We wrześniu Porsche Taycan i Taycan Cross Turismo „wjeżdżają” w nowy rok modelowy – i rozpoczynają go z szeroko zakrojonymi zmianami. Rozwój techniczny sprawia, że elektryczne samochody sportowe będą oferować większy codzienny zasięg.
Kolejne znaczące udoskonalenia obejmują kompleksową integrację Android Auto z systemem Porsche Communication Management (PCM), a także – po raz pierwszy w Porsche Taycan – dostępność Asystenta zdalnego parkowania. Ten nowy, oferowany na życzenie system wspomagający pozwala kontrolować proces parkowania samochodu za pomocą smartfona – kierowca nie musi siedzieć za kierownicą. Z kolei nowe opcje lakieru indywidualnego oraz z próbki oferują nabywcom niezwykłe, spersonalizowane wybory kolorystyczne. Porsche Taycan można teraz pomalować na przykład na krzykliwy fioletoworóżowy odcień Rubystar z lat 90. lub na jaskrawą zieleń Acid Green.
Zobacz także:
Ciągły rozwój techniczny naszych pojazdów to część DNA Porsche. Najnowsza generacja modelu Taycan imponuje intuicyjną łącznością ze smartfonami, która teraz obejmuje Android Auto – powiedział Kevin Giek, który od kwietnia pełni funkcję wiceprezesa ds. linii modelowej Taycan. Nasza całkowicie elektryczna gama Porsche Taycan rośnie i kwitnie. Nowy Cross Turismo, który dołączył do oferty wiosną, cieszy się wśród naszych klientów niezwykłą popularnością. Dowodzą tego świetne wyniki sprzedaży.
Udoskonalenia techniczne: większy zasięg w praktyce
Taycan na nowy rok modelowy nie będzie osobno homologowany, więc nie przyniesie żadnych nowych wartości zasięgu WLTP. W codziennym użytkowaniu rzeczywisty zasięg najnowszych wersji będzie jednak większy niż dotąd. Aby uzyskać ten wzrost, wdrożono szereg udoskonaleń technicznych. W wariantach z napędem na wszystkie koła, w trybach Normal i Range, przedni silnik elektryczny jest prawie całkowicie odłączony i pozbawiony zasilania w zakresie częściowego obciążenia. Ponadto napęd nie jest przenoszony na żadną z osi, gdy samochód toczy się lub stoi. Ta „elektryczna” funkcja wolnego koła ogranicza straty wynikające z oporu. Silniki są ponownie włączane w ciągu milisekund dopiero wtedy, gdy kierowca będzie potrzebować wyższej mocy lub zmieni tryb jazdy.
Udoskonalono również funkcje zarządzania temperaturą i ładowania. Dzięki planerowi ładowania Turbo wysokonapięciowy akumulator można ogrzać do nieco wyższej temperatury niż wcześniej. Oznacza to, że szybkie ładowanie jest możliwe wcześniej i na wyższym poziomie naładowania. Ponadto do regulacji temperatury akumulatora w jeszcze większym stopniu jest teraz wykorzystywane ciepło odpadowe z elektrycznych komponentów.
Asystent zdalnego parkowania: parkowanie za pomocą smartfona
Dzięki nowej opcji Asystenta zdalnego parkowania możliwe jest zdalne sterowanie manewrami parkowania podczas wjeżdżania i wyjeżdżania z miejsca parkingowego za pomocą smartfona, bez konieczności siedzenia za kierownicą. Automatyczne sterowanie obsługuje zarówno równoległe, jak i prostopadłe miejsca parkingowe oraz garaże. System automatycznie wykrywa miejsca parkingowe i mierzy je za pomocą czujników ultradźwiękowych oraz kamer samochodu. Jeśli przestrzeni będzie wystarczająco dużo, kierowca może rozpocząć proces parkowania za pośrednictwem aplikacji Porsche Connect, a następnie wysiąść z pojazdu. Stale musi przy tym monitorować proces parkowania, naciskając i przytrzymując przycisk w interfejsie aplikacji na smartfonie. Asystent zdalnego parkowania niezależnie przejmuje kierowanie oraz kontrolę nad ruchem pojazdu do przodu i do tyłu. Po zwolnieniu przycisku manewr parkowania zostaje natychmiast przerwany.
Android Auto zintegrowany z systemem informacyjno-rozrywkowym
Szósta generacja Porsche Communication Management (PCM) jest montowana w Porsche Taycan od chwili jego debiutu. W pełni elektryczny samochód sportowy od zawsze był pionierem łączności, począwszy od intuicyjnej integracji Apple Music i Apple Podcasts. Teraz obok Apple CarPlay (dla urządzeń iPhone) z systemem PCM zintegrowano również interfejs Android Auto z obsługą smartfonów z systemem operacyjnym Google Android. Wybrane funkcje i aplikacje, które nie wpływają negatywnie na bezpieczeństwo jazdy, można więc obsługiwać za pomocą poleceń głosowych PCM 6.0 lub Asystenta Google.
Po zmianach pilot głosowy jeszcze lepiej rozumie polecenia wypowiadane w języku potocznym. System nawigacji szybciej wylicza trasy, korzystając przede wszystkim z wyszukiwania interesujących miejsc (POI) w trybie online, a ponadto wyraźniej wyświetla informacje.
Menu i sam system operacyjny również zostały nieco przeprojektowane: po lewej stronie centralnego wyświetlacza znajduje się teraz pięć opcji menu zamiast trzech, a ikony można rozmieszczać indywidualnie.
Kultowe kolory powracają: jeszcze bardziej indywidualne lakiery
W latach 90. Porsche wprowadziło do swojej oferty wiele zjawiskowych lakierów, które szybko zyskały wśród fanów marki status kultowych i są dziś szczególnie cenione w przypadku klasyków takich jak 911 z serii 964. Teraz te efektowne odcienie powracają do gamy Porsche. Poza 17 standardowymi kolorami Taycan jest obecnie dostępny z lakierami indywidualnymi oraz z próbki, oferowanymi w ramach stale rozwijanej strategii personalizacji Porsche Exclusive Manufaktur. Pierwsza opcja obejmuje 65 dodatkowych odcieni, w tym charakterystyczne dla marki kolory Moonlight Blue Metallic, Acid Green, Rubystar, Riviera Blue i Viola Metallic. Lakier z próbki daje klientom niemal całkowitą swobodę w doborze odcienia, pozwalając nawet na dopasowanie odcienia nadwozia do ulubionego akcesorium.
Ładowanie w drodze: usługa ładowania Porsche Charging Service liczy prawie 200 tys. punktów ładowania
Usługa ładowania Porsche Charging Service zapewnia dostęp do punktów ładowania wielu dostawców na całym świecie, a rozliczanie odbywa się centralnie i jest obsługiwane przez Porsche. Obecnie użytkownicy usługi mają dostęp do prawie 200 tys. punktów ładowania w ponad 20 krajach całej Europy, w tym do blisko 6500 stacji ładowania DC o mocy 50 kW lub wyższej.
Kolejnym udogodnieniem jest usługa Porsche Destination Charging, dzięki której klienci mogą bezpłatnie ładować swoje samochody elektryczne lub hybrydy plug-in Porsche w szczególnie popularnych miejscach. Usługa obejmuje już ponad 2000 punktów ładowania AC w ponad 50 krajach, w lokalizacjach takich jak wybrane hotele, restauracje, lotniska, centra handlowe, kluby sportowe i mariny – a ich sieć jest coraz gęstsza. Wszystkie operacje ładowania w ramach Porsche Charging Service są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.
Taycan – bestseller Porsche
W ostatnich miesiącach Taycan cieszył się szczególnym powodzeniem. W pierwszej połowie 2021 r. dostarczono około 20 tysięcy egzemplarzy modelu – tylko nieznacznie mniej od rezultatu za cały 2020 r. Sprzedaż najnowszego członka gamy modelowej Porsche jest zatem porównywalna z wynikami ikony wśród aut sportowych, czyli 911.
Zmiana w zarządzaniu rozwojem Porsche Taycan
Od kwietnia 2021 r. wiceprezesem linii modelowej Taycan jest Kevin Giek. Zastąpił on Stefana Weckbacha, który odpowiada obecnie za linię produktów Cayenne. Giek pracuje dla Porsche AG od ponad 18 lat, a ostatnio pełnił funkcję szefa ds. zakupów na potrzeby projektów nowych pojazdów. W tej roli 42-latek był od samego początku zaangażowany w projekt Taycan jako członek 190-osobowego zespołu. Zadania, których podjął się jego zespół, obejmowały zakup sprzętu dla nowych instalacji w fabryce w Stuttgarcie-Zuffenhausen. W wyborze pracodawcy Kevin Giek kontynuuje rodzinną tradycję. Jako młody chłopiec mógł towarzyszyć ojcu w weekendy podczas wizyt kontrolnych na stanowiskach testowych silników lotniczych Porsche, za które odpowiadał jego ojciec. Giek studiował na Uniwersytecie Projektowania, Inżynierii i Ekonomii w Pforzheim. Jest inżynierem przemysłowym.