Poznań Motor Show to nie tylko salon samochodowy – to największa impreza motoryzacyjna w Polsce i miejsce rozstrzygnięć wielu konkursów i podsumowań.
Nie inaczej było w tym roku – rozdano nagrody podsumowujące Raport Samochodów Używanych 2017, sporządzany przez firmę DEKRA. W kategorii małych samochodów dostawczych liderem niezawodności został Mercedes-Benz Vito/ Viano, zaś w Sprinter zajął wysokie, drugie miejsce w klasie dużych samochodów dostawczych.
Zobacz także:
Stowarzyszenie rzeczoznawców DEKRA już po raz dziesiąty opublikowało wyniki raportu na temat pojazdów używanych z uwzględnieniem przebiegu.
– Tutaj potencjalni kupcy znajdą szczegółowe informacje o typowych usterkach występujących w określonych modelach pojazdów. Podczas analizy skupiamy się na porównaniu między sobą pojazdów z tego samego segmentu rynku. Dzięki temu osoby zainteresowane używanymi samochodami uzyskują konkretną pomoc przy podjęciu decyzji o zakupie określonego modelu – mówi Guido Kutschera, członek zarządu spółki DEKRA Automobil GmbH, podczas prezentacji wyników w Stuttgarcie.
Raport DEKRA powstaje na podstawie analizy usterek stwierdzonych podczas około 15 000 000 badań technicznych, zaś sam raport działa w oparciu o przebieg, a nie o wiek pojazdu. „Uważamy, że w odniesieniu do usterkowości ważniejszy od roku produkcji” podkreśla Guido Kutschera. Oznacza to 3 główne kategorie – 0 – 50 000 km, 50 001 – 100 000 km oraz 100 001 – 150 000 km.
Od lat do ogólnej oceny służy wskaźnik usterkowości wg DEKRA (DMI). Przy jego obliczaniu brany jest pod uwagę zarówno udział pojazdów bez istotnych usterek, jak i tych z poważnymi usterkami w całkowitej liczbie przebadanych egzemplarzy danego modelu. Dla każdego modelu w określonej klasie pojazdów wynik jest następnie porównywany z wartością średnią obliczoną dla tej klasy.
Samochody dostawcze zostały podzielone na dwie kategorie, uzależnione od wielkości samochodu. W klasie małych samochodów dostawczych za najbardziej niezawodne auto uznany został Mercedes- Benz Vito/ Viano, natomiast w klasie dużych samochodów dostawczych drugie miejsce zajął model Sprinter.
Vito drugiej generacji produkowane było w latach 2003-2014. Dostępny był w trzech długościach wyposażenia oraz w trzech wersjach nadwoziowych – furgon, mixto oraz osobowej. Viano zaś to luksus i prestiż – już wersje podstawowe były bogato wyposażone, zaś wyższe linie wyposażenia zapewniały komfort, jak na przykład skórzane obicia siedzeń, amortyzacja pneumatyczna, wysokiej klasy audio, reflektory ksenonowe czy system nawigacyjny COMAND.
Do napędu (w zależności od wersji) służyły silniki wysokoprężne o mocach od 136 koni (2.0 CDI) do 224 koni (3.0 CDI) oraz silnik benzynowy V6 o mocy 258 KM, zaś moc przekazywana była na tylne lub na cztery koła. Obecnie na rynku dostępna jest trzecia generacja modelu, która w wersji osobowej nosi nazwę Klasa V.