Od 17 września do 11 stycznia 2015 roku w Muzeum Porsche trwa specjalna wystawa „Projekt: ściśle tajne!”. To wyjątkowa okazja, by zobaczyć 16 unikatowych, nigdy wcześniej nieprezentowanych aut koncepcyjnych, zakamuflowanych prototypów i pojazdów eksperymentalnych Porsche.
Większość z nich była dotąd przechowywana za zamkniętymi drzwiami firmowych magazynów. Rozwój, badania i skrupulatna praca mają dla Porsche szczególne znaczenie – nie bez znaczenia oficjalna nazwa firmy brzmi: „Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG”.
Zobacz także:
4500 inżynierów zatrudnionych w centrum rozwoju w Weissach nieustannie dba o to, aby niemiecka marka była zawsze o krok przed innymi. Droga do tworzenia innowacji nie zawsze biegnie jednak po linii prostej – wiele znakomitych pomysłów nie znajduje zastosowania w produkcji seryjnej, czy to z powodów technicznych, czy ekonomicznych. Mimo to regularnie wprowadza się je w autach koncepcyjnych, najczęściej budowanych w wielkiej tajemnicy.
Nie ma bowiem złudzeń, że wielkie idee błyskawicznie znajdują swoich naśladowców. Z tego względu niektóre prototypy z Weissach nigdy nie zostały zaprezentowane szerszej publiczności – po zakończeniu projektu były zazwyczaj złomowane. Najważniejsze z nich trafiały jednak do firmowych garaży niemieckiej marki. Teraz, po raz pierwszy, może obejrzeć je każdy gość Muzeum Porsche.
Specjalna wystawa składa się z 16 unikatowych pojazdów zbudowanych na przestrzeni ostatnich 50 lat, obrazujących trendy panujące w kolejnych dekadach. Dla przykładu, stworzony z myślą o przyszłości samochód badawczy FLA stanowił odpowiedź na kryzys energetyczny z początku lat 70. Z tej samej ery pochodzi eksperymentalne, rekordowo opływowe i wydajne Porsche 924 (typ 995).
Lata 80. reprezentuje łącznie 7 aut: w tym aerodynamiczny prototyp Porsche 959, 928 Cabriolet oraz koncepcyjny, nigdy wcześniej nieprezentowany Roadster (typ 984). Po raz pierwszy fani marki mogą zobaczyć również prototyp supersportowego modelu 965, zasilany umieszczonym z tyłu, chłodzonym cieczą silnikiem V8.
O trendach panujących w latach 90. przypomina m.in. czterodrzwiowy, „sportowy samochód rodzinny” Porsche 989, którego design ustanowił kurs dla przyszłych modeli Porsche, oraz prototyp 911 Targi (typ 964), służący do testowania koncepcji silnika umieszczonego centralnie, zastosowanej później w Boxsterze.
Z najnowszej epoki pochodzi na przykład zakamuflowany prototyp Panamery. Jego testy dostarczyły inżynierom Porsche wiele istotnych spostrzeżeń, pomocnych w budowaniu nowych modeli. Na gości czeka też sekcja poświęcona technologii hybrydowej oraz „jeżdżące podwozie” (konstrukcja pozbawiona karoserii) supersportowego 918 Spyder, ilustrujące rozwiązania, jakie mogą znaleźć zastosowanie w samochodach przyszłości.
W wybrane niedziele (28 września, 19 października, 16 listopada, 14 i 28 grudnia oraz 4 stycznia) w muzeum będzie obowiązywał specjalny program rodzinny, obejmujący zwiedzanie wystawy z przewodnikiem, zabawę polegającą na poszukiwaniu skarbów oraz wykonanie samodzielnego kamuflażu Porsche 918 Spyder. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc zalecane jest wcześniejsze zgłoszenie wizyty poprzez wysłanie wiadomości e-mail na adres: info.museum@porsche.de.
Muzeum Porsche jest czynne od wtorku do niedzieli, od 9 rano do 6 wieczorem. Bilet wstępu dla dorosłych kosztuje 8 euro, a dla dzieci – 4 euro.