Porsche testuje jazdę autonomiczną w swoim firmowym warsztacie. Chodzi o wjeżdżanie na podnośnik za pomocą tabletu, bez udziału kierowcy w aucie.
Projekt jest częścią aktywności producenta sportowych samochodów w ramach platformy innowacji Startup Autobahn, a jego zakończenie zaplanowano na połowę br.
Zobacz także:
Projekt odbywa się dzięki współpracy Porsche z berlińskim start- upem Kopernikus Automotive, a jego poligonem doświadczalnym jest siedziba producenta w Ludwigsburgu. Młoda firma specjalizuje się w rozwiązaniach technicznych dla samochodów autonomicznych.
Projekt ma na celu umożliwienie pojazdom całkowicie autonomicznego dojazdu z miejsca parkingowego na platformę podnośnikową. Dzięki temu mechanicy będą mogli szybko i w zautomatyzowany sposób – za pośrednictwem tabletu – manewrować sportowymi autami i właściwie ustawiać je w hali serwisowej.
– W ciągu zaledwie kilku lat jazda autonomiczna zrewolucjonizuje nasz ruch drogowy. Już dziś możemy jednak wykorzystać dostępne możliwości technologicznie, aby praca odbywała się efektywniej i wydajniej – skomentował Alexander Haas, menedżer projektu autonomicznej jazdy w serwisie Porsche.
Projekt zostanie wdrożony w ciągu 100 dni, przy udziale ekspertów z dziedziny wysoce zautomatyzowanej jazdy i systemów wspomagających oraz technologii akcesoryjnych, a także zespołu Kopernikus Automotive.
Pierwszym krokiem, zanim jeszcze pojazdy autonomicznie wjadą do hali serwisowej, jest stworzenie środowiska testowego i odwzorowanie warsztatu w wirtualnej formie. Służy ona do szkolenia sztucznej sieci neuronowej, która w ramach testów pokonuje ponad milion symulowanych kilometrów testowych i samodzielnie uczy się na podstawie rzeczywistych danych ramowych. Następnie czas na testy w realnych warunkach.
– Nasz zespół przetestuje wykorzystanie jazdy autonomicznej w hali serwisowej. Chcemy też wyciągnąć wnioski z opinii członków zespołu – skomentował Thomas Eckert, szef modyfikacji produktu w dziale obsługi posprzedażnej.
Intencją projektantów jest, aby technologia sztucznej inteligencji (AI) nie tylko poprowadziła samochód, ale potrafiła także samoczynnie identyfikować i lokalizować obiekty oraz planować tor jazdy. Aby zagwarantować bezpieczeństwo na etapie praktycznej realizacji przejazdów testowych, wdrożone zostaną liczne rozwiązania, w tym ograniczenie prędkości do 7 km/h oraz dodatkowe wykorzystanie człowieka kierowcy.