PORSCHE: UNSEEN CZYLI NIEZNANE KONCEPTY MARKI

Porsche po raz pierwszy ujawnia i publikuje materiały dotyczące swoich studiów designu z lat 2005- 19: projektów, które do tej pory były trzymane pod kluczem.

„Porsche Unseen” to spektakularne wizje piętnastu różnych samochodów.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Koncepty przyporządkowano do segmentów: „Spin-off”, „Little rebels”, „Hyper cars” i „What’s next?” (z ang.: kontynuacje, mali buntownicy, hipersamochody oraz co dalej?). Niepublikowane dotąd studia designu są prezentowane w serii artykułów na łamach Porsche Newsroom. Projektom poświęcono także odcinek internetowego magazynu telewizyjnego „9:11 Magazine”, w którym główny projektant Porsche Michael Mauer analizuje powiązania między konceptami a obecnymi modelami seryjnymi.

Dla miłośników marki zarezerwowano również książkę „Porsche Unseen”, którą wydało wydawnictwo Delius Klasing Verlag. Dzięki lekturze zainteresowani czytelnicy mają okazje szczegółowo przyjrzeć się kulisom prac Style Porsche. Później wybrane koncepty będzie można oglądać także na żywo: w 2021 r. zostaną one zaprezentowane w ramach ekspozycji Porsche Museum.

Wszystko zaczyna się od szkicu, który później jest wizualizowany jako model 3D. Jeśli zapadnie decyzja, by pomysł rozwijać dalej, powstają małe modele w skali 1:3, a następnie większe, już w skali 1:1 – tzw. twarde, służące do ostatecznej oceny.

– Pierwszy krok to wirtualny świat. Aby jednak zrozumieć, czy samochód jest mały, duży, czy może ma zaskakujące proporcje, nietypowe modele trzeba obejrzeć w rzeczywistości – powiedział Michael Mauer, wiceprezes ds. Style Porsche.

W przeciwieństwie do rozwoju pojazdu seryjnego, w przypadku którego zawsze powstaje kilka modeli różniących się formatami stylizacji, samochody koncepcyjne koncentrują się na pojedynczej wizji, która odgrywa rolę rzecznika całej idei.

– Zamiast otwierać rozbudowane studia projektowe w odległych metropoliach Ameryki Północnej i Azji, nasi projektanci z całego świata przyjeżdżają do Weissach, aby tutaj, w sercu marki, tworzyć najnowsze seryjne auta sportowe i motoryzacyjne wizje. W Porsche Design Studio pracuje ponad 120 projektantów, ekspertów od spraw wnętrz, nadwozia, kolorów i materiałów, konstruktorów modeli, modelarzy oraz inżynierów odpowiedzialnych za studia. W przypadku konceptów, nad którym pracujemy, nie chodzi o wyprowadzenie każdego samochodu na drogi. Bardziej liczy się stworzenie kreatywnej przestrzeni i relacji z przyszłością. Z punktu widzenia marki istnieją dwie możliwości dalszego rozwoju: albo ulepszasz swoje produkty, wychodząc od obecnego stanu – czyli krok po kroku. Druga opcja: dajesz upust własnej kreatywności. Chodzi o to, aby pozwolić swoim myślom przeskoczyć do pojutrza, a następnie wrócić stamtąd do jutr a– powiedział Michael Mauer.

Porsche 919 Street (2017; gliniany model 1:1) zostało opracowane na podstawie rozwiązań technicznych zastosowanych w 919 Hybrid. Gdyby taki pojazd wyjechał na drogi, kierowcom amatorom dawałby szansę na zaznanie ekscytujących wrażeń z jazdy wyścigową maszyną LMP1. Pod zewnętrzną powłoką znajduje się karbonowy monokok oraz potężny hybrydowy napęd o mocy 900 KM. Wymiary i rozstaw osi również pozostały takie same jak w samochodzie wyścigowym.

Vision Spyder (2019; twardy model 1:1) wyraźnie przypomina Porsche 550- 1500 RS Spyder z 1954 roku. Wizja „Renndienst” (2018; twardy model 1:1) stanowi swobodną interpretację koncepcji przestrzeni przyjaznej dla rodziny – maksymalnie dla sześciu osób. Kierowca siedzi w centralnie umieszczonym fotelu, a ponieważ całkowicie elektryczny zespół napędowy zabudowano w podwoziu, pasażerowie mają do dyspozycji wyjątkowo dużą przestrzeń.

Książka „Porsche Unseen” jest już dostępna w sklepach. Koncepty zostały szczegółowo przedstawione na 328 stronach – na zjawiskowych zdjęciach Stefana Bognera oraz w opisach autorstwa Jana Karla Baedekera. Album jest też do kupienia w sklepie Porsche Museum.