Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) wygrali Rajd Argentyny, piątą rundę Mistrzostw Świata WRC, wyprzedzając partnerów z zespołu, obrońców tytułu Sébastiena Ogiera i Juliena Ingrassię.
Na podium stanęli także Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën DS3 WRC). Robert Kubica i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) tym razem spisali się świetnie – nie tylko osiągnęli metę, co było ich celem, ale zajęli w zawodach szóste miejsce.
Zobacz także:
RAJDY
RAJD ARGENTYNY 2014
Trzeci etap był bardzo trudną próbą dla startujących załóg. Miały one do przejechania klasyczne, bardzo wymagające odcinki specjalne Giulio Cesare – Mina Clavero oraz El Condor – Copina (za drugim rzem był to dodatkowo Power Stage). Warunki na trasie były fatalne: gęsta mgła i duża ilość błota wymagały maksymalnej koncentracji.
Już pierwszy niedzielny OS Rally Argentina 2014 przyniósł niespodziankę. Było nią zwycięstwo Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC). Nie chodziło jednak o wynik, ale styl, w jakim Finowie dojechali do mety. Drudzy w klasyfikacji, Andreas Mikkelsen i Mikko Markkula (Volkswagen Polo R WRC) stracili do nich 36,4 sek., liderzy – Latvala i Anttila – 44 sekundy, a następni, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia – aż 1.00,4 minuty!
Robert Kubica i Maciej Szczepaniak pojechali bardzo spokojnie. Przyczyną okazał się mylny meldunek dotyczący czasu najgroźniejszych rywali. Polacy, by nie ryzykować – “odpuścili”. W efekcie stracili bardzo dużo sekund! Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta RS WRC) nadrobili ich aż 20,8, a Martin Prokop i Jan Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) – 9.
Druga próba to ponowny atak Mikko Hirvonena. Fin wyprzedził rodaka Jari-Mattiego Latvalę o 9,8 sek. oraz Thierry’ego Neuville’a i Nicolasa Gilsoula (Hyundai i20 WRC) o 13,8 sek. Przewaga Latvali nad Ogierem wzrosła do ponad 1.07 minuty, więc losy rywalizacji były już praktycznie przesądzone. W przeciwieństwie do swojego imiennika i poprzednika – Loeba, młodszy Sebastien potrafił się zachować: powiedział, że Jari-Matti jest tym razem po prostu lepszy, jedzie szybciej, więc nie ma żadnego problemu. “Seb” tymczasem usprawiedliwiałby się – znalazłby tysiąc powodów, dla których tak się dzieje…
Robert Kubica znów okazał się wolniejszy od Elfyna Evansa (o 5,7 sek.), ale jak twierdził – było okropnie ślisko i nie chciał ryzykować. W klasyfikacji Polak jest jednak nadal przed Walijczykiem. Marin Prokop stracił do obu kierowców.
Na Hivronena nie było mocnych także na trzecim OS-ie, ale tym razem Jari-Matti Latvala już nie odpuścił, stąd różnica pomiędzy nimi wyniosła nieco ponad pięć sekund. Andreas Mikkelsen systematycznie odrabia do trzeciego w klasyfikacji Krisa Meeke, ale różnica jest tak duża, że kierowca Citroena może jechać bardzo spokojnie. Dla niego odcinki to też przecież zupełna nowość…
Robert znów przegrał w bardzo gęstej mgle z Elfynem, ale tylko o 6 sekund. Przed rozpoczęciem ostatniego odcinka specjalnego przewaga szóstego w klasyfikacji Polska wynosi 5,1 sekundy. Jest pewne, że Kubica nie zrezygnuje z walki, choć ważniejsze jest osiągnięcie mety, nawet kosztem straconej pozycji.
Power Stage – El Condor o długości 16,32 kilometra zapowiada emocje. Sponsorem OS-u jest Volkswagen i zapewne załogi tego zespołu będą na nim walczyć o punkty z Hirvonenem.
Tak się też stało. odcinek wygrał Sebastien Ogier, zdobywając dodatkowe trzy punkty do klasyfikacji. Drugi wynik uzyskał Mikko Hirvonen, a trzeci -Jari-Matti Latvala.
Robert Kubica i Maciej Szczepaniak spisali się wręcz fantastycznie. Polacy pokazali jaką rezerwę posiadają – pokonali najgroźniejszych konkurentów aż o 19,1 sekundy. Trochę to niepokojące, że nasz mistrz postanowił jednak zaryzykować szybką jazdę, zamiast asekuracyjnego osiągnięcia mety, ale…
Fani Roberta mają się z czego cieszyć – jest meta, jest szóste miejsce, są punkty. na bardzo rudnym, argentyńskim szutrze i błocie!
Na OS 14 polską załogę oprócz wymienionych powyżej wyprzedził jedynie Andreas Mikkelsen. Tuż za naszymi uplasował się Elfyn Evans, w tyle pozostali m.in. Thierry Neuville czy Kris Meeke.
WYNIKI RALLY ARGENTINA
1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – 4:41.24,8 godz.;
2. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – strata 1.26,9 min.;
3. Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën DS3 WRC) – 5.54,7 min.;
4. Andreas Mikkelsen i Mikko Markkula (Volkswagen Polo R WRC) – 6.18,3 min.;
5. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) – 8.25,8 min.;
6. Robert Kubica i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) – 10.08,0 min.;
7. Elfyn Evansi Daniel Barritt (Ford Fiesta RS WRC) – 10.32,2 min.;
8. Martin Prokop i Jan Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) – 12.03,9 min.;
9. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) – 19.54,8 min.;
10. Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini (Ford Fiesta RRC) – 23.10,2 min.
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA (po 5. rundach)
Kierowcy
1. RASebastien Ogier – 112 pkt.;
2. Jari-Matti Latvala – 88 pkt.;
3. Andreas Mikkelsen – 48 pkt.;
4. Mads Ostberg – 48 pkt.;
5. Mikko Hirvonen – 40 pkt.;
6. Kris Meeke – 32 pkt.;
7. Thierry Neuville – 31 pkt.;
8. Elfyn Evans – 26 pkt.;
9. Martin Prokop – 22 pkt.;
10. Bryan Bouffier – 18 pkt.;
11. Henning Solberg – 16 pkt.;
12. Ott Tanak – 10 pkt.;
13. Robert Kubica – 8 pkt.;
14. Benito Guerra Latapi – 8 pkt.;
15. Chris Atkinson – 6 pkt.
Producenci
1. Volkswagen Motorsport – 187 pkt.;
2. Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team – 90 pkt.;
3. M-Sport World Rally Team – 68 pkt.;
4. Hyundai Shell World Rally Team – 55 pkt.;
5. Volkswagen Motorsport II – 52 pkt.;
6. Jipocar Czech National Team – 24 pkt.;
7. RK M-Sport World Rally Team – 12 pkt.