PRZEŁOMOWY ROK W SPRZEDAŻY I DBAŁOŚĆ O KADRĘ

naszym-zd1

Dwa tematy, naszym zdaniem, które pojawiły się w motoryzacji w ostatnich dniach warte są odnotowania. Pierwszy – interesujący szczególnie producentów samochodów oraz ekonomistów: to prognozy sprzedaży w nowym roku.

Drugi zaś jest zupełnie inny. Dotyczy – jak się mówi kolokwialnie – zasobów ludzkich. Kadry, czyli pracowników. Każdego szczebla. Aby byli aktywni, twórczy – muszą być zdrowi…


Zobacz także:

NASZYM ZDANIEM


 

Frost & Sullivan, globalna firma doradcza, świadcząca usługi Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw zorganizowała międzynarodową konferencję on-line na żywo, poświęconą kluczowym trendom, które będą miały wpływ na globalny rynek motoryzacyjny w 2015 roku. Według prelegentów nastąpi wzrost rynku wywołany spadkiem cen paliw i ogólnym starzeniem się pojazdów. Jedynie na rynkach wschodzących przewidywane jest spowolnienie. Będzie to też rok ogniw paliwowych.

Oczekuje się, że globalna sprzedaż lekkich pojazdów osiągnie liczbę 90 milionów egzemplarzy, a najbardziej znaczący wzrost odnotowany będzie w Stanach Zjednoczonych i Europie. Będzie to przeciwwagą do spadku sprzedaży na rynkach wschodzących.

Wspólne użytkowanie z pojazdów, inteligentna mobilność oraz wykorzystanie analiz Big Data, to kluczowe trendy, które będą miały wpływ na dany rynek w 2015 roku. Lawinowy wzrost sprzedaży aut będzie napędzany spadkiem cen paliw oraz ogólnym starzeniem się pojazdów. Średni wiek aut poruszających się po drogach Stanów Zjednoczonych wynosi 13 lat, a w Europie przeciętny wiek pojazdu to 10 lat.

– Producenci tacy jak Fiat, Renault, Jaguar czy Porsche koncentrowali się na stworzeniu modeli przeznaczonych dla kobiet. Mniejsze miejskie auta zapoczątkowały trend, jednak „męskie” kategorie pojazdów, jak chociażby segment aut luksusowych czy SUV-y nie pozostają daleko w tyle. Przewiduje się, że do końca 2015 roku 10 wiodących producentów oryginalnego sprzętu wypuści na rynek od 4 do 5 modeli pojazdów zaprojektowanych z myślą specjalnie o kobietach – zauważa Sarwant Singh, Senior Partner w firmie Frost & Sullivan.

Główny analityk danego badania rynkowego Shwetha Surender, zwraca uwagę, iż 2015 będzie rokiem ogniw paliwowych.

– Toyota przetrze szlaki w danej dziedzinie wprowadzając na rynek model Mirai oraz udostępniając 5 600 wodorowych patentów – dodaje Surender.

Oczywiście z prognozami jest tak, jak z wróżeniem z fusów, ale jak się wydaje analityk wie co mówi…

naszym_zd2

Dbałość o rozwój pracowników to dzisiaj istotny element w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Ciekawą inicjatywę wykazuje w tym względzie FM Logistic. Firma postanowiła bowiem zainwestować w edukację zespołu i działania pro-zdrowotne. Najnowszym projektem w obszarze human resourses jest akcja profilaktyczna dla pracowników „FM dba o zdrowie”.

FM Logistic to jeden z większych pracodawców w branży TSL. Dzisiaj w Polsce zatrudnionych jest w strukturach firmy na stałe ponad 2800 osób. Jest całkiem normalne, że operator oferuje zatrudnionym świadczenia socjalne, różnorodne bonusy w postaci miesięcznych, kwartalnych i rocznych premii przyznawanych w zależności od pozycji, opartych o indywidualne i biznesowe osiągnięcia oraz możliwości wewnętrznej promocji na wybrane stanowiska.

Ciekawym jest natomiast to, że w ostatnim czasie firma umożliwiła pracownikom samodzielną edukację, uruchamiając platformę e-learningową, a także zadbała o ich kondycję i zdrowie.

– Zarządzanie zasobami ludzkimi to wciąż rozwijająca się dziedzina. Dzięki temu pracownik, stojący w centrum zainteresowania ma szansę nie tylko na rynkowy standard, czyli pensje, świadczenia socjalne i pakiety bonusów, ale znacznie więcej. Dzisiaj pracodawcy chcą dzielić się z zespołem swoją wiedzą i umożliwiać realizację nie tylko zawodowych, ale i osobistych celów. Jednym z nich jest dbanie o zdrowie, stąd pomysł na naszą akcję – mówi Magdalena Hotyńska, Dyrektor HR FM Logistic w Polsce.

W ramach projektu „FM dba o zdrowie” sezonowo dostępne są dla pracowników bezpłatnie świeże owoce lub soki. Każdy z zespołu FM Logistic może także korzystać z pakietu profilaktycznych badań, odpowiednio dobranych do swojego wieku i potrzeb. Zainteresowani mogą umówić się na bezpłatne konsultacje do dietetyka, by indywidualnie dopasować program żywienia. Na platformach odbywają się także wykłady i szkolenia z zakresu żywienia oraz konsultacje z fizjoterapeutami na temat tego jak odpowiednio dbać o kręgosłup.

Głównym celem prowadzonego projektu jest edukacja prozdrowotna, która, niewątpliwie będzie stanowić kapitał nie tylko zawodowy, ale przede wszystkim osobisty każdego z zatrudnionych w FM Logistic.

W zdrowym ciele, zdrowy duch! Niby nic nowego, rewolucyjnego, ale… Bo przecież to, co na świecie jest normalne, u nas trwa jedynie w pamięci pracowników w wieku przedemerytalnym. Oni pamiętają spartakiady i olimpiady zakładowe i międzyzakładowe, które odbywały się regularnie w XX wieku. Mecze, spotkania, zawody. Sport masowy i dla każdego.

Dziś? Nie ma na to czasu. Z trudem można go znaleźć na to, aby po pracy potruchtać po ulicach. Chyba, że jest się tak zmęczonym, że się nie chce… Może jednak kiedyś powrócimy do prawdziwie aktywnego wypoczynku. Dla zdrowia. I nie ma to nic wspólnego z wołaniem “Komuno wróć!”… Wręcz przeciwnie – pomogą nam w tym kapitaliści: pracodawcy i sponsorzy, którzy udzielą wsparcia nie tylko sportowcom- zawodowcom, ale także amatorom. Tak jak choćby BMW, które wspiera masowy Półmaraton Praski w Warszawie.

Andrzej Karaczun