PORSCHE: TAYCAN TURBO GT Z REKORDEM OKRĄŻENIA NA TORZE INTERLAGOS

Taycan Turbo GT z pakietem Weissach pobił rekord okrążenia dla samochodów elektrycznych na czwartym kontynencie – tym razem na torze Interlagos w São Paulo.

To już czwarty taki wyczyn elektrycznego samochodu sportowego Porsche, który zaprojektowano specjalnie z myślą o jeździe torowej.


Zobacz także:

MERCEDES-BENZ: ZIMOWE TESTY ELEKTRYCZNEGO GLC W SZWECJI
 

ROZMAITOŚCI


 

Felipe Nasr, trzykrotny mistrz IMSA i trzykrotny zwycięzca 24-godzinnego wyścigu na torze Daytona, 5 lutego 2025 roku pokonał 4,3-kilometrowy tor Interlagos w ciągu 1:42,1 min. Nowy czas okrążenia nie tylko okazał się o prawie 8 sekund lepszy od rekordu Porsche Taycan Turbo S w 2022 roku (1:49,8 min), ale i pozwolił o niecałą sekundę pobić wcześniejszy rekord okrążenia dla samochodu produkcyjnego, ustanowiony przez 911 Turbo S (1:43,087 min). Tor w dzielnicy Interlagos brazylijskiej metropolii oferuje szereg wyzwań – zarówno za sprawą mieszanki szybkich i technicznych sekcji, jak również licznych zmian wysokości.

Przyjazd na Interlagos i zajęcie miejsca za kierownicą Porsche Taycan Turbo GT zaraz po zwycięstwie w 24-godzinnym wyścigu na Daytonie było niesamowitym przeżyciem. Fakt, spodziewałem się mocnego przyspieszenia i momentu obrotowego, ale i tak ogólne osiągi tego samochodu zrobiły na mnie piorunujące wrażenie – powiedział Felipe Nasr, kierowca fabryczny Porsche. Podczas podjazdu przed Curva do Café, tuż przed główną prostą, użyłem trybu Attack i pod koniec dobiłem do 272 km/h. Na wyjściu z Curva do Sol osiągnąłem już ponad 200 km/h. To niesamowite, jak brutalnie ten samochód oddaje swoją moc i przyspiesza – kontynuował kierowca zespołu Porsche Penske Motorsport. Taycan Turbo GT bardzo precyzyjnie reaguje w wolnych zakrętach i pozostaje stabilny nawet przy mocnym hamowaniu. Balans, przyczepność – to prawdziwa maszyna o wysokich osiągach.

Ustanawiając nowy rekord, chcieliśmy pokazać mocne strony nowej serii modelowej Taycan tuż przed jej debiutem na brazylijskim rynku – powiedział Peter Vogel, dyrektor generalny Porsche Brazil. Osiągi Porsche Taycan Turbo GT są naprawdę niezrównane.

Interlagos – brazylijski „dom” Formuły 1 i Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC), oficjalnie znany jako Autodrome José Carlos Pace – na całym świecie słynie z sukcesów, które Ayrton Senna, tamtejszy bohater narodowy, odnosił w wyścigach na początku lat 90.

Od maja 2024 roku Taycan Turbo GT pokazuje swoje sportowe kompetencje również jako samochód bezpieczeństwa Formuły E – najmocniejszy w historii Mistrzostw Świata FIA; w tej roli zastąpił Porsche Taycan Turbo S. Za jego kierownicą zasiada Bruno Correia z Portugalii. W każdym wyścigu Formuły E czuwają dwa egzemplarze – jeden z pakietem Weissach, a drugi bez. Wyposażone w sprzęt z zakresu bezpieczeństwa i zaawansowany technologicznie system komunikacji na zmianę pełnią obowiązki samochodu bezpieczeństwa Formuły E – głównego i zapasowego.

Rekordy Porsche Taycan na innych kontynentach

Rekord okrążenia w São Paulo kontynuuje serię innych rekordów Porsche Taycan Turbo GT, ustanowionych przez kierowcę rozwojowego Porsche Larsa Kerna na zróżnicowanych torach wyścigowych całego świata. Ostatni z nich padł w październiku 2024 roku – elektryczny samochód sportowy pokonał wtedy tor Shanghai International Circuit w czasie 2:11,28 min; to pierwszy rekord okrążenia oficjalnie uznany przez zarządców obiektu.

Wcześniej, wiosną 2024 roku, Kern odwiedził tor WeatherTech Raceway Laguna Seca w Kalifornii, gdzie „wykręcił” czas 1:27,87 min – to najlepszy wynik w dopuszczonym do ruchu samochodzie elektrycznym. Na krótko przed tym wyczynem przedprodukcyjna wersja wariantu Turbo GT uzyskała nowy najszybszy czas w swojej klasie na Nürburgringu. Kern przejechał północną pętlę w zaledwie 7:07,55 min, o 26 sekund szybciej od własnego rekordu z sierpnia 2022 roku, gdy prowadził Porsche Taycan Turbo S Sport Sedan z pakietem Performance.

Informacje na temat Porsche Taycan Turbo GT

Warianty Taycan Turbo GT i Taycan Turbo GT z pakietem Weissach wieńczą gamę sportowych, w pełni elektrycznych limuzyn Porsche. Oba mają na tylnej osi mocniejszy, efektywniejszy falownik z węglikiem krzemu jako materiałem półprzewodnikowym. Ich szczytowa, ograniczona czasowo moc przekracza 1100 KM. Aktywowany przyciskiem tryb Attack na maksymalnie 10 sekund zapewnia wzrost mocy nawet o 120 kW. System został zoptymalizowany do użytku torowego i działa podobnie jak w bolidach 99X, którymi Porsche rywalizuje w Mistrzostwach Świata ABB FIA. Pozostały czas działania funkcji wskazuje specjalny licznik w zestawie wskaźników, z dynamiczną wizualizacją w postaci animowanych pierścieni na prędkościomierzu.

Inteligentne zabiegi w obszarze lekkiej konstrukcji pozwoliły obniżyć masę własną wariantu Turbo GT względem Turbo S nawet o 75 kilogramów. Przyczynia się do tego szereg komponentów z włókna węglowego. Taycan Turbo GT z pakietem Weissach, zaprojektowany specjalnie na tor wyścigowy, dla jeszcze lepszego stosunku masy do mocy został pozbawiony tylnych siedzeń.

Oba modele są standardowo wyposażone w zawieszenie Porsche Active Ride o specyficznym dla wariantu GT zestrojeniu, które dzięki zrównoważonemu rozkładowi obciążeń kół zapewnia niemal idealne połączenie z nawierzchnią w dynamicznych sytuacjach drogowych.