Miniony sezon był jednym z najbardziej udanych w historii Porsche: przyniósł tytuły mistrzowskie w trzech najważniejszych seriach wyścigów GT na świecie.
Było także wiele innych zwycięstw w mistrzostwach i imprezach indywidualnych, a także pomyślny start w Formule E.
Zobacz także:
Członkowie zarządu Porsche oraz przewodniczący rady nadzorczej Wolfgang Porsche uhonorowali osiągnięcia kierowców i zespołów wyścigowych z całego świata. Równocześnie ogłoszono kontynuację szeroko zakrojonych światowych programów motorsportowych, jak również szereg nowych projektów.
Cztery samochody fabryczne w Le Mans
W przyszłym roku Porsche będzie kontynuować ofensywę w wyścigach GT. Do 88. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans producent ponownie przystąpi z czterema samochodami w barwach fabrycznych. Swoje siły znów połączą dwie zwycięskie drużyny z mistrzostw FIA WEC oraz IMSA WeatherTech Championship, a każda z nich wystawi po dwa egzemplarze 911 RSR (rok modelowy 2019) o mocy około 515 KM.
Podwójny triumf w tegorocznej edycji Le Mans – drugim wyścigu Supersezonu 2018-19 stworzył podstawy do zdobycia przez Porsche tytułu mistrzowskiego. Podwójne podium w ostatniej rundzie sezonu, w czerwcu, przypieczętowało tytuł wśród producentów, a także pierwsze i drugie miejsce w klasyfikacji zespołów oraz kierowców.
Nowe 911 RSR na torze Daytona
Po świetnym starcie w mistrzostwach FIA WEC, podczas 24-godzinnego wyścigu na torze Daytona, nowe Porsche 911 RSR będzie debiutować w USA. W sezonie 2020 samochód wyścigowy klasy GT z numerem 911 poprowadzą Nick Tandy (Wielka Brytania) i Frédéric Makowiecki (Francja). Podczas najdłuższych wyścigów sezonu – na torach Daytona, Sebring i Road Atlanta (Petit Le Mans) – fabryczni zawodnicy Porsche będą wspierani przez Matta Campbella (Australia).
Kokpit wozu nr 912 podzielą dwaj mistrzowie: Earl Bamber (Nowa Zelandia) oraz Laurens Vanthoor (Belgia). W trakcie wyścigów długodystansowych dołączy do nich Mathieu Jaminet (Francja).
Porsche polega na swoich młodych talentach
W sezonie 2020 ekipa Porsche Motorsport w wyścigach GT i Formule E składa się z 18 kierowców fabrycznych, dwóch Młodych Profesjonalistów oraz dwóch Juniorów Porsche. Australijczyk Matt Campbell (24 lata) i Francuz Mathieu Jaminet (25 lat) z programu rozwoju młodzieży Porsche zostali zatrudnieni jako kierowcy fabryczni.
Obaj przeszli intensywne szkolenie – początkowo jako Juniorzy Porsche, a następnie jako Młodzi Profesjonaliści – w markowych pucharach Porsche i w międzynarodowych wyścigach GT. Francuz Julien Andlauer (20 lat), który zdobył tytuł mistrza Carrera Cup Deutschland 2019, przechodzi do kolejnego etapu swojej wyścigowej kariery jako Młody Profesjonalista.
Do rywalizacji w pucharze Porsche Mobil 1 Supercup 2020 przystąpi dwóch Juniorów Porsche. Dla Jaxona Evansa z Nowej Zelandii (23 lata) to drugi sezon startów w tej roli. Do programu Porsche Motorsport na nadchodzący sezon dołącza też Ayhancan Güven, który podczas kompleksowej selekcji w listopadzie 2019 r. pokonał najbardziej utalentowanych kierowców ze światowych pucharów markowych Porsche.
Program GT dla kierowców rozwojowych Formuły E
Fabryczny kierowca Porsche Simona de Silvestro (31 lat) oraz Młody Profesjonalista Porsche Thomas Preining (21 lat) poza wykonywaniem obowiązków kierowców testowych i rozwojowych w Formule E także będą rywalizować w wyścigach GT. De Silvestro połączy siły z byłym Juniorem Porsche Klausem Bachlerem – oboje wspólnie wystartują w serii ADAC GT Masters w barwach Team 75 Bernhard.
Preining ma swoje regularne miejsce w seriach Intercontinental GT Challenge i Blancpain Endurance Series, a w mistrzostwach FIA WEC wspiera prywatny zespół Dempsey Proton Racing.
Zwycięscy kierowcy Porsche w nowych rolach
Podczas Nocy Mistrzów wiceprezes Porsche Motorsport Fritz Enzinger pożegnał trzech szczególnie utytułowanych, wzorowych kierowców fabrycznych: dwóch zwycięzców Le Mans i dwukrotnych mistrzów świata Tima Bernharda (38 lat) i Brendona Hartleya (30 lat) oraz „Mistera 911”, czyli Jörga Bergmeistera (43 lat).
Bergmeister i Bernhard pozostają w Porsche AG jako ambasadorzy marki. Brendon Hartley, który przez ostatnie trzy lata był wypożyczany do Formuły 1 i różnych zespołów prototypowych, teraz poświęca się zobowiązaniom niezależnym od Porsche. Do niedawna był zaangażowany w rozwój bolidu Porsche 99X Electric i przygotowania do debiutanckiego sezonu producenta w Formule E.
Dwaj Młodzi Profesjonaliści Porsche – Matteo Cairoli oraz Dennis Olsen – pomyślnie zakończyli ścieżkę treningową wiodącą od juniorów do kierowców zawodowych i w przyszłym sezonie będą rywalizować w wybranych mistrzostwach w barwach prywatnych zespołów klientów Porsche.
Wsparcie zespołów klienckich
W międzynarodowych wyścigach GT firma zamiast wystawiania fabrycznych składów w seriach Intercontinental GT Challenge, Blancpain GT Series, kategorii GTD mistrzostw IMSA WeatherTech SportsCar Championship, a także w regionalnych mistrzostwach GT, Porsche będzie wspierać różne ekipy klientów, zapewniając im kierowców, inżynierów i usługi doradcze na torach wyścigowych.
Alan Brynjolfsson w 718 Cayman GT4 Clubsport
Puchar Porsche – trofeum dla najbardziej utytułowanego prywatnego kierowcy marki na świecie – w tym roku został przyznany już po raz 50. Bazuje on na idei Ferry’ego Porsche i jest wręczany od 1970 r. Do grona pretendentów do nagrody kwalifikują się wszyscy krajowi i międzynarodowi kierowcy, którzy uzyskali wyniki w wyścigach za kierownicą samochodu wyprodukowanego przez producenta lub rozpoznawanego jako pojazd tej marki.
Puchar Porsche 2019 oraz samochód o wartości ponad 140 tysięcy euro trafił do Alana Brynjolfssona (USA, 51 lat), który zdobył punkty w Pirelli GT4 America i Michelin Pilot Challenge w USA. To pierwszy przypadek, gdy nagroda trafiła do kierowcy 718 Cayman GT4 Clubsport.
Zeszłoroczny zwycięzca Christian Ried zajął drugie miejsce i otrzymał nagrodę pieniężną w wysokości 30 tys. euro, a Trent Hindman z Ameryki za zdobycie trzeciego miejsca zabrał do domu 25 tys. euro.
Nagroda dla zwycięzcy Porsche Esports Supercup
Po raz pierwszy producent uhonorował też zwycięzcę pucharu Porsche Esports Supercup, czyli wirtualnej serii wyścigów. Po 10 rundach jej pierwszym mistrzem został Joshua Rogers z Australii. Debiutancka edycja konkursu została przeprowadzona we współpracy z iRacing – wiodącym dostawcą realistycznych symulacji wyścigów online. Po udanej premierze Porsche Esports Supercup będzie kontynuowany w 2020 r.