Na początku 2024 roku Porsche gruntownie zmodernizowało linię modelową Taycan, zapewniając jej bardziej wyrazisty design, wyższą moc, większy zasięg i jeszcze lepszą wydajność ładowania.
Teraz do oferty dołączają trzy kolejne warianty – co oznacza, że łącznie będzie ich aż 16. Pierwsza nowość to odnowione wydanie Porsche Taycan GTS, bazujące na historii sukcesu modeli z rodziny Gran Turismo Sport. Dzięki mocy szczytowej z Launch Control sięgającej 515 kW ta wersja ponownie jest najbardziej sportową poza odmianami Turbo. Nowy Taycan GTS trafia na rynek z nadwoziami sportowej limuzyny oraz Sport Turismo. Ponadto bazowa sportowa limuzyna jest po raz pierwszy dostępna z napędem na wszystkie koła – jako Taycan 4.
Zobacz relacje:
VOLKSWAGEN: NAJMOCNIEJSZA WERSJA ID.3 GTX PERFORMANCE Z MOCĄ 326 KM
Gama linii modelowej Taycan jeszcze nigdy nie była tak szeroka: trzy odmiany nadwoziowe, napęd na tylne lub wszystkie koła i różne poziomy mocy napędu Porsche E-Performance – od 300 do 760 kW – dają teraz łącznie 16 wariantów.
Do portfolio dołączyły właśnie: sportowa limuzyna Taycan 4 (dostępna od 513 000 zł) oraz nowe wydanie Porsche Taycan GTS. W jego przypadku ceny zaczynają się od 683 000 zł za sportową limuzynę oraz od 688 000 zł za wariant z nadwoziem Sport Turismo. Każdą z tych trzech nowości można już konfigurować i zamawiać, a pierwsze egzemplarze mają pojawić się w Porsche Centrach na początku 2025 roku. Ponadto dla całej linii modelowej Taycan dostępne są nowe kolory nadwozia. Kategorię Legend uzupełniają odcienie Slate Grey Neo oraz Pale Blue Metallic, a gamę Marzeń wzbogaca lakier Purple Sky Metallic.
Niezwykle szeroka oferta linii modelowej Taycan odpowiada na zróżnicowane życzenia naszych klientów i ich potrzeby w zakresie mobilności. Trzy nasze najświeższe nowości stanowią doskonały przykład tej wyjątkowej rozpiętości – powiedział Kevin Giek, wiceprezes ds. linii modelowej. Już pierwsza generacja Porsche Taycan GTS była opcją o sportowym charakterze pozycjonowaną pomiędzy wariantami Taycan 4S oraz Taycan Turbo. Nowe wydanie podąża jej śladami. Na drugim końcu oferty znajduje się sportowa limuzyna Taycan 4, która łączy wysoką efektywność bazowej odmiany z doskonałymi właściwościami jezdnymi, jakie zapewnia napęd na wszystkie koła.
Trzy nowe warianty przeszły oczywiście te same liczne udoskonalenia w obszarach wzornictwa, techniki i technologii oraz wyposażenia, które obejmowała aktualizacja Porsche Taycan przeprowadzona na początku 2024 roku. Elektryczny samochód sportowy przewyższa swojego poprzednika w niemal każdej dyscyplinie. W nowych wcieleniach oferuje wyższą moc oraz większy zasięg, a do tego szybciej przyspiesza i sprawniej, w krótszym czasie, się ładuje. Wszystkie odmiany Porsche Taycan wyróżnia jeszcze bardziej rozbudowana lista wyposażenia standardowego oraz najnowsza generacja koncepcji obsługi i wyświetlania informacji Porsche Driver Experience.
Jednoczesna poprawa osiągów i efektywności to zasługa szeregu czynników: zaawansowanego zespołu napędowego z nowym silnikiem tylnej osi, o mocy nawet o 80 kW wyższej niż jego poprzednik (dotyczy wszystkich wariantów), zmodyfikowanego falownika ze zoptymalizowanym oprogramowaniem, pojemniejszych akumulatorów, udoskonalonego zarządzania termiką, pompy ciepła nowej generacji oraz zmodyfikowanej strategii rekuperacji i działania napędu na wszystkie koła. Na przykład na stacjach ładowania prądem stałym o napięciu 800 V samochód można ładować z mocą do 320 kW. Maksymalna moc rekuperacji podczas wytracania wysokich prędkości wzrosła do 400 kW.
Nowe wydanie Porsche Taycan GTS: sportowe i wszechstronne
GTS to skrótowiec od hasła „Gran Turismo Sport”. Od czasu Porsche 904 Carrera GTS z 1963 roku te trzy litery cieszą się wśród fanów Porsche szczególną renomą. Teraz także do oferty linii modelowej Taycan powraca wariant z tą legendarną kombinacją liter. A ściślej – dwa warianty, bowiem nowy Taycan GTS jest dostępny z nadwoziami sportowej limuzyny oraz Sport Turismo.
Jako wszechstronny samochód sportowy Taycan GTS imponuje mocą, która w trybie overboost przy użyciu Launch Control wynosi maksymalnie do 515 kW – to o 75 kW więcej niż w poprzedniku. Dzięki nowej funkcji push-to-pass, wchodzącej w skład standardowego pakietu Sport Chrono, za naciśnięciem przycisku można na 10 sekund zwiększyć dostępną moc nawet o 70 kW. Co więcej, push-to-pass w wariancie GTS ma szczególnie sportowy charakter, ponieważ moment obrotowy przy niskich prędkościach jest podnoszony do poziomów Launch Control. Podobnie jak w przypadku Porsche Taycan Turbo GT pozostały czas tego „doładowania” wskazuje licznik w zestawie wskaźników, z dynamiczną inscenizacją za pomocą animowanych pierścieni na prędkościomierzu.
Sportowa limuzyna Taycan GTS oraz Taycan GTS Sport Turismo osiągają 100 km/h ze startu zatrzymanego w zaledwie 3,3 sekundy – o 0,4 sekundy szybciej niż ich poprzednicy. Aby ukończyć sprint od 0 do 200 km/h, sportowa limuzyna potrzebuje zaledwie 10,4 sekundy – to o 1,6 sekundy krócej niż wcześniej. Równocześnie zasięg wzrósł o ponad 120 kilometrów i obecnie wynosi do 628 kilometrów w cyklu WLTP.
Ekscytujący charakter GTS-a oddaje bardziej wyrazisty profil dźwiękowy napędu, odróżniający go od pozostałych wariantów – analogicznie jak w przypadku Porsche Taycan Turbo S.
Wygląd zewnętrzny i wnętrze prezentują się równie wyraziście. Wizytówką GTS-a są liczne detale w kolorze czarnym lub Anthracite Grey. Nowość w porównaniu z poprzednikiem – przednie i tylne zderzaki Sport Design mają wstawki lakierowane na czarno (wysoki połysk). Identyczne wykończenie otrzymały podstawki lusterek zewnętrznych. Zarówno standardowe obręcze Taycan Turbo S Aero Design o średnicy 20 cali, jak i 21-calowe opcjonalne felgi RS Spyder Design w przypadku GTS-a są lakierowane wyłącznie na odcień Anthracite Grey.
Wiele okładzin w kabinie pochodzi z wariantów Taycan Turbo GT. Nowy Taycan GTS jest standardowo wyposażony na przykład w rozszerzone zestawy elementów wykończonych sportowym materiałem Race-Tex oraz gładką skórą w kolorze czarnym. Specyfikacja obejmuje również adaptacyjne fotele sportowe (z 18-kierunkową regulacją elektryczną), wielofunkcyjną kierownicę sportową GT z przełącznikiem trybu jazdy i podgrzewaniem, a także pakiet Sport Chrono zawierający funkcję push-to-pass oraz tryb torowy. Na życzenie oferowana jest wielofunkcyjna kierownica sportowa GT znana z wariantów Taycan Turbo GT, obszyta czarnym materiałem Race-Tex. Wyróżniają ją dwa przełączniki trybów oraz łopatki dla funkcji push-to-pass i odzyskiwania energii. Opcjonalny pakiet wnętrza GTS występuje teraz nie tylko z elementami w kolorze Carmine Red, ale i Slate Grey Neo. W zestawie wskaźników, na mierniku mocy i grafice startowej, znalazło się logo GTS. Wyposażenie seryjne obejmuje też nagłośnienie BOSE Surround Sound System.
Specyficzne dla GTS-a podwozie i opcjonalna tylna oś skrętna nadają mu szczególnie sportowy charakter. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z Porsche Active Suspension Management (PASM) standardowo łączy się z Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Opcjonalnie dostępne jest podwozie Porsche Active Ride ze specyficznym dla GTS-a strojeniem, które w dynamicznych sytuacjach drogowych zapewnia niemal idealną łączność z drogą – to zasługa optymalnego, indywidualnego rozkładu obciążeń na każdym kole. Ponadto Porsche Active Ride oferuje jeszcze wyższy poziom komfortu jazdy.
Nowy Taycan 4: mistrz zasięgu wśród wariantów z napędem na cztery koła
Klienci, którzy chcieli połączyć wysoką efektywność bazowego wariantu Taycan z napędem na cztery koła, mogli wcześniej znaleźć to, czego szukali, wybierając Porsche Taycan 4 Cross Turismo. Teraz producent sportowych aut oferuje taki wariant również z nadwoziem sportowej limuzyny. Pod względem osiągów nowy Taycan 4 odpowiada wersji tylnonapędowej: w zależności od tego, czy w podwoziu zamontowany jest standardowy akumulator Performance, czy opcjonalny Performance Plus, moc overboost przy użyciu Launch Control wynosi do 300 kW lub do 320 kW.
Także zasięg zależy od rodzaju akumulatora. Z baterią Performance wynosi do 559 kilometrów, a z Performance Plus nowy Taycan 4 może przejechać do 643 km (dane dla cyklu WLTP). W rezultacie oba warianty są niekwestionowanymi mistrzami zasięgu wśród odmian z napędem na wszystkie koła i plasują się jedynie o około 35 kilometrów poniżej wartości ich tylnonapędowych odpowiedników.
Napęd z dwoma silnikami elektrycznymi – po jednym przy każdej osi – sprawia, że Taycan 4 oferuje większą stabilność prowadzenia i lepszą przyczepność niż Taycan z napędem na tylne koła. Znajduje to odzwierciedlenie w czasach przyspieszeń: aby rozpędzić się od 0 do 100 km/h, Taycan 4 potrzebuje 4,6 sekundy. Pomimo dodatkowych 80 kilogramów masy własnej jest więc o 0,2 sekundy szybszy niż wariant tylnonapędowy.
Już w trakcie trwania cyklu modelowego Porsche udoskonaliło strategię działania napędu na wszystkie koła. Oczywiście nowy Taycan 4 także korzysta z tych optymalizacji na rzecz większej efektywności. Oznacza to, że przedni silnik elektryczny jest odłączany, gdy tylko pozwalają na to przyczepność, dynamika jazdy oraz stabilność. A jeśli zachodzi taka potrzeba, na przykład podczas przyspieszania lub odzyskiwania energii, w ciągu milisekund zostaje uruchomiony ponownie.
Z zewnątrz bogate wyposażenie standardowe obejmuje 19-calowe obręcze Taycan Aero i czarne zaciski hamulcowe, a także reflektory LED Matrix. Ponadto seryjnie montowane są: układ Porsche Traction Management (PTM) oraz adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z Porsche Active Suspension Management (PASM).
W kabinie do standardowej specyfikacji należą: komfortowe fotele z przodu (z 8-kierunkową regulacją elektryczną), częściowo skórzane wykończenie w kolorze czarnym, pakiet akcentujący Dark Silver, wielofunkcyjna kierownica sportowa obszyta skórą, listwy progów drzwi z wykończeniem ze szczotkowanego aluminium oraz nagłośnienie Sound Plus. Wnętrze częściowo wykończone skórą jest oferowane również w kolorze Slate Grey, a także w wersji dwukolorowej, łączącej czerń oraz odcień Chalk Beige.