PROJEKT ELAB: ELEKTRYKI RENAULT PRZEJECHAŁY 6500 KM

Już 17,5 tysięcy kilometrów przejechały pojazdy w ramach największego w Europie Środkowo- Wschodniej badania TCO i emisyjności samochodów elektrycznych i spalinowych.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) podsumowuje 9 tygodni testów, projektu ELAB – Miasto Czystego Transportu.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Projekt został zainicjowany 5 października przez PSPA oraz Miasto Łódź w ramach Laboratorium Nowej Mobilności. Celem badania jest porównanie samochodów elektrycznych i spalinowych w dwóch obszarach: ekonomicznym, poprzez analizę całkowitych kosztów posiadania (TCO) oraz środowiskowym, poprzez sprawdzenie emisyjności na etapie eksploatacji.

W projekcie biorą udział przedsiębiorstwa z całego łańcucha wartości elektromobilności. Pojazdy elektryczne i spalinowe dostarczyła firma Renault Polska. Dotychczas samochody były eksploatowane w ramach bieżącej działalności Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Łódź, Veolia Energia Łódź, DHL Parcel Polska, H&M, Rhenus Logistics, IKEA, Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Łodzi oraz InPost.

Infrastrukturę ładowania na potrzeby pojazdów elektrycznych dostarczyła firma EVBox oraz EV Charge, natomiast za wsparcie technologiczne oraz merytoryczne odpowiadają firmy Webfleet Soutions, Arval oraz JASZPOL.

– Wstępne dane pozyskane w projekcie ELAB możemy ocenić bardzo pozytywne. Pojazdy elektryczne w ramach realizacji zadań logistyki miejskiej przejechały już blisko 6,5 tysiąca kilometrów realizując 725 zadań, a to wszystko w trakcie cykli jazdy trwających łącznie 394 godzin. Na obecnym etapie średni koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym jest o niemal 70 proc. niższy niż w przypadku aut spalinowych, a to wszystko przy redukcji emisji dwutlenku węgla na każde 100 km wynoszącej średnio 32,5 proc. Obecnie przed nami jeszcze 6 tygodni testów, na wyniki których czekamy z niecierpliwością – mówi Albert Kania z PSPA, koordynator projektu ELAB.

Dotychczas wszystkie pojazdy biorące udział w badaniu pokonały łączny dystans 17 471 km z czego aż 71,4 proc. wyłącznie po drogach miejskich. Renault Polska na czas projektu użyczyło elektryczne ZOE, Kangoo Z.E. i Mastera Z.E. oraz odpowiadające im modele spalinowe.

Osobowe ZOE, wyposażone w akumulator o pojemności 52 kWh, dysponuje zasięgiem nawet 395 km na jednym ładowaniu, z kolei dostawcze Kangoo Z.E. oraz Master Z.E. posiadają baterie o pojemności 33 kWh, która pozwala na przejechanie odpowiednio 214 oraz 117 km. W najbliższych latach Grupa Renault zamierza poszerzyć ofertę o kolejne pojazdy z napędem elektrycznym.

– Nic tak nie przekonuje jak własne doświadczenie: jak wynika z danych uzyskanych na półmetku projektu ELAB samochody elektryczne mogą z powodzeniem spełniać wszystkie funkcje, które dotychczas spełniały samochody spalinowe. Adekwatny do rejonu działania zasięg, własności użytkowe, komfort podróży, to cechy poszczególnych modeli elektrycznych Renault, które podkreślali zarówno kierowcy je użytkujący, jak i kierownicy parków samochodowych firm uczestniczących w projekcie. Dla Renault to potwierdzenie faktu, że ekosystem składający się z pełnej gamy modeli w 100 proc. elektrycznych, odpowiedniej infrastruktury punktów ładowania, zaplecza technicznego zapewnia już dzisiaj możliwość stopniowego przechodzenia na napęd elektryczny – mówi Andrzej Gemra, ekspert ds. Public Affaires & Promocji Elektromobilności.

W ramach badania, wyznaczono projektową strefę czystego transportu o powierzchni 2 km2 zlokalizowaną w ścisłym centrum miasta Łódź, w celu ustalenia, jak często samochody testowe naruszają jej granicę w wyniku realizacji transportu ostatniej mili.

Z danych pozyskanych z systemu telematycznego Weblfeet Solutions wynika, że pojazdy przekroczyły ją łącznie 477 raz w czasie 9 tygodni testów, co wskazuje, że statystycznie średnio w ciągu jednego dnia pracy każdy auto przynajmniej jeden raz wjechało do projektowej strefy.

– Udział w projekcie ELAB, to dla nas ciekawe doświadczenie. Rozwiązanie telamatyczne Webfleet odgrywa w nim kluczową rolę, a dostarczane przez nie dane są podstawą do dalszych analiz i wyciągania wniosków biznesowych – mówi Dariusz Terlecki, Sales Director, Webfleet Solutions Poland and CEE.

– Jestem przekonany, że końcowy raport będzie bardzo cennym materiałem dla wszystkich firm rozważających elektryfikację flot. Na bieżąco monitorujemy dane dotyczące liczby podróży, przejechanych kilometrów, zasięgi czy czas ładowania i z satysfakcją stwierdzamy, że funkcjonalności Webfleet dla pojazdów elektrycznych działają bez zarzutu i są niezwykle użyteczne. Będziemy je rozwijać i wprowadzać nowe funkcje w najbliższych miesiącach – dodaje Michał Dmochowski, EV Product Manager w Webfleet Solutions.

Eksploatacja samochodów elektrycznych jest nieodłącznie powiązana z koniecznością ich ładowania. Firma EVBox na czas projektu dostarczyła ładowarki typu wallbox Elvi, z kolei EV Charge udostępnił innowacyjną ładowarkę zintegrowaną z kompozytowym słupem oświetleniowym Combocharger. Pojazdy w czasie trwania testów pobrały łącznie ok. 1 250 kWh energii elektrycznej, podczas gdy auta spalinowe zużyły ponad 1 035 l paliwa.

– Zielone, wolne od smogu miasta to przyszłość, nad którą wspólnie pracujemy. Grupa EVBox od ponad dekady dostarcza stacje do ładowania pojazdów elektrycznych. EVBox uruchomił już ponad 150 000 stacji na całym świecie. Tym bardziej cieszy nas możliwość realizacji projektu wraz z Renault. W ramach badania sprawdzamy przewagę rozwiązań e-moblity nad tradycyjnym transportem Raport zainteresuje zarówno entuzjastów elektromobilności, jak również sceptyków tego dynamicznie rozwijającego się rynku. Współpraca EVBox z Renault również w zakresie wsparcia Klientów przy doborze infrastruktury do ładowania w ich miejscach pracy czy domach, zapewnia komfort w zakresie codziennego ładowania i rozliczania kosztów ładowania aut. EVBox dostarcza pełen wachlarz usług na rynkach Europy Środkowej – mówi Janusz Grądzki, Regional Director PL, CZ, SK EVBox.

– Pierwsza część projektu potwierdziła skuteczność działania ładowarki Combocharger. Pojazdy elektryczne użytkowane przez IKEA – Renault Kangoo oraz Master – ładowały się z pełną mocą jaką zapewniają nasze punkty ładowania (7,4kW), co mogliśmy śledzić na własnej platformie zarządzającej. Dotychczasowe doświadczenia pozwalają nam w chwili obecnej na szybkie poszerzenie oferty EV Charge o nowe produkty z zakresu ładowania pojazdów elektrycznych – mówi Piotr Gapanowicz, Dyrektor Zarządzający EV Charge.

Pojazdy wykorzystywane w projekcie odbyły dotychczas 1 584 podróży, z czego 45 proc. to zadania wykonane przez samochody elektryczne (odpowiednio 725 zadań aut elektrycznych oraz 859 spalinowych), co przekłada się odpowiednio na czas ok. 395 godzin jazdy samochodami elektrycznymi oraz 514 godzin spalinowymi.

– Dostawy w gęstym ruchu miejskim oznaczają częste postoje, wielokrotne uruchamianie silnika i hamowanie. To warunki pracy, które dla silników spalinowych są dalekie od idealnych. W efekcie samochody spalają sporo paliwa, a prawdopodobieństwo usterki silnika rośnie. W tych samych okolicznościach pojazdy elektryczne spisują się doskonale. Nie produkują spalin, liczba startów i zatrzymań nie ma znaczenia, zaś podczas hamowania energia trafia z powrotem do akumulatorów. Koszt pokonania trasy jest wielokrotnie niższy w przypadku elektryków. Dlatego staramy się obalać mit o tym, że najlepsze pojazdy dostawcze to diesle i zauważamy, że nasi klienci coraz częściej rozważają realizację dostaw autami elektrycznymi – mówi Radosław Kitala, Consultant & AMO Manager w Arval Service Lease Polska.

Etap badawczy projektu „ELAB – Miasto Czystego Transportu” zakończy się oficjalnie 5 lutego 2021 roku. Następnie pozyskane dane zostaną poddane szczegółowej analizie, na podstawie której powstanie raport końcowy, podsumowujący wyniki zrealizowanych testów. Oficjalne wyniki badania zostaną zaprezentowane w II kwartale 2021 roku.