Prezentując 911 GT3 RS Tribute to Jo Siffert, Porsche składa hołd nieżyjącemu szwajcarskiemu kierowcy wyścigowemu, a także upamiętnia pierwsze zwycięstwo legendarnego 917 sprzed niemal 55 lat.
10 sierpnia 1969 roku Jo Siffert i Kurt Ahrens wygrali pierwszy międzynarodowy wyścig na dystansie 1000 kilometrów na torze Österreichring w pobliżu Zeltwegu w Austrii. Było to pierwsze zwycięstwo 917, które ze względu na potencjał osiągów i aerodynamikę początkowo uchodziło za trudne w prowadzeniu. Eksperci z Porsche Exclusive Manufaktur zbudowali ten niezwykły egzemplarz 911 GT3 RS w ramach programu Sonderwunsch. W sierpniu 2024 roku samochód będzie prezentowany w szwajcarskich Porsche Centrach, a następnie stanie się jedną z atrakcji targów Auto Zürich (od 7 do 10 listopada 2024 roku). Nabywca zostanie wybrany losowo spośród wszystkich zainteresowanych.
Zobacz także:
LIMITOWANA KOLEKCJA RANGE ROVER SPORT SV CELESTIAL COLLECTION
50 lat po śmierci Joseph „Jo” Siffert nadal cieszy się w Szwajcarii kultowym statusem. Urodzony we Fryburgu kierowca wyścigowy był niezwykle utalentowany i charyzmatyczny. A także niezwykle intensywny w rozwijaniu swojej pasji do motorsportu – w ciągu 11 lat wziął udział w 298 wyścigach. Potrafił wystartować w kilku w ciągu jednego weekendu. Wygrywając w Zeltwegu w 1969 roku, Jo Siffert – wspólnie z Kurtem Ahrensem – zapoczątkowali historię sukcesu 917. Pasja, z jaką realizował swoje marzenie o rywalizacji w wyścigach, imponuje do dziś. I idealnie pasuje do DNA naszej marki – »napędzani marzeniami« – powiedział Michael Glinski, dyrektor generalny Porsche Schweiz AG.
W budowę unikatowego 911 GT3 RS była zaangażowana rodzina Jo Sifferta. Oprócz jego syna Philippe’a, który w latach 1991–2003 brał udział w wyścigach Formuły Ford oraz Formuły 3 i był kierowcą fabrycznym w BMW, w pracach prowadzonych w manufakturze w Stuttgarcie-Zuffenhausen uczestniczył również wnuk kierowcy, Jérémy Siffert. Widzieć, jak powstawało Porsche na cześć mojego ojca – to niezwykle ekscytujące przeżycie – powiedział Philippe Siffert. Dzięki skrupulatnej dbałości o historyczne detale i najwyższej jakości wykonania pracownicy Porsche Sonderwunsch Manufaktur przekształcili i tak niespotykane 911 GT3 RS w absolutnie unikatowy egzemplarz – przesiąknięty duchem Jo Sifferta.
Liczne nawiązania do Porsche 917 w wyglądzie zarówno nadwozia, jak i wnętrza
Ten specjalny model inspiruje na dwa sposoby: z jednej strony jego wzornictwo odwołuje się do wyglądu 917, którym Jo Siffert i Kurt Ahrens odnieśli zwycięstwo na torze Österreichring prawie 55 lat temu – powiedział Alexander Fabig, wiceprezes Porsche AG ds. indywidualizacji i Porsche Classic. Z drugiej strony ten unikatowy egzemplarz pokazuje szerokie możliwości personalizacji nadwozia i wnętrza, które oferujemy w ramach programu Sonderwunsch.
Samochód jest w przeważającej mierze polakierowany na biały odcień Pure White i, podobnie jak jego „wzorzec”, z przodu ma kontrastowe sekcje w kolorze Viper Green, który pokrywa również środkową część imponującego tylnego skrzydła. Oba lakiery pochodzą z programu Paint to Sample. Numer startowy jest taki sam jak ten użyty w inauguracyjnym wyścigu na dystansie 1000 kilometrów – 29. Umieszczono go na drzwiach, na przedniej pokrywie, pod tylnym skrzydłem i na nakrętkach zaworów obręczy. Do wyglądu 917 nawiązują też klasyczne pasy z napisem „PORSCHE” na drzwiach.
Z wielką dbałością o szczegóły – i przy wsparciu firm Bosch oraz Shell – eksperci ds. projektowania Porsche odtworzyli naklejki sponsorów. Na tylnych błotnikach znalazła się naklejka Bosch ze świecą zapłonową, a przy klapach serwisowych kryjących wlewy oleju i cieczy chłodzącej pod tylną szybą jest umieszczona naklejka Shell z charakterystyczną muszlą.
Sylwetkę 917KH można dostrzec na centralnej śrubie magnezowych obręczy, wykończonych w czarnym kolorze Satin Black; stylizowany profil wyścigowej maszyny zdobi także boczne płyty tylnego skrzydła. Na słupkach B pojawiły się specjalne plakietki w kształcie kasku, opatrzone imieniem i nazwiskiem oraz odwzorowaniem podpisu Jo Sifferta.
Wnętrze emanuje wysmakowaną wyścigową atmosferą. Dominuje tu materiał Race-Tex w kolorach czarnym oraz czerwonym Guards Red. Na zagłówkach wyhaftowano motyw kasku, a nakładki progów drzwi zdobi sylwetka 917 z podpisem kierowcy. Nawet klucz do samochodu został pieczołowicie spersonalizowany: jego boczne elementy polakierowano na kolor Pure White lub odcień Viper Green, a efektowny akcent stanowi profil 917 w odpowiednim kontrastowym odcieniu. Na pokrywie schowka w konsoli środkowej oraz skórzanym etui na klucze wytłoczono autograf Jo Sifferta.
Informacje na temat Porsche 917 z Jo Siffertem za kierownicą
Mistrzostwo Świata Samochodów Sportowych 1969 w dużej mierze zawdzięczamy Jo Siffertowi. Był zdecydowanie najszybszym człowiekiem w naszym zespole – tak były starszy inżynier wyścigowy Peter Falk wspominał Szwajcara w 2018 roku. W tamtym sezonie Porsche wygrało siedem z dziesięciu wyścigów, a Siffert odniósł pięć z tych zwycięstw; cztery z Brytyjczykiem Brianem Redmanem i jedno z Kurtem Ahrensem – właśnie to z 10 sierpnia 1969 roku w Zeltwegu. Nasza wygrana w Zeltwegu dała początek historii sukcesu 917. Było dla mnie wielką przyjemnością i zaszczytem móc dzielić kokpit z Jo – powiedział jego towarzysz Kurt Ahrens.
W 1968 roku FIA niespodziewanie zmieniła przepisy Mistrzostw Świata Producentów i zwiększyła limit pojemności silnika do 5 litrów. Równocześnie liczba samochodów wymaganych do uzyskania homologacji została zmniejszona do 25 egzemplarzy. Trzylitrowe Porsche 908 przestało być realnie konkurencyjne. Ruszyły więc prace nad nowym samochodem z pięciolitrowym motorem – 917, które ma na koncie legendarny rekord liczby sukcesów: po zdobyciu Mistrzostwa Świata Samochodów Sportowych w swoim pierwszym sezonie w 1969 roku Hans Herrmann i Richard Attwood odnieśli nim upragniony triumf w Le Mans w 1970 roku. Rok później ten niezrównany wyczyn Porsche w motorsporcie powtórzyli Helmut Marko i Gijs van Lennep. A dzięki ponad 1000-konnym turbodoładowanym wersjom 917/10 i 917/30 – kolejnym wcieleniom 917 – George Follmer w 1972 roku i Mark Donohue w 1973 roku zdominowali północnoamerykańską serię CanAm.
Jo Siffert nie mógł jednak śledzić późniejszych sukcesów 917. Po zakończeniu etapu swojej kariery w Porsche zginął w wypadku podczas wyścigu Formuły 1 na Brands Hatch (Wielka Brytania), 24 października 1971 roku. Miał wtedy 35 lat.
Informacje na temat programu Sonderwunsch
Porsche na nowo interpretuje swój legendarny program Sonderwunsch z końca lat 70., umożliwiający projektowanie zindywidualizowanych, wyjątkowych samochodów – współtworzonych przez klienta i profesjonalnie budowanych przez Porsche. Rozszerzona oferta dzieli się na realizację konkretnych preferencji co do kolorów i materiałów bezpośrednio podczas produkcji oraz na późniejsze udoskonalenia, włącznie z indywidualnymi koncepcjami już po dostawie samochodu – niezależnie od jego wieku.
W celu personalizacji nowych aut klienci mogą skontaktować się ze swoim Porsche Centrum. Jeśli ich życzenia wykraczają poza zakres opcji Exclusive Manufaktur oferowanych w konfiguratorze samochodów, rozpoczyna się proces Sonderwunsch – od osobistej konsultacji w Stuttgarcie-Zuffenhausen lub w jednej z międzynarodowych lokalizacji, takich jak Atlanta lub Los Angeles. Eksperci Porsche z pełnym zaangażowaniem pomagają klientom w szybkiej ocenie i technicznym zatwierdzeniu ich indywidualnych życzeń.