PZPO: WZROST SPRZEDAŻY OPON DO AUT OSOBOWYCH W POLSCE

WinterContact11

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) po trzech kwartałach 2017 roku producenci i importerzy opon w Polsce odnotowali wzrost sprzedaży w segmencie samochodów osobowych o 6 procent.

Rrośnie także wolumen sprzedanych opon do SUV (+5 proc.). Nadal popularne są opony sezonowe – dynamika wyniosła +2 proc. w sektorze opon letnich i +8 proc. w ogumieniu zimowym.


Zobacz także:

OPONY

ROZMAITOŚCI


 

Zauważalny jest znaczący wzrost sprzedaży opon całorocznych – aż o 37 procent.

– Wzrosty sprzedaży opon to pozytywna informacja – jest ona potwierdzeniem rosnącej świadomości wpływu jakości ogumienia na bezpieczeństwo jazdy. Mamy coraz więcej dobrych dróg i coraz lepsze samochody, dlatego kierowcy mogą łatwo samo się przekonać o różnicach między dobrym i kiepskim ogumieniem. Z pewnością opony nieużywane – nawet wyprodukowane kilka lat temu, pod warunkiem właściwego przechowywania – są znacznie lepsze, niż używane. Kierowca nie zna historii używanej opony – czy ma ona niebezpieczne uszkodzenia wewnętrzne – i nie ma jak tego sprawdzić. Kupno opony używanej to ruletka na drodze. Widać także znaczący wzrost popularności opon całorocznych – należy jednak zawsze wybierać opony z homologacją zimową, czyli posiadające tzw. symbol alpejski – płatek śniegu na tle góry. Samodzielnie występujący M+S bez symbolu alpejskiego oznacza, że taka opona nie jest ani oponą zimową, ani całoroczną, gdyż nie otrzymała homologacji zimowej – podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

wykres sprz1

Europejski rynek opon kontynuuje trendy obserwowane od początku roku: auta osobowe (-1 proc.), ciężarowe (+2 proc.), rolnicze (-9 proc), skutery i motocykle (+3 proc.).

– Sprzedaż opon w Europie w zanotowała nieznaczny spadek. Patrząc na wyniki z ostatnich 9 miesięcy zauważamy obniżenie poziomu sprzedaży opon do samochodów rolniczych, potwierdzający występującą już w 2016 roku tendencję spadkową na tym rynku. W samym trzecim kwartale zanotowano 25 proc.spadek sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Zwiększyła się liczba sprzedanych opon zarówno do samochodów ciężarowych, jak też do skuterów i motocykli – wskazuje Marta Conti, kierownik ds. komunikacji ETRMA.

Grafika: PZPO