43. Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych przeszedł do historii. Kolejną edycję najstarszego rajdu weteranów szos w Polsce zorganizował Automobilklub Wielkopolski.
W Komitecie Honorowym Rajdu zasiedli Marszałek Województwa Wielkopolskiego, Marek Woźniak, Starosta Nowotomyski, Ireneusz Kozecki i Burmistrz Nowego Tomyśla, dr Włodzimierz Hibner. Na Tor „Poznań” gdzie odbył się start do rajdu przyjechały 42 załogi z różnych stron Polski.
Zobacz także:
Najstarszymi pojazdami były Aero 30 z 1935 roku, Ford Roadster z 1937, Singer 9 Roadster oraz Opel Olimpia – oba z z 1939 roku i te samochody jako pierwsze wyjechały na około 120 km trasę wiodącą przez Lusowo, Duszniki, Brody, gdzie na terenie Rolniczego Gospodarstwa Doświadczalnego Uniwersytetu Przyrodniczego rozegrane zostały ciekawe konkurencje, do Nowego Tomyśla.
Tu, w sąsiedztwie zapisanego w Księdze Rekordów Guinessa największego na świecie wiklinowego kosza nastąpił kulminacyjny moment rajdu jakim zawsze jest konkurs elegancji. Specjalne jury wybrało 5 najlepiej prezentujących się załóg w strojach adekwatnych do wieku i charakteru pojazdu a puchary dla zwycięzców ufundował Burmistrz Nowego Tomyśla. Wyróżnione załogi to: Grażyna i Andrzej Kamińscy w Oplu Olimpii, Barbara i Grzegorz Miara i ich Triumph Herald, Paulina Garcon i Ewelina Polus jadące Mercedesem 280 SE, Andrzej Wieczorkiewicz i Szymon Rożnowicz w Fiacie 128 Sport oraz Anna i Wojciech Henschke w Mercedesie 560 SL.
Druga część trasy rozpoczęła się dość trudną próbą sportową i konkurencją Oceny Techniki Jazdy rozegranymi na placu Urzędu Celnego w Nowym Tomyślu. Dalej trasa wiodła przez Sielinko, gdzie uczestnicy byli gośćmi klubu motocyklowego kultywującego historię pierwszego polskiego motocykla Lech, Opalenicę, Skrzynki, Dopiewo do Fiałkowa. Tu w Stacji Kontroli Pojazdów prowadzonej przez pasjonata starej motoryzacji Zbyszka Koprasa była zlokalizowana meta, kolejne konkurencje i słodki poczęstunek.
W przeddzień rajdu na Torze „Poznań” spotkali się amatorzy sportowych emocji aby wziąć udział w Memoriale im. Henryka Rucińskiego czyli w szybkiej jeździe po jedynym w Polsce torze wyścigowym pod okiem wykwalifikowanych sędziów sportu samochodowego. Zawodnicy zostali podzieleni na 5 klas (w tym motocyklowa). Klasa I samochodów wyprodukowanych przed 1945 rokiem wystartowała jak wyścigach Le Mans z dawnych lat czyli na sygnał startera kierowcy dobiegali do swoich pojazdów uruchamiali silniki i ruszali w trasę.
Puchary i oryginalne dyplomy ufundowane przez Firmy Inter Consult i Winosfera wręczyli Prezes Automobilklubu Wielkopolski oraz wnuczka Henryka Rucińskiego – Ewa Kempińska. Wspomniane firmy należące do Rodziny Pana Henryka ufundowały też cenne nagrody pieniężne dla trzech pierwszych zawodników w każdej z klas.
Wyniki ogłoszono i wręczono nagrody podczas turystycznej kolacji. Za I miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu puchar Marszałka Województwa Wielkopolskiego otrzymali Halina i Piotr Małeccy. Pucharami Starosty Nowotomyskiego nagrodzono najlepszych zawodników na próbach sportowych i OTJ. Tę klasyfikację wygrał Bartosz Wesołowski.
Więcej informacji, zdjęć i szczegółowe wyniki można zobaczyć na stronie internetowej Automobilklubu Wielkopolski: http://www.aw.poznan.pl/imprezy2016/20160908-10zabytki/index.html.
Podziękowania należą się sponsorom, dzięki którym impreza zyskała odpowiednią rangę i oprawę oraz organizatorom, którzy włożyli ogrom pracy, aby rajd sprostał oczekiwaniom uczestników.
Grzegorz Rybak
Fot.: Teresa Cichacka