Wystartował Zero Race. Elektrycznymi samochodami na najważniejsze europejskie wydarzenie poświęcone elektro- mobilności z Warszawy do Lyonu wyruszyły dwie załogi.
Organizatorem eRajdu na Electric Vehicle Symposium jest Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
Zobacz także:
To nnajwiększa organizacja branżowa kreująca rynek elektro- mobilności w Polsce. Uczestnicy pokonają trasę liczącą blisko 4 tys. km, przemierzając łącznie 6 państw Europy i testując możliwości dwóch zeroemisyjnych SUV-ów: Jaguara I-Pace i Audi e-tron, a także ultraszybkich stacji ładowania.
– Pierwszy etap będzie przebiegać z Warszawy przez Niemcy i Szwajcarię do Francji. Załogi zamierzają pokonać liczącą blisko 2 tys. km trasę w ciągu dwóch dni, czyli w podobnym czasie, jak za kierownicą samochodu konwencjonalnego. Odcinek powrotny będzie przebiegać z Francji przez Włochy, Austrię i Czechy do Polski– mówi Łukasz Witkowski z PSPA.
Cel obu załóg jest prosty: jak najszybsze przejechanie wyznaczonego dystansu, przy uwzględnieniu obowiązujących przepisów ruchu drogowego. Pojazdy są monitorowane, a ich pozycja na mapie jest udostępniana on-line pod adresem zerorace.eu. Załogi wymienią się samochodami po pierwszym etapie. Partnerami Zero Race są marki Audi i Jaguar, które udostępniły pojazdy elektryczne oraz Ionity i GreenWay, operatorzy infrastruktury ładowania EV w Polsce i Europie.
We francuskim Lyonie, a więc na mecie pierwszego etapu eRajdu, obie załogi wezmą udział w Międzynarodowym Sympozjum Pojazdów Elektrycznych (EVS32), które w tym roku świętuje 50. rocznicę. Jedno z największych na świecie wydarzeń poświęconych elektro- mobilności odbywa się w dniach 19-22 maja. Jego organizatorem jest The European Association for Electromobility (AVERE), które w naszym kraju reprezentuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
– W ramach eRajdu zaprezentujemy, jak dziś wygląda infrastruktura ładowania „elektryków” w Europie, jak w rzeczywistości działają jedne z pierwszych na świecie ultraszybkich ładowarek i jak spisują się jedne z najlepszych samochodów elektrycznych dostępnych na europejskim rynku – mówi Jan Wiśniewski z Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych, które bierze udział w eRajdzie.
Wyprawa to doskonała okazja do przetestowania samochodów elektrycznych, które niedawno zadebiutowały na polskim rynku i dzięki dużym zasięgom pozwalają na wygodne podróżowanie nawet na długich trasach. Audi e-tron rozwija moc 360 KM i moment obrotowy 561 Nm. W trybie Boost te wartości można tymczasowo podnieść do 408 KM i 664 Nm.
Zeroemisyjny SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy (5,8 sekundy w trybie Boost) i rozpędza się maksymalnie do 200 km/h. Dzięki akumulatorowi litowo- jonowemu o pojemności 95 kWh zasięg Audi e-tron wynosi 415 km (WLTP). Samochód przystosowano do ładowania z mocą 150 kW.
Z kolei Jaguar I-Pace dostarcza 400 KM i moment obrotowy na poziomie 696 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h jest lepsze niż u poprzednika – zajmuje 4,8 sekundy, zaś prędkość maksymalna elektrycznego crossovera to 200 km/h.
Akumulator litowo-jonowy o pojemności 90 kWh pozwala przejechać maksymalnie 470 km (WLTP). Jaguar I-Pace umożliwia ładowanie baterii z mocą 100 kW.