przestrzegania przepisów, zwłaszcza tych regulujących korzystanie z części zamiennych.
Maciek Lubiak (Automobilklub Polski – Mitsubishi Lancer EVO X): Ogromnie cieszę się z tego, że sezon rozpocznę wcześniej niż zakładałem. Szykowałem się do startu dopiero w kwietniu, teraz musiałem mocno przyspieszyć wszelkie działania związane z tworzeniem nowego zespołu, przygotowaniem do pierwszej rundy. Rozmowy, które prowadzę z potencjalnym przyszłym partnerem, zakładały rozpoczęcie projektu od Świdnickiego. Jednak Zbyszek Stec mocno zadziałał, złożył mi świetną propozycję i dzięki niemu wystartujemy już za kilka dni. To dość spontaniczna decyzja, szczególnie, że nigdy nie jeździłem R4. Zawsze myślałem, że przed powrotem na rajdowe trasy zrobię z tysiąc kilometrów testowych, rozjeżdżę się po sześcioletniej przerwie w startach Lancerem. Trochę zazdroszczę zawodnikom, którzy trenują i testują, bo my jedziemy praktycznie z marszu. Mam nadzieję, że z każdym kilometrem będziemy odnawiać naszą „znajomość“ z Mitsubishi :). Niesamowicie przeżywam powrót na rajdowe trasy i ponowny start z Wiślakiem. Przez ostatnie lata, gdy nie byłem obecny w rajdach, realizowałem się sportowo w squashu i padlu, więc rywalizacji i emocji było wiele. Jednak te związane z motorsportem mobilizują mnie najmocniej i od kilku tygodni nie tylko w ciągu dnia, ale nawet w snach przeżywam to, co za chwilę stanie się rzeczywistością – znów będę startował w rajdach!
Maciej Wisławski (Automobilklub Polski): Bardzo ucieszył mnie telefon od Maćka z propozycją wspólnych startów. Cztery lata, które spędziliśmy razem w rajdówce, stworzyły dobrą płaszczyznę współpracy. Wiemy, jak ważna jest nić porozumienia między wszystkimi członkami zespołu, a zwłaszcza kierowcą i pilotem. Po latach przerwy w startach wraca i znów widzi mnie na swoim prawym fotelu. To dla mnie duża radość i wielki komplement, że taki młody człowiek, który ma przed sobą dobre lata w rajdach, chce ze mną pracować.
Sławomir Ogryzek (ogryzekrallysport – Peugeot 208 R2): Na starcie pierwszej rundy mistrzostw Polski staniemy w nowym samochodzie, którym będzie Peugeot 208 R2. Auto, choć klasyfikowane w tej samej klasie, co Citroën C2 R2, jest od niego zdecydowanie lepszy i nowszy konstrukcyjnie. Jak dotąd nie pokonałem nim jeszcze zbyt wielu kilometrów testowych, ale z całą stanowczością mogę stwierdzić, że „dwieścieósemka” zdecydowanie lepiej się prowadzi i przyśpiesza, łatwo znaleźć z nią „wspólny język”. Prawy fotel Peugeota zajmie w Arłamowie – Jakub Wróbel, z którym w sezonie 2014 będziemy wspólnie startować w RSMP. Szczepan Mirek, z którym startujemy w ERC będzie pełnić rolę szpiega podczas Rajdu.
Tomasz Kasperczyk (Akademia Rajdowa C-Rally – Ford Fiesta R5): Sporo intensywnej pracy za nami i kilometrów „nawiniętych” na koła. Samochód jest nieprawdopodobny! O takim marzyłem. Jestem bardzo zadowolony, bo z kilometra na kilometr radziliśmy sobie coraz lepiej. Najfajniesze jest przyspieszenie i sterowalność: jak chcę skręcić na dużej prędkości to Fiesta skręca, jak trzeba gwałtownie zahamować, to hamuje. Wspaniale trzyma się drogi. Wykonaliśmy bardzo duży przeskok – z samochodu znacznie słabszego, przednionapędowego i zupełnie innej klasy, przesiadamy się do mocnej „rajdówki” najnowszej, światowej generacji. Na pewno ciężko będzie się odnaleźć na początku, zatem naszym celem jest nauka i zdobywanie doświadczenia. Jest to dla mnie wielkie przedsięwzięcia na najbliższe lata – fajnie, że mogę liczyć na pomoc fachowców z C-Rally i wsparcie kolegów z zespołu. Skupiamy się głównie na startach w Mistrzostwach Polski. Na razie liczyć się będzie to, aby każdy rajd kończyć na mecie.
Grzegorz Musz (Mrówka Erem Rally Team – Honda Civic Type-R ): Sezon 2014 będzie stał pod znakiem zmian i realizacji nowych celów. Przede wszystkim przechodzimy do Rajdowego Pucharu Polski, a nasz kalendarz startów obejmuje wszystkie 9 rund . Głównym powodem rezygnacji z RSMP na rzecz RPP była nasza Honda, która niestety nie jest autem konkurencyjnym w klasie 5 RSMP (tam prym wiodą samochody Citroen DS3 R3, których zakup wykracza poza nasze możliwości) oraz zwiększona dawka obowiązków służbowych. Kolejną bardzo istotną zmianą jest Pilot. W tym sezonie prawy fotel zajmie Bogusław Browiński (były pilot Maćka Rzeźnika, Mistrz Słowacji). Mam nadzieję, że jego doświadczenie pomoże nam w osiąganiu zadowalających rezultatów oraz na walkę o czołowe miejsca w klasyfikacji generalnej RPP. Korzystając z okazji chciałbym bardzo serdecznie podziękować Damianowi Zygmuntowi, który przez trzy ostatnie sezony „opowiadał mi rajdowy opis”. Wspólnie przeżyliśmy sporo chwil szczęścia i razem rozgryzaliśmy gorzkie pigułki wyciągając z nich wnioski, które – jak mam nadzieję – zaprocentują w przyszłości. Dzięki Damian! Przed nami pierwsze tegoroczne zawody – Rajd Arłamów. Śmiało mogę powiedzieć, że to mój domowy rajd, a w szczególności odcinek medialny w Przemyślu. Będę miał wspaniałą okazję, aby dobrze zaprezentować się przed lokalną publicznością i znajomymi. Dla większości zawodników to zupełnie nowe odcinki specjalne. My natomiast z racji miejsca zamieszkania znamy część z nich. Nie zmienia to jednak faktu, że będą to bardzo wymagające zawody, gdzie mały błąd może zakończyć udział w zmaganiach. Największą niewiadomą może okazać się pogoda oraz warunki w jakich będziemy się ścigać. Z założenia miał być to rajd zimowy, choć dzisiaj już wiemy, że będziemy rywalizować na suchym lub mokrym asfalcie. Kluczem do sukcesu będzie optymalny dobór opon oraz ustawień zawieszenia i przede wszystkim dobra dyspozycja psycho-fizyczna przez cały rajd. Naszym celem jest osiągnięcie mety z jak najlepszym rezultatem. Musimy od początku jechać „swoje”, nie podpalać się i konsekwentnie, równym tempem przejeżdżać poszczególne odcinki specjalne. Jesteśmy przekonani, że jeśli uda się zrealizować wszystkie założenia, wynik będzie bardzo dobry! Zapraszamy do kibicowania oraz śledzenia naszego zespołu na odcinkach wszystkich rund RPP. Dziękujemy także naszym partnerom, którzy wspierają nasze starty: Grupa PSB Mrówka, EREM, Wkręt-Met, TYTAN, SATYN, BOLIX, PBS Bank, sklep internetowy www.erem.sport.pl oraz Prezydent Miasta Przemyśla.
Bogusław Browiński: Od tego sezonu czeka nas sporo nowości i wyzwań: nowa runda RPP, nowe trasy, odnowiony samochód oraz nowe cele i założenia. Wszystko to powoduje że, wszyscy członkowie PSB Mrówka EREM RALLY TEAM są maksymalnie skoncentrowani i zdeterminowani, aby najbliższy Rajd Arłamów oraz cały sezon ułożył się po naszej myśli. Nowości, jakie przygotowali organizatorzy zapowiadają dla zawodników i kibiców niezapomniane wrażenia w trakcie zawodów. Dziękuję Grześkowi, który zwrócił się do mnie z propozycją startów za zaufanie. Jestem przekonany, że Jego umiejętności oraz nasze wspólne doświadczenie pozwolą nam bezpiecznie podróżować po nowych odcinkach prawie domowego rajdu. Mam nadzieję, że najbliższy weekend spędzimy w “rajdowej atmosferze -dobrej zabawy”, a przy okazji wywalczymy dobry wynik. Korzystając z okazji życzymy Damianowi szybkiego powrotu do zdrowia. Dziękujemy sponsorom za wsparcie i zapraszamy wszystkich do kibicowania naszej załodze. Do zobaczenia na trasie!