Podczas największych targów motoryzacyjnych w Polsce – Poznań Motor Show 2016 – Michelin prezentuje innowacyjne opony skonstruowane na bazie doświadczeń pochodzących ze sportów motorowych.
Zastosowanie najnowocześniejszych technologii pozwala na precyzyjne reakcje opon w różnych warunkach drogowych i pogodowych.
Zobacz także:
Rozwiązania Michelin wyznaczają zmiany w kategorii opon, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa podróżujących. W Poznaniu ma miejsce polska premiera opony Pilot Sport 4 z ultrareakcyjnym bieżnikiem oraz prezentacja pierwszej opony letniej z homologacją zimową CrossClimate.
Ultrareakcyjny bieżnik Pilot Sport 4 powstał na bazie opony Pilot Sport EV – stworzonej na Mistrzostwa Formuły E, gdzie startują całkowicie elektryczne bolidy. Opona błyskawicznie reaguje na zmianę kierunku jazdy i dostosowuje się do nawierzchni.
Jest to zasługa nowej technologii Dynamic Response, czyli opasania wykonanego z hybrydowego połączenia aramidowych i nylonowych wzmocnień tekstylnych, które umożliwia precyzyjne przenoszenie reakcji kierowcy na drogę. Wysokiej gęstości włókna są pięciokrotnie bardziej odporne na naprężenia niż stal, a jednocześnie ekstremalnie lekkie. Są one w stanie sprostać działaniu siły odśrodkowej przy wysokich prędkościach, zapewniając utrzymanie optymalnej powierzchni styku opony z nawierzchnią, dzięki czemu bieżnik nieustannie dostosowuje się do drogi.
Michelin Pilot Sport 4 jest przeznaczona zarówno do samochodów sportowych, jak i popularnych aut osobowych. Podczas jej projektowania inżynierowie wykorzystali doświadczenia zdobyte podczas tworzenia opon sportowych, a także blisko współpracowali z konstruktorami marek BMW, Mercedes, Audi i Porsche. Opona została stworzona, aby wykorzystać pełną moc modeli sportowych i ich osiągów.
Wygląd opony jest zasługą nowatorskiej technologii grawerowania form o nazwie Velvet. Laserowe grawerowanie wzorów na powierzchni boków form znaczne zwiększa kontrast logo Michelin i nazwy gamy. Dodatkowo guma załamuje światło w specyficzny sposób, przez co opona wygląda jak wykonana z aksamitu oraz sprawia takie wrażenie również w dotyku.
Pierwsza opona letnia posiadająca jednocześnie homologację zimową Michelin CrossClimate to nowa i innowacyjna kategoria, łącząca technologie ogumienia zimowego oraz letniego, co do tej pory uważano za niemożliwe. Po rozszerzeniu gamy kierowcy samochodów osobowych mogą wybierać spośród 37 wersji w rozmiarach od 14” do 18”, zaś właściciele SUV-ów (od września) – spośród 6 wersji od 17” do 19”.
W przeciwieństwie do opon całorocznych, których osiągi latem oraz zimą są wynikiem technicznego kompromisu, CrossClimate w teście przyczepności na mokrej nawierzchni uzyskała najwyższą klasę „A” zarówno wg kryteriów oceny opon letnich, jak i zimowych. Opona dostosowuje swoje właściwości do panujących warunków pogodowych dzięki zastosowaniu konstrukcji bieżnika i wykorzystaniu inteligentnych elastomerów.
Opona została poddana testom i ocenom przez niezależne organizacje TÜV SÜD Product Service, DEKRA Test Center uraz UTAC- CERAM Group.
Osiągi uzyskiwane przez prezentowaną na salonie samochodowym w Poznaniu nową CrossClimate to wynik połączenia trzech zaawansowanych technologii: mieszanki bieżnika, kierunkowej rzeźby bieżnika z niestandardowym położeniem samoblokujących się lameli 3D oraz połączenia klocków bieżnika o ściętych krawędziach z lamelami o wysokich osiągach zapewnia maksymalny kontakt z powierzchnią drogi, co zwiększa trakcję.