PORSCHE: UNIKATOWY PROJEKT 911 SPEEDSTER

Porsche 911 Speedster zbudowane jako unikatowy projekt Sonderwunsch Factory One-Off

Warianty Speedster stanowią część historii firmy Porsche od 1954 roku – łącząc przyjemność z jazdy pod gołym niebem ze szczególnie ekspresyjną dynamiką jazdy.


Zobacz także:

SKODA: NOWY KODIAQ DOSTĘPNY RÓWNIEŻ W WARIANCIE SPORTLINE
 

ROZMAITOŚCI


 

Każdy Speedster wyróżnia się skróconą przednią szybą oraz charakterystyczną tylną pokrywą. Ale w historii 911 Speedster jest pewna luka. W 1988 roku Porsche zaoferowało dwumiejscowy samochód tego rodzaju z serii G, niejako wieńcząc zakończenie jej produkcji, a w 1989 roku pojawiło się 911 Speedster typu 964. Z wyjątkiem dwóch unikatowych egzemplarzy, w tym jednego zbudowanego znacznie później, w ramach fabrycznej renowacji, w regularnej ofercie nie było jednak 911 Speedster generacji 993. Marzenie o takim samochodzie miał entuzjasta Porsche, designer i kolekcjoner Speedsterów Luca Trazzi. Aby je spełnić, postanowił skorzystać z programu życzeń specjalnych Sonderwunsch. Tak powstało jedyne w swoim rodzaju 911, w całości oparte na osobistej wizji projektanta.

Na początku rozejrzałem się dookoła, ale nie mogłem znaleźć samochodu, o którym marzę. Postanowiłem więc zbudować go sam – te legendarne słowa Ferry’ego Porsche zainspirowały Lukę Trazziego, cenionego projektanta z Mediolanu i entuzjastę Porsche. W jego bogatej kolekcji Speedsterów brakowało 911 Speedster generacji 993. Trazzi nie poprzestał na marzeniu, lecz podjął stosowne działania – zwrócił się do zespołu życzeń specjalnych Sonderwunsch i przystąpił do współpracy z ekspertami Porsche. W ten sposób samochód jego marzeń stał się rzeczywistością.

Budowa niepowtarzalnego egzemplarza na bazie 911 Carrera Cabriolet (typ 993) z 1994 roku zajęła ponad 3 lata. W tym czasie dwumiejscowy samochód z charakterystyczną tylną pokrywą przeszedł również kompleksowe modyfikacje techniczne. Teraz zaliczył swój światowy debiut – jako jedna z głównych atrakcji podczas tegorocznego Samochodowego Tygodnia w Monterey, czyli Monterey Car Week (od 9 do 18 sierpnia 2024 roku) w Kalifornii.

Proces kreacji: klient i projektant w jednym

Jako młody chłopak zakochałem się po uszy w purystycznym Porsche Speedster. Aby pozwolić sobie na zakup pierwszego Porsche – Speedstera 1600 Super z 1955 roku, musiałem bardzo ciężko pracować. Od tamtej pory udaje mi się żyć moją pasją, a ściślej, moją Speedstermanią – opowiada Luca Trazzi. Marzyłem, by uzupełnić swoją kolekcję o 911 Speedster typu 993. Stworzyłem nawet projekt, który stanowił wizualizację takiego modelu. Chciałem, aby jego design reprezentował ujednolicenie elementów stylistycznych wszystkich poprzednich Speedsterów – bo choć ta wersja nadwoziowa z czasem ewoluowała, zawsze zachowywała elegancję poprzedników i pozostała wierna swoim początkom.

911 Speedster jest naszym pierwszym projektem Factory One-Off dla klienta w takiej formie i z tak szerokim zakresem modyfikacji – mówi Alexander Fabig, wiceprezes ds. indywidualizacji i Porsche Classic. Ten wyjątkowy samochód pokazuje, jakie możliwości zapewnia nasz program Sonderwunsch – w tym przypadku na bazie klasycznego Porsche 911 z 1994 rokuNasz klient z zawodu jest projektantem, więc ten projekt był jeszcze bardziej ekscytujący. Ponieważ Luca i ja mówimy tym samym językiem, nasza współpraca była kreatywna i skoncentrowana – wspomina Grant Larson, dyrektor ds. designu projektów specjalnych. Luca intensywnie angażował się na wszystkich etapach, przedstawiając bardzo konkretne sugestie.

Proces rozpoczął się od wizyty w firmowym archiwum, która pozwoliła dokładnie zapoznać się z historią Speedsterów i zebrać dodatkowe pomysły. Luca Trazzi przybył na to pierwsze spotkanie z własną, pełną szkiców książką projektową oraz z klarownym i zdefiniowanym pomysłem na swojego indywidualnego Speedstera. To wszystko współgrało z filozofią oferty Factory One-Off: proces realizacji unikatowego egzemplarza koncentruje się na wspólnym, kreatywnym rozwoju. Klient jest aktywnym członkiem zespołu projektowego i uważnie śledzi wdrażanie swojego pomysłu z perspektywy menedżera projektu.

W kolejnych miesiącach Luca Trazzi wielokrotnie odwiedzał Porsche i robił dobry użytek z identyfikatora, który wcześniej otrzymał. Był między innymi świadkiem malowania kataforetycznego, czyli specjalnej kąpieli nadwozia swojego Speedstera w fabrycznej lakierni. Tę samą procedurę przechodzą nowe samochody produkowane seryjnie. Następnie eksperci przystąpili do kompleksowego ręcznego lakierowania. Na specjalne życzenie klienta opracowano jaskrawożółty kolor, który w dodatku otrzymał bardzo osobistą nazwę, pochodzącą od imienia jego psa – Otto. Projektant spontanicznie nazwał odcień na cześć swojego czworonożnego towarzysza podczas jednego ze spotkań; tak narodził się lakier Otto Yellow.

Dużo pracy zarówno w fazie projektowania i koncepcji, jak i produkcji wymagała tylna pokrywa, z jej wklęsłymi i wypukłymi formami – komentuje Philipp Setter, menedżer centrum konsultacji Sonderwunsch. „Również tutaj udało nam się zharmonizować projekt klienta z procesami i standardami jakości Porsche. W końcu nasze motto Sonderwunsch brzmi: »Ty marzysz, my budujemy«.

Nadwozie i wnętrze: elementy stylistyczne Speedstera zinterpretowane na nowo

Tylna pokrywa i przednia szyba są typowe dla Speedstera. Efekt spłaszczonej sylwetki wizualnie wzmacnia czarna smukła rama szyby czołowej. Z zewnątrz uwagę zwracają także czarne lusterka o wzornictwie typowym dla klasycznych samochodów sportowych z lat 60. oraz czteropunktowe światła do jazdy dziennej, nawiązujące do nowoczesnych modeli Porsche. Kształt tylnej pokrywy został w całości zaprojektowany przez Lukę Trazziego.

Speedster otrzymał wspomniany, specjalnie opracowany lakier Otto Yellow oraz czarne 18-calowe obręcze z lekkiego stopu o wzorze Turbo, wzbogacone o kontrastujący żółty akcent. Czarne folie ochronne przed tylnymi kołami, chroniące przed odpryskami kamieni, to funkcjonalne elementy wzornictwa znane z innych generacji 911 Speedster. Dopasowano do nich czarne klamki drzwi oraz wloty powietrza w przednim spojlerze. Unikatowy egzemplarz Factory One-Off ma zdecydowanie sportowy wygląd, a tworząc jego koncepcję, eksperci Sonderwunsch inspirowali się przednim spojlerem, osłonami progów oraz tylnymi błotnikami 911 Turbo (typ 993). Wygląd kierunkowskazów, tylnych lamp i listwy świetlnej został zinterpretowany na nowo.

We wnętrzu dominuje czarna skóra z ozdobnymi przeszyciami w kolorze żółtym. Zagłówki mają wyhaftowane logo Speedster. Wizualną atrakcję stanowią środkowe panele foteli z paskami o kraciastym żółto-czarnym wzorze. To rzemieślnicze arcydzieło – każda kratka jest szyta ręcznie. Ten sam wzór zdobi wykończony skórą przedni bagażnik, pokrowiec na samochód oraz dopasowaną torbę turystyczną. Uwagę zwracają także elementy z włókna węglowego na desce rozdzielczej, konsoli środkowej oraz dźwigniach hamulca ręcznego i zmiany biegów. Włóknem węglowym wykończono również tylne strony oparć oraz nakładki progów drzwi. Po raz pierwszy w Porsche 911 typu 993 te ostatnie są podświetlane – oczywiście na kolor „Otto Yellow” – i mają indywidualne logo.

Na pokładzie znajduje się nowoczesny system informacyjno-rozrywkowy z nawigacją i Apple CarPlay w postaci Porsche Classic Communication Management (PCCM). To akcesoryjne urządzenie, opracowane przez Porsche Classic, oferuje dostęp do cyfrowego świata w zabytkowych i współczesnych samochodach Porsche. Ekran startowy PCCM został spersonalizowany zgodnie z preferencjami klienta.

Dbałość o szczegóły podkreślają przełączniki elektrycznych szyb – ich oznaczenia prezentują profil typowy dla 911 Speedster. Wyjątkowy status samochodu potwierdza pozłacany emblemat „One-off” na desce rozdzielczej.

Układ napędowy: więcej mocy

Silnik, podwozie oraz układy kierowniczy i hamulcowy pochodzą z 911 Carrera RS (typ 993). Jego chłodzony powietrzem 6-cylindrowy bokser z pojemności skokowej 3,8 litra generował moc 300 KM.

Jak dotąd istniały dwa egzemplarze 911 Carrera Speedster oparte na generacji 993. Pierwszy został opracowany w 1995 roku przez dział Exclusive specjalnie dla Ferdinanda Alexandra Porsche. Samochód ma zielony lakier, 17-calowe felgi oraz przekładnię Tiptronic i bazuje na nadwoziu Carrera. Obecnie, po wypożyczeniu od rodziny, należy do kolekcji fabrycznego muzeum Porsche. Drugie 911 Speedster (typ 993) zbudowano w 2001 roku dla amerykańskiego klienta, gwiazdy sitcomu; w tym przypadku punktem wyjścia był jeden z ostatnich egzemplarzy 993 Cabriolet z 1998 roku. Na jego podstawie powstał srebrny Speedster z 18-calowymi obręczami, jako model 4S z szerokim nadwoziem Turbo.

Trzecie 911 Speedster od swoich poprzedników różni się nie tylko pochodzeniem, lecz także unikalnym designem i komponentami technicznymi.

Factory One-Off: najbardziej ekskluzywny format programu Sonderwunsch

Porsche na nowo interpretuje swój legendarny program życzeń specjalnych Sonderwunsch z końca lat 70. Cel: tworzenie zindywidualizowanych, niepowtarzalnych samochodów – współprojektowanych przez klienta i profesjonalnie budowanych przez producenta sportowych aut. Oferta ta jest dostępna dla drogowych modeli niezależnie od ich wieku. W zależności od samochodu prace są wykonywane przez ekspertów Porsche Exclusive Manufaktur lub Porsche Classic.

W procesie Sonderwunsch Factory One-Off, jako najwyższym dostępnym formacie, istnieją trzy decydujące kamienie milowe. Wszystko rozpoczyna się od pomysłu klienta, który przekazuje go konsultantowi Sonderwunsch za pośrednictwem swojego Porsche Centrum. Jeśli po wstępnej ocenie eksperci Porsche uznają pomysł za wykonalny, Porsche zaprasza klienta na osobiste spotkanie. Później następuje faza koncepcyjna, w ramach której – we współpracy z projektantami i ekspertami – powstają odpowiednie specyfikacje. Na koniec klient decyduje, czy chce kontynuować projekt.

Trzecia faza obejmuje opracowanie komponentów oraz budowę samochodu. Działy designu, inżynierii i rozwoju ściśle współpracują z mechanikami, blacharzami i lakiernikami zatrudnionymi w zakładach produkcyjnych Porsche. W razie potrzeby swoim wsparciem służą im specjaliści z centrum rozwojowego w Weissach lub z innych oddziałów; do dyspozycji są także obiekty testowe, takie jak stanowiska do badania silników. Samochód marzeń nabiera kształtu przy rozległym wykorzystaniu metod ręcznego rzemiosła i stałym zaangażowaniu klienta.

Luca Trazzi – sylwetka

Luca Trazzi, architekt i projektant wzornictwa przemysłowego, urodził się w Weronie w 1962 roku. Już na początku swojej kariery otrzymał nagrodę Carlo Scarpy. Przez 15 lat był asystentem i bliskim współpracownikiem Aldo Rossiego. Obecnie pracuje w Mediolanie i Chinach, projektuje dla najbardziej prestiżowych międzynarodowych marek. Jest również jednym z założycieli portalu designboom.com. Luca Trazzi uwielbia rysować przedmioty, które nie podążają za modą. Przedmioty łatwe w użyciu, zrozumieniu, piękne dla oka. Przedmioty o prostych, urzekających kształtach, liniach, które nigdy nie wychodzą z mody – komentuje. Przywiązanie do detali – to cecha, którą można dostrzec w moich pracach. Równolegle z projektowaniem interpretuję miejsca w artystyczny sposób – poprzez instalacje, które reprezentują »inscenizację«, niemal jak w teatrze na świeżym powietrzu, albo przez moje wizje i myśli.