PORSCHE: PREMIERA NOWEGO TAYCANA NA TRZECH KONTYNENTACH

porsche-taycan1

Światowa premiera pierwszego elektrycznego samochodu sportowego Porsche czyli modelu Taycan odbyła się na trzech kontynentach jednocześnie.

Czterodrzwiowy sedan oferuje typowe dla marki osiągi i funkcje komunikacji oraz łączy je z użytecznością na co dzień.


Zobacz także:

PREMIERY

ECO


 

Pierwsze warianty nowej serii modelowej to Taycan Turbo S oraz Taycan Turbo. Oba należą do gamy Porsche E-Performance. Słabsze odmiany, również z napędem na cztery koła, pojawią się jeszcze w tym roku. Debiut Taycan Cross Turismo wyznaczono na koniec przyszłego roku. Do 2022 r. Porsche zainwestuje w elektromobilność ponad 6 miliardów euro.

porsche-taycan2

Można zamawiać – znamy cenę

Flagowy Taycan Turbo S w trybie overboost, w połączeniu z systemem Launch Control, może generować moc do 560 kW (761 KM), a Taycan Turbo – do 500 kW (680 KM). Osiągi pierwszego to: od 0 do 100 km/h w 2,8 sek, natomiast Taycan Turbo potrzebuje na to 3,2 sek. Wariant Turbo S oferuje zasięg do 412 km, a Turbo – do 450 km (w każdym przypadku zgodnie z WLTP). Maksymalna prędkość obu czteronapędowych samochodów wynosi 260 km/h.

Taycan jest pierwszym seryjnym pojazdem o napięciu systemowym 800 V zamiast „tradycyjnych” dla aut elektrycznych 400 V. Wystarczy niewiele ponad 5 minut, by na stacji ładowania o wysokiej mocy naładować akumulator prądem stałym (DC) w stopniu wystarczającym na pokonanie nawet 100 kilometrów (zgodnie z WLTP).

W idealnych warunkach ładowania czas „tankowania” akumulatora w zakresie od 5 do 80 proc. stanu naładowania wynosi 22,5 minuty. Maksymalna moc ładowania (szczytowa) to 270 kW. Całkowita pojemność akumulatora Performance Plus wynosi 93,4 kWh. W domu kierowcy Porsche Taycan mogą wygodnie ładować swoje samochody prądem zmiennym (AC), z mocą do 11 kW.

porsche-taycan7

Nowe Porsche Taycan Turbo S oraz Porsche Taycan Turbo można już zamawiać. Ich ceny zaczynają się od, odpowiednio, 650 tys. zł i 790 tys. zł.

Design

Przód z mocno wyprofilowanymi błotnikami wygląda na spłaszczony i akcentuje wizualną szerokość samochodu. W profilu dominuje sportowa, opadającą ku tyłowi linia dachu. Charakterystyczne są również „wyrzeźbione” boki nadwozia. Aerodynamicznie zoptymalizowany kształt nadwozia (współczynnik oporu powietrza Cd wynosi od 0,22) ma znaczący wpływ na niskie zużycie energii, a tym samym – na duży zasięg.

Kokpit Porsche Taycan zapowiada początek nowej ery. Zakrzywiony panel wskaźników wyznacza najwyższy punkt deski rozdzielczej. Centralnie umieszczony 10,9-calowy wyświetlacz inforozrywki połączono z opcjonalnym ekranem dla pasażera, tworząc zintegrowany szklany pas. Liczba klasycznych instrumentów, takich jak przełączniki i przyciski, została znacznie ograniczona. Obsługa odbywa się za pomocą paneli dotykowych lub poprzez funkcję sterowania głosowego.

porsche-taycan4

Poszczególne elementy wnętrza są wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Samochód oferuje dwa bagażniki: przedni ma pojemność 81 litrów, a tylny – 366 litrów.

Silniki i dwustopniowa przekładnia

Taycan Turbo S oraz Taycan Turbo korzystają z dwóch silników – jeden pracuje przy przedniej osi, drugi przy tylnej. Dzięki temu oba warianty dysponują napędem na wszystkie koła. Wysoka efektywność maszyn synchronicznych z magnesami trwałymi przynosi korzyści zarówno w zakresie mocy maksymalnej, jak i zasięgu.

porsche-taycan5

Dwustopniowa przekładnia przy tylnej osi jest opracowana przez Porsche. Pierwszy bieg umożliwia jeszcze lepsze przyspieszenie ze startu zatrzymanego, a drugi – o długim przełożeniu – zapewnia wysoką efektywność i równie wysokie rezerwy mocy. Dotyczy to również najwyższych prędkości.

Taycan korzysta z centralnie połączonego systemu sterowania podwoziem – Porsche 4D Chassis Control, który w czasie rzeczywistym analizuje i synchronizuje działanie wszystkich układów podwozia.

Lista rozwiązań obejmuje adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne w technice trójkomorowej, w tym elektroniczne sterowanie pracą amortyzatorów PASM (Porsche Active Suspension Management), a także elektromechaniczny system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport), w tym Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).

porsche-taycan6

Kolejne rozwiązania to sterowanie napędem na cztery koła z dwoma silnikami elektrycznymi oraz układ rekuperacji. Testy drogowe wykazały, że około 90 proc. codziennego hamowania wykonują same maszyny elektryczne – bez angażowania hydraulicznych hamulców kół.

Dostępne są cztery tryby jazdy: Range, Normal, Sport oraz Sport Plus. Ponadto poszczególne systemy można skonfigurować zgodnie z własnymi wymaganiami w trybie Individual.

Światowa premiera Porsche Taycan w tym samym czasie odbyła się w Ameryce Północnej, Chinach i Europie.

porsche-taycan3