PREMIO: DEKALOG DOBRYCH PRAKTYK PRZY WYMIANIE OPON

Premio76

Zakup opon to poważna inwestycja dla każdego kierowcy. By komplet ogumienia służył jak najdłużej, należy przestrzegać podstawowych zasad prawidłowej eksploatacji, jednak to nie wszystko.

Okazuje się bowiem, że o długości życia opon decyduje też właściwie przeprowadzona wymiana sezonowa.


Zobacz także:

OPONY

ROZMAITOŚCI


 

Nawet niewielkie błędy popełnione w jej trakcie, jak np. niesprawdzenie zaworów czy niewyważenie kół, mogą mieć poważne konsekwencje dla naszego bezpieczeństwa, jak i portfela.

Wiosna nie przychodzi tak gwałtownie jak zimowa aura, co daje kierowcom czas na przygotowanie się do nowego sezonu i skontrolowanie stanu posiadanego ogumienia lub w razie potrzeby zakup nowego. Decyzja zakupowa powinna być starannie przemyślana, a nie podejmowana pod wpływem nadarzającej się okazji cenowej. Mechanicy Premio zwracają uwagę, że już na tym etapie kierowcy popełniają poważne błędy.

– Poszukując jak najkorzystniejszej oferty, klienci często sami kupują opony do auta. Niejednokrotnie okazuje się, że są one niewłaściwie dobrane do posiadanego modelu pojazdu, mają nieodpowiedni rozmiar lub indeksy prędkości i nośności, co skutkuje złym prowadzeniem auta i szybszym zużywaniem opon. Zdarzają się też użytkownicy, którzy chcąc nadać swoim pojazdom nieco bardziej stylowy charakter chcą montować opony niehomologowane przez producenta auta. Jeśli mamy wątpliwości jakie opony wybrać lepiej poprosić o pomoc specjalistę – mówi Dariusz Pakieła z serwisu Premio Uni-Car w Jabłonnie.

Dekalog dobrych praktyk towarzyszących wymianie ogumienia

Wymiana opon to wbrew pozorom złożony proces, który nie ogranicza się do zdjęcia starego kompletu ogumienia i zamontowania nowego. Eksperci Premio opisują dziesięć podstawowych elementów, na które należy zwrócić uwagę przy wymianie ogumienia:

1. Montaż opon zgodnie z kierunkiem toczenia – montując ogumienie, należy stosować się do oznaczeń wskazujących prawidłowy kierunek toczenia i zewnętrzną stronę opony. Jest to szczególnie istotne w przypadku ogumienia kierunkowego i asymetrycznego. Tylko prawidłowo zamontowane opony zapewnią właściwe odprowadzenie wody, odpowiednią przyczepność i dobre hamowanie. Produkty zamontowane odwrotnie szybciej się zużywają, gorzej trzymają się drogi i emitują wyższy poziom hałasu w trakcie jazdy. Sposób montażu jest nieistotny tylko w przypadku opon symetrycznych, w których bieżnik jest identyczny po obu stronach.

2. Montaż opon na czystych felgach – przed zamontowaniem opon felgi powinny zostać oczyszczone na powierzchni styku z oponą. Pozostawienie tam zabrudzeń może prowadzić do powolnego uchodzenia powietrza z koła. Ponadto krawędź ogumienia powinna zostać zabezpieczona specjalnym smarem ułatwiającym montaż oraz uszczelniającym połączenie z obręczą.

3. Wymiana zaworów – zawory są często lekceważonym elementem w trakcie wymiany opon, a to duży błąd, gdyż niesprawne są niemal równie częstą przyczyną utraty powietrza przez oponę, co jej przebicie. Zawory gumowe należy wymieniać przy każdej zmianie ogumienia. W przypadku zaworów metalowych (stosowanych często przy felgach aluminiowych), warto wymieniać wkład zaworu. Należy pamiętać również o nakrętkach na zawory, które chronią je przed zabrudzeniem i dostaniem się wilgoci do wnętrza opon.

4. Oczyszczenie piasty – przed przykręceniem wyważonego koła piasta powinna zostać dokładnie oczyszczona z brudu i rdzy, które mogą powodować nierównomierne przyleganie felgi. Zaniechanie tej czynności może skutkować drganiami w trakcie jazdy.

5. Odpowiednie dokręcenie kół – koła są narażone na duże przeciążenia, dlatego ich prawidłowe dokręcenie ma niebagatelne znaczenie. Zbyt lekko przykręcone mogą odpaść w czasie jazdy, z kolei zbyt mocne dokręcenie śrub może spowodować zapieczenie nakrętek i problemy z odkręceniem koła w trakcie awarii na drodze lub po sezonie. Do przykręcania kół należy użyć klucza dynamometrycznego z właściwie dobraną siłą i momentem obrotowym. Na koniec należy sprawdzić czy wszystkie śruby są dokręcone.

6. Wyważenie kół – każdej wymianie ogumienia powinno towarzyszyć wyważanie kół. Zaniechanie tej czynności może powodować uciążliwe wibracje, które pogarszają prowadzenie samochodu i powodują znacznie szybsze zużywanie się elementów zawieszenia.

– Wyważania nie należy pomijać, nawet jeśli w poprzednim sezonie koła zachowywały się poprawnie, gdyż podczas demontażu mogło dojść do zgubienia ciężarków wyważających – podsumowuje D. Pakieła z serwisu Premio Uni-Car w Jabłonnie.

7. Ustawienie geometrii kół – po wymianie opon serwisanci powinni zaproponować kierowcy również sprawdzenie geometrii kół, gdyż właściwe ustawienie kątów osi przedniej i tylnej zapobiega nierównomiernemu zużyciu opon. Zaniechanie takiego profilaktycznego zabiegu może skutkować niespodziewanym zachowaniem się samochodu na drodze, np. wpadnięciem w poślizg lub nagłym opuszczeniem właściwego toru jazdy.

8. Skalibrowanie systemu TPMS – jeśli auto jest wyposażone w czujniki monitorujące ciśnienie w oponach – systemem TPMS, to każdorazowa wymiana opon powinna być zakończona zresetowaniem i skalibrowaniem systemu.

– Synchronizacja poszczególnych czujników z komputerem jest bardzo precyzyjna, dlatego w takiej sytuacji nie można dowolnie zamieniać kół miejscami w samochodzie, a po każdej zmianie ogumienia wymagane jest zresetowanie systemu i wczytanie do niego nowych danych. W trakcie okresowej wymiany opon zalecane jest też dokonywanie przeglądu poszczególnych elementów systemu. W przeciwnym razie system nie będzie spełniał swojej roli i nie ostrzeże na czas kierowcy o nieprawidłowości z ciśnieniem powietrza w oponach. Trzeba jednak pamiętać, że nie każdy serwis może prawidłowo obsłużyć system TPMS, ponieważ wymaga to odpowiednich narzędzi i wykwalifikowanych do tego pracowników – komentuje Kacper Dukaczewski z serwisu Premio Autodukat w Pruszkowie.

9. Właściwe ciśnienie w oponach – prawidłowa wymiana opon powinna być zakończona ustawieniem właściwego poziomu ciśnienia w kołach. Dbałość o jego optymalny poziom spoczywa też na kierowcy przez cały okres eksploatacji ogumienia. Opony ze zbyt niskim ciśnieniem mają wyższe opory toczenia, co powoduje większe zużycie paliwa. Natomiast przy zbyt wysokim ciśnieniu środkowa część bieżnika ściera się znacznie szybciej, co skraca okres eksploatacji opon. Odpowiednie ciśnienie to jednak przede wszystkim bezpieczeństwo jazdy – opony ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem nie zapewnią optymalnej przyczepności czy skróconej drogi hamowania.

10. Konserwacja opon – po zdjęciu kół z samochodu, przed odstawieniem ich na kilka miesięcy, opony powinny zostać dokładnie oczyszczone i sprawdzone pod kątem uszkodzeń mechanicznych i zużycia bieżnika. Jeżeli nadal nadają się do eksploatacji, powinny być odpowiednio przechowywane. Kierowcy, którzy nie mają do tego odpowiednich warunków mogą skorzystać z usług hotelu dla opon, który oferują niektóre serwisy oponiarskie. Wtedy można mieć pewność, że ogumienie jest przechowywane we właściwy sposób, który nie zagrozi ich dalszej eksploatacji.

– Nieodpowiednie wyważenie koła z nową oponą, niedokładne oczyszczenie felg lub piast, czy brak smarowania elementów koła to pozorne błahostki, które w czasie dłuższej eksploatacji mogą przełożyć się na szybsze zużycie opon, a co za tym idzie na dotkliwe dla kierowcy konsekwencje finansowe. Dlatego lepiej nie korzystać z usług w punktach, które działają tylko sezonowo, tylko wybrać się do profesjonalnego serwisu wyposażonego w zaawansowane technicznie maszyny oraz obsługiwanego przez właściwie przeszkolonych i doświadczonych serwisantów – wyjaśnia Tomasz Drzewiecki, dyrektor ds. rozwoju sieci detalicznej Premio Opony- Autoserwis na Czechy, Słowację, Polskę, Węgry i Ukrainę.