Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) wygrali po dramatycznej końcówce Rajd Argentyny, rundę Mistrzostw Świata (FIA WRC).
Belgowie o 0,7 sekundy okazali się lepsi od Elfyna Evansa i Daniela Barritta (Ford Fiesta WRC). Hubert Ptaszek i Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia R5) osiągnęli metę.
Zobacz także:
Evans i Barritt poprowadzili do ostatniego odcinka specjalnego. Jednak ostatni OS wygrali Belgowie i oni wygrali zawody. Na podium stanęli także Ott Tänak i Martin Jarveoja (Ford Fiesta WRC). Mistrzowie Świata i liderzy klasyfikacji 2017, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) zajęli czwarte miejsce.
A oto przebiegała rywalizacja na trzech decydujących odcinkach specjalnych trzeciego, ostatniego etapu YPF Rally Argentina 2017.
OS 16: El Condor – Copina (długość 16,32 km). Atak przeprowadzili Ott Tänak i Martin Jarveoja. Estończycy uzyskali jednak niewielką zniewagę – Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul stracili zaledwie 1,8 sekundy. Liderzy Elfyn Evans i Daniel Barritt zajęli trzecie miejsce (3,8 sek.), co pozwoliło im zachować pozycję.
Craiga Breena i Scotta Martina (Citroën C3 WRC), którzy powrócili na trasę (auto drugiej załogi Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team, Krisa Meeke i Paula Nagle po wczorajszym rolowaniu nie nadawało sie do dalszej jazdy), byli szybsi od liderów klasyfikacji Mistrzostw Świata, Sébastiena Ogiera i Juliena Ingrassię (Ford Fiesta RS WRC).
Do “10” awansowali Mads Ostberg i Ola Fløene (Ford Fiesta WRC), a wypadli z niej liderzy WRC2, Pontus Tidemand i Jonas Andersson (Škoda Fabia R5).
Hubert Ptaszek i Maciej Szczepaniak (także Skoda) myślami byli na mecie, stad nie szarżowali, choć w klasie zajęli trzecia pozycję.
OS 17: Mina Clavero – Giulio Cesare (22,64 km). Niesamowita walka! Najszybszy Thierry Neuville przed Elfynem Evansem. Belgowie stawiają wszystko na jedna kartę, Brytyjczycy jednak się chyba trochę asekurują. Rożnica na mecie (8,4 sek.) zadecydowała, że Evans jest pierwszy, ale tylko o 0,6 sekundy! Wszystko rozstrzygnie Power Stage – kto zachowa więcej zimnej krwi?
Na mecie trzeci był Craig Breen (11,7 sek.), Ott Tanak (13,2 sek.) już “odpuścił”. W wynikach zabrakło ósmej dotychczas załogi, Lorenzo Bertelli i Simone Scattolin (Ford Fiesta WRC) – Pontus Tidemand powrócił do “dziesiątki). Hubert Ptaszek i Maciej Szczepaniak z drugim czasem (lepszym od Szweda).
Power Stage El Condor (16,32 km). Czołówka jechała w odwrotnej kolejności, stąd teoretycznie każda z załóg znała międzyczasy poprzedników. Mads Ostberg mocno nadrobił nad Danim Sordo (26,4 sek.,), ale nie zdołał wyprzedzić Hiszpana. Bardzo dużą stratę – prawie dwie i pół minuty zanotowali Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 Coupe WRC), ale na szczęście ich przewaga wystarczyła do utrzymania pozycji.
Thierry Neuville dojechał do mety z najlepszym czasem i z niepokojem oczekiwał na wynik Elfyna Evansa. Brytyjczyk miał drugi wynik, ale to nie wystarczyło do zwycięstwa. Neuville! Zaledwie o 0,7 sekundy!
Punkty na Power Stage wywalczyli: Thierry Neuville, Elfyn Evans, Ott Tanak, Sebastien Ogier oraz Jari- Matti Latvala. Przypomnijmy: od tego sezonu punktuje nie trzech (jak było wcześniej), ale pięciu czołowych kierowców.
Hubert Ptaszek i Maciej Szczepaniak zameldowali się na mecie. Jedyna polska załoga w stawce zajęła 14 miejsce w klasyfikacji generalnej i piate w WRC2. W klasie zwyciężyła fabryczna załoga Skody, Pontus Tidemand i Jonas Andersson w Fabii R5.
– Ukończyliśmy jeden z najtrudniejszych rajdów w kalendarzu Mistrzostw Świata, ale wiedzieliśmy, że te zawody są niesamowicie wymagające, jeżeli chodzi o warunki panujące na trasie. Pierwszego dnia utknęliśmy w tym samym miejscu, gdzie „zrolował” Meeke. Mimo problemów technicznych, które nam się przytrafiły wróciliśmy do rywalizacji odrabiając straty. To dla nas bardzo cenne doświadczenie, które zaprocentuje w przyszłości. Cieszę się, że na tak trudnych technicznie OSach udało nam się utrzymać dobre tempo. Cały rajd jechaliśmy równo i z czasów wykręconych na poszczególnych odcinkach możemy być bardzo zadowoleni. Z pewnością jeszcze dużo pracy przed nami, ale wiemy na jakich elementach musimy się skupić. Wracamy do domu i pracujemy dalej, żeby osiągnąć wyznaczony cel – powiedział Hubert Ptaszek.
W rajdzie sklasyfikowanych zostało zaledwie 17 samochodów.
Wyniki YPF Rally Argentina
1. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC) – 3:38.10,6 godz.;
2. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) – strata 0,7 sek.;
3. Ott Tänak i Martin Jarveoja (Ford Fiesta WRC) – 29,9 sek.;
4. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) – 1.24,7 min.;
5. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) – 1.48,1 min.;
6. Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 Coupe WRC) – 7.42,7 min.;
7. Juho Hänninen i Kaj Lindström Kaj (Toyota Yaris WRC) – 11.16,9 min.;
8. Dani Sordo i Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC) – 14.44,1 min.;
9. Mads Østberg i Ola Fløene (Ford Fiesta WRC) – 15.11,3 min.;
10. Pontus Tidemand i Jonas Andersson (Škoda Fabia R5) – 17.32,1 min.;
16. Hubert Ptaszek i Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia R5) – 1:09.59,6 godz.
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA
Kierowcy
1. Sébastien Ogier – 102 pkt.;
2. Jari-Matti Latvala – 86 pkt.;
3. Thierry Neuville – 84 pkt.;
4. Ott Tanak – 66 pkt.;
5. Dani Sordo – 51 pkt.;
6. Elfyn Evans – 42 pkt.;
7. Craig Breen – 33 pkt.;
8. Hayden Paddon – 33 pkt.;
9. Kris Meeke – 27 pkt.;
10. Juho Hanninen – 15 pkt.
Producenci
1. M-Sport WRT – 162 pkt.;
2. Hyundai Motorsport – 140 pkt.;
3. Toyota Gazoo Racing WRT – 102 pkt.;
4. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 73 pkt.
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA FIA WRC 2017
Kierowcy
1. Sébastien Ogier – 102 pkt.;
3. Thierry Neuville – 84 pkt.;
4. Ott Tanak – 66 pkt.;
5. Dani Sordo – 51 pkt.;
6. Elfyn Evans – 42 pkt.;
7. Craig Breen – 33 pkt.;
8. Hayden Paddon – 33 pkt.;
9. Kris Meeke – 27 pkt.;
10. Juho Hanninen – 15 pkt.
Producenci
1. M-Sport WRT – 162 pkt.;
2. Hyundai Motorsport – 140 pkt.;
3. Toyota Gazoo Racing WRT – 102 pkt.;
4. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 73 pkt.
Fot.: Red Bull, Citroen, Hyundai, Orlen Team