Z początkiem tego roku przedstawiciele branży automotive po raz pierwszy w Polsce wybrali „Motoryzacyjne Słowo Roku 2019”.
Zdecydowali, że jest nim „elektromobilność”. Drugie miejsce na podium zdobył „samochód elektryczny”.
Zobacz także:
Widać więc, że trend, jakim jest elektromobilność, zdominował dyskusje dotyczące branży motoryzacyjnej, w rezultacie czego czuć wiatr „zielonych” zmian w motoryzacji, które przypieczętuje ogłoszony niedawno europejski Green Deal. I choć branżowym słowem bieżącego roku zostanie pewnie niestety „koronawirus”, jest szansa na eko- poprawę.
Niedawno Unia Europejska przedstawiła plany redukcji emisji CO2 w motoryzacji. Zmniejszenie o 37,5 proc. emisji CO2 przez pojazdy osobowe i 30 proc. przez ciężarowe, już w 2030 r., przez wielu przedstawicieli branży motoryzacyjnej uznawane jest za nierealne, za to przez niektóre państwa europejskie czy ekologów nawet za mało ambitne.
Z kolei do września 2020 r. Komisja Europejska przedstawi plan w sprawie zwiększenia Europie celu redukcji emisji CO2 do 2030 r. do 50-55 proc. w porównaniu do poziomów z 1990 r. – wynika z projektu prawa klimatycznego przedstawionego pod koniec 2019 r. przez Komisję Europejską. Dla motoryzacji będzie to oznaczało konieczność dalszych ograniczeń i inwestycji w nowe technologie by sprostać oczekiwaniom europejskiego legislatora.
Tutaj ciężar spocznie w dużej mierze na producentach części motoryzacyjnych dostarczających innowacyjne technologie do pojazdów, którymi się poruszamy, o czym od dłuższego czasu mówi Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).
Jako odpowiedź na wyzwania klimatyczne w motoryzacji podaje się elektromobilność. Choć tutaj rodzi się wiele pytań i wątpliwości, trzeba sobie powiedzieć jasno – od temetu nie uciekniemy i mimo wielu przeciwności będzie on odgrywać coraz większą rolę w motoryzacji.
Elektromobilność w polskim wydaniu
W Polsce, pomimo ambitnych planów, liczba zarejestrowanych „elektryków” jest stosunkowo niska. Licznik Elektromobilności, współprowadzony przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) wskazuje, że po polskich drogach jeździ mniej niż 10 tysięcy samochodów osobowych z napędem elektrycznym, z czego ok. 40 proc. stanowią hybrydy typu plug-in.
Ostatnio dwie wspomniane wcześniej organizacje – SDCM oraz PSPA podpisały list intencyjny mający na celu zacieśnienie współpracy stowarzyszeń w zakresie rozwoju niskoemisyjnego transportu, między innymi poprzez wzajemne wykorzystywanie swoich zasobów i potencjału dla realizacji wspólnych celów w tym zakresie, a także zwiększenia szans biznesowych firm motoryzacyjnych działających w Polsce.
– Obecnie tematem numer jeden w Polsce i na świecie jest pandemia koronawirusa, powodująca coraz więcej ludzkich tragedii czy problemów gospodarczych. W związku z tym dobrze jest od czasu do czasu usłyszeć dobre nowiny, które mają pozytywny wpływ na motoryzację. Dlatego też cieszymy się z nawiązania współpracy z tak prężną organizacją jak PSPA, które promując niskoemisyjny transport nie traci z punktu widzenia uwarunkowań społecznych i gospodarczych. Dla branży motoryzacyjnej skupienie się wyłącznie na elektromobilności oznaczałoby zaprzestanie inwestycji w inne technologie mające znaczenie i rolę do odegrania w dekarbonizacji transportu. Ważnym jest więc dalsza praca nad wszystkimi technologiami mogącymi pomóc spełnić coraz surowsze wymogi klimatyczne – mówi Alfred Franke, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Członek Zarządu CLEPA.
– Elektromobilność, jako najważniejszy trend we współczesnym przemyśle motoryzacyjnym, niesie ze sobą przełomowe zmiany i wyzwania, nie tylko dla producentów samochodów, ale również dostawców podzespołów. W ramach współpracy z SDCM zamierzamy kontynuować aktywne wspieranie rozwoju przedsiębiorstw z sektora e-mobility w Polsce, zwłaszcza teraz, gdy sektor przemysłowy i detaliczny został tak poważnie dotknięty przez kryzys. Zdrowie i bezpieczeństwo publiczne są priorytetem, ale ważne jest także ochrona gospodarki i miejsc pracy. Obecna sytuacja jest szczególnie trudna dla dealerów i producentów pojazdów i komponentów. Trwająca pandemia poważnie zakłóciła łańcuchy dostaw i operacje produkcyjne. Branża musi się integrować i działać wspólnie, by wspierać przedsiębiorstwa w tym trudnym okresie – dodaje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
PSPA we współpracy z SDCM oraz PZPM przeprowadzi sesję poświęconą elektromobilności podczas XV Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, który odbędzie się w dniach 17-18 listopada br. w Sound Garden Hotel w Warszawie.
Aby wziąć udział w tym wydarzeniu należy wypełnić formularz dostępny na stronie: http://moto-konferencja.pl/. Poza możliwością udziału w sesji dotyczącej elektromobilności, w tym samym miejscu i czasie można będzie uczestniczyć w wielu innych sesjach, obejmujących bardzo szeroko rozumianą branżę motoryzacyjną. Kongres ten jest najważniejszym tego typu wydarzeniem w Polsce z olbrzymią dawką merytorycznych treści.