Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 WRC) wygrali Rally Argentina 2016, rundę Mistrzostw Świata FIA WRC. Wielkie emocje trwały do ostatniego odcinka specjalnego.
Duży sukces na szutrach odnieśli jedyni reprezentanci Polski w stawce – Hubert Ptaszek i Maciej Szczepaniak (Peugeot 208 T16), którzy zajęli drugie miejsce w klasie WRC2.
Zobacz także:
Czwarty dzień zmagań w Rajdzie Argentyny był stosunkowo krótki – załogi miały do przejechania tylko trzy odcinki specjalne. Wydawało się, że liderzy po 2 etapie, Hayden Paddon i John Kennard mając prawie pół minuty przewagi nad obrońcami tytułu, Sébastienem Ogierem i Julienem Ingrassią (Volkswagen Polo R WRC) mogą czuć się pewnie.
Tymczasem dwa pierwsze OS-y rozgrzały kibiców. Francuzi bowiem zaczęli szybko odrabiać straty – ich strata zmniejszyła się do zaledwie 2,6 sekundy! O wszystkim decydował więc Power Stage El Condor o długości 16,32 kilometra. Wydawało się, że Ogier zwycięstwo ma “w kieszeni”. Tymczasem szok – Paddon pokonał mistrza różnicą aż 11,7 sekundy! Dopisał sobie w ten sposób dodatkowe trzy punkty do klasyfikacji.
Dwa zdobyli Dani Sordo i Marc Martí (Hyundai i20 WRC), jeden – Ogier i Ingrassia.
W rajdzie Sordo zajął czwarte miejsce – na podium stanęli Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger (Volkswagen Polo R WRC). Piątą lokatę wywalczyli Mads Østberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC), na szóstą awansowali Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC). Marcos Ligato i Rubén García (Citroën DS3 WRC) dojechali za nimi.
Henning Solberg i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) spadli na 9 miejsce, wyprzedzony przez parę Eric Camilli i Benjamin Veillas (Ford Fiesta RS WRC). Nicolás Fuchs i Fernando Mussano (Škoda Fabia R5) zamknęli “dziesiątkę”, wygrywając w WRC2.
Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) stanęli na ostatniej próbie, tracąc kolejne 27.37,6 min.
Pokazali się dziś Ott Tänak i Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC), którzy okazali się najszybsi na OS 16. Na ostatnim odcinku Estończycy przebili oponę.
Hubert Ptaszek i Maciej Szczepaniak w Peugeot jechali dziś rozważnie, spokojnie utrzymując drugie miejsce w klasie WRC2. To kolejny, świetny występ naszej załogi w Mistrzostwach Świata (W Rajdzie Meksyku na rampę wjechali jako jedenasta załoga, druga w WRC2). W “generalce” byli 12.
Sebastien Ogier: Zwykle to nie jest przyjemne uczucie dla kierowcy, gdy musi uznać przewagę rywala. Ale tym razem nie mam z tym problemu. Hayden i ja jechaliśmy w identycznych warunkach, on podjął na Powerstage pełne ryzyko i po prostu okazał się lepszy. Chylę czoła przed tym co zrobił. Dla mnie oznacza to jeszcze większą motywację na następnych rajdach, by znowu dać z siebie wszystko i stanąć na najwyższym stopniu podium. Odcinki specjalne były ekstremalnie trudne i dzikie, pewnie dlatego nie zdecydowałem się na pełne ryzyko. Drugie miejsce jest dla mnie i dla Juliena bardzo dobrym rezultatem, bo zwiększyliśmy naszą przewagę w klasyfikacji Mistrzostw Świata”.
Andreas Mikkelsen: Od początku mieliśmy plan i trzymaliśmy się go konsekwentnie. Okazał się bardzo dobry. Dlatego jestem więcej niż szczęśliwy ze zdobycia trzeciego miejsca – w końcu to moje pierwsze miejsce na podium w Argentynie. Spodziewaliśmy się, że rajd będzie bardzo trudny i właśnie taki był. Trasa okazała się bardzo dzika i surowa, w wielu miejscach była jeszcze bardziej ekstremalna niż w zeszłym roku. Jesteśmy dumni, że zakończyliśmy zmagania na trzeciej pozycji. A po tym, jak w Meksyku nie ugraliśmy żadnych punktów, bardzo nam zależało, żeby je zdobyć w Argentynie.
WYNIKI RALLY ARGENTINA
1. Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 WRC) – 3:40.52,9 godz.;
2. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – strata 14,3 sek.;
3. Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger (Volkswagen Polo R WRC) – 1.05,2 min.;
4. Dani Sordo i Marc Martí (Hyundai i20 WRC) – 1.17,1 min.;
5. Mads Østberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) – 4.56,7 min.;
6. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) – 9.29,5 min.;
7. Marcos Ligato i Rubén García (Citroën DS3 WRC) – 9.39,2 min.;
8. Eric Camilli i Benjamin Veillas (Ford Fiesta RS WRC) – 10.16,0 min.;
9. Henning Solberg i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) – 10.48,5 min.;
10. Nicolás Fuchs i Fernando Mussano (Škoda Fabia R5) – 24.42,8 min.;
12. Hubert Ptaszek i Maciej Szczepaniak (Peugeot 208 T16) – 29.19,7 min.
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA (PO 4. RUNDACH)
Kierowcy WRC
1. Sébastien Ogier – 96 pkt.;
2. Hayden Paddon – 57 pkt.;
3. Mads Østberg – 52 pkt.;
4. Andreas Mikkelsen – 48 pkt.;
5. Dani Sordo – 44 pkt.;
6. Jari-Matti Latvala – 27 pkt.;
7. Ott Tänak – 24 pkt.;
8. Thierry Neuville – 23 pkt.;
9. Stéphane Lefebvre- 10 pkt.;
10. Henning Solberg – 8 pkt.
Kierowcy WRC2
1. Elfyn Evans – 62 pkt.;
2. Hubert Ptaszek – 42 pkt.;
3. Nicolas Fuchs – 37 pkt.;
4. Armin Kremer – 28 pkt.;
5. Teemu Suninen – 25 pkt.;
6. Pontus Tidemant – 18 pkt.;
7. Abdulaziz Al-Kuwari – 15 pkt.;
8. Quentin Gilbert – 15 pkt.;
9. Esapekka Lappi – 15 pkt.;
10. Max Rendina – 15 pkt.
Producenci
1. Volkswagen Motorsport – 117 pkt.;
2. Hyundai Motorsport – 81 pkt.;
3. M-Sport – 62 pkt.;
4. Hyundai Motorsport N – 49 pkt.;
5. Volkswagen Motorsport II – 45 pkt.;
6. DMACK – 30 pkt.;
7. Jipocar Czech National Team – 6 pkt.;
8. Yazeed Racing – 0 pkt.
Fot.: Volkswagen, Hyundai, Maciej Niechwiadowicz