Bardziej wyrazisty design, zwiększona wydajność i bogaty zakres wyposażenia standardowego – oto najważniejsze cechy nowego Porsche Cayenne.
Nowa generacja Cayenne trafi na rynek w pięciu wersjach: Cayenne S, Cayenne Turbo, Cayenne Diesel, Cayenne S Diesel, a także, po raz pierwszy, jako Cayenne S E-Hybrid. To pierwsze w segmencie SUV-ów auto hybrydowe z możliwością ładowania akumulatorów z gniazdka (plug-in). W rezultacie Porsche jest jedynym na świecie producentem oferującym już trzy takie modele – poza Cayenne ich gama obejmuje Panamerę S E-Hybrid oraz 918 Spyder.
Zobacz także:
PREMIERY
PORSCHE
Wszystkie odmiany silnikowe nowego Cayenne legitymują się jeszcze lepszymi osiągami i niższym względem poprzedników zużyciem paliwa. Wariant S otrzymuje nową, 3,6-litrową jednostkę V6 biturbo, w pełni opracowaną przez Porsche.
Cayenne to dowód wyjątkowego sukcesu w historii niemieckiej marki – model, który ideę auta sportowego w ciele SUV-a zamienił w rzeczywistość i od chwili debiutu w 2002 roku wyznacza klasowe standardy. Jego popularność przekroczyła wszelkie oczekiwania. Pierwsze wcielenie, produkowane w latach 2002-2010, znalazło 276 tys. nabywców, a sprzedaż drugiego, wprowadzonego w 2010 roku, osiągnęła już poziom 303 tys. sztuk. Cayenne nie tylko zapewnia Porsche dochodowy wzrost, ale tworzy też solidne, ekonomiczne podstawy do inwestycji w przyszłe pokolenia sportowych modeli.
Bardziej wyrazista stylizacja
Projektanci Porsche nadali najnowszej odsłonie Cayenne jeszcze bardziej wyraziste rysy. Zupełnie nowy jest przedni pas, przednie błotniki i pokrywa silnika. Nowe są także wloty powietrza z “płetwami” po obu stronach auta, zapewniające efektywny dopływ powietrza do intercoolerów. Przy okazji podkreślają one optyczną pewność siebie nowego SUV-a. Od pierwszej chwili uwagę zwracają typowe dla Porsche, biksenonowe reflektory, standardowo montowane w modelu bazowym i S, wraz z czteropunktowym oświetleniem LED-owym do jazdy dziennej. Seryjne wyposażenie topowego Cayenne Turbo obejmuje reflektory LED-owe wraz z systemem Porsche Dynamic Light System (PDLS).
Tylna partia nowego Cayenne również została odświeżona: wypełnienie lamp tworzy trójwymiarowy efekt, a światła stopu – podobnie jak LED-owe oświetlenie do jazdy dziennej z przodu – mają czteropunktową formę. Wgłębienie tablicy rejestracyjnej, uchwyt bagażnika i klosze lamp zostały jeszcze płynniej zintegrowane z tylną klapą, nowe końcówki wydechu są teraz połączone z dolną częścią zderzaka, a automatycznie sterowana pokrywa bagażnika należy do wyposażenia seryjnego.
W kabinie projektanci skupili swoje wysiłki na miejscu kierowcy, który ma do dyspozycji nową, wielofunkcyjną kierownicę sportową z łopatkami do zmiany przełożeń (standard), wzorowaną na wolancie z 918 Spyder. Wygodę pasażerów tylnych foteli zwiększa dostępne na życzenie osobne sterowanie wentylacją.
Lepsza wydajność
Wyższa moc i moment obrotowy przy niższym zużyciu paliwa – w nowym Cayenne inżynierowie Porsche godzą sprzeczności. W tym celu przeprowadzono szereg osobnych modyfikacji całego zespołu napędowego. Dla przykładu, wszystkie odmiany wyposażono w funkcję żeglowania, udoskonalony system auto stop-start plus oraz zoptymalizowane zarządzanie chłodzeniem. Po raz pierwszy zastosowano w Cayenne aktywne klapy powietrza, zlokalizowane w środkowym odcinku układu dolotowego. System kontroli silnika otwiera je i zamyka zależnie od sytuacji na drodze oraz potrzeb układu chłodzenia, regulując ilość dopływającego powietrza. W zamkniętej pozycji klapy przyczyniają się do zmniejszenia oporu aerodynamicznego, a co za tym idzie – do obniżenia zapotrzebowania na paliwo.
Cayenne S E-Hybrid to pierwsza hybryda plug-in w segmencie ekskluzywnych SUV- ów. Model reprezentuje ogromny postęp technologiczny, jaki poczyniono względem poprzedniego Cayenne S Hybrid. Wyposażono go w litowo-jonowy akumulator trakcyjny o pojemności 10,9 kWh, który w trybie elektrycznym zapewnia zasięg od 18 do 36 km, zależnie od stylu jazdy i topografii drogi. Ponad dwukrotnie zwiększono moc silnika elektrycznego – z 47 do 95 KM. Średnie zużycie paliwa wynosi teraz 3,4 l/100 km. 3-litrowy, doładowany mechanicznie motor V6 (333 KM) wespół z 95-konną jednostką elektryczną generuje łącznie moc 416 KM przy 5500 obr./min i 590 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego w zakresie 1250-4000 obr./min. Zestaw ten zapewnia osiągi na poziomie aut sportowych – przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 5,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 243 km/h. W trybie elektrycznym prędkość auta została ograniczona do 125 km/h. Akumulator można ładować z gniazdka elektrycznego lub podczas jazdy. Dzięki standardowej funkcji Porsche Car Connect kierowca Cayenne S E-Hybrid w każdej chwili ma dostęp do danych na temat pojazdu za pośrednictwem smartfona.
Tradycja hybrydowych Porsche sięga roku 1899 i Lohner Porsche – pierwszego na świecie pojazdu z napędem elektrycznym i jednostką spalinową, zaprojektowanego i zbudowanego przez Ferdynanda Porsche. W obecnej gamie modelowej światowe standardy wyznacza Panamera S E-Hybrid, pierwsza na świecie hybrydowa limuzyna plug-in. Wraz z Cayenne S E-Hybrid ta zaawansowana technologia trafia do segmentu ekskluzywnych SUV-ów. Niezwykle wydajny hybrydowy zespół napędowy został już wprowadzony do auta sportowego, a właściwie supersportowego – 918 Spyder. Model ten służy za przykład transferu rozwiązań ze świata motorsportu do samochodów produkowanych seryjnie. Najnowocześniejszy napęd hybrydowy, stosowany obecnie w 919 Hybrid, także jest przedmiotem badań pod kątem zastosowania w modelach seryjnych.
Nowy, 3,6-litrowy silnik V6 biturbo Cayenne S, całkowicie opracowany przez Porsche, udowadnia, że downsizing – ograniczona pojemność i mniejsza liczba cylindrów – nie wpływa na kluczowe parametry. Model zużywa średnio 9,5-9,8 l/100 km, czyli o 1 l/100 km mniej od montowanej poprzednio jednostki V8. Podwójnie turbodoładowana V-szóstka generuje moc 420 KM przy 6000 obr./min, o 20 KM więcej niż dotychczas. Maksymalny moment obrotowy wynosi 550 Nm i jest dostępny w przedziale od 1350 do 4500 obr./min (przyrost o 50 Nm). Wcześniejszy motor osiągał moc 83 KM z 1 litra pojemności, obecny aż o około 40 proc. więcej – 117 KM z 1 litra. Ze standardową przekładnią Tiptronic S nowe Cayenne S przyspiesza od zera do “setki” w zaledwie 5,5 s (5,4 s z opcjonalnym pakietem Sport Chrono), o 0,4 s szybciej od poprzednika. Prędkość maksymalna wzrosła o 1 km/h, do 259 km/h.
Do napędu topowego Cayenne Turbo służy 4,8-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 520 KM przy 6000 obr./min i 750 Nm maksymalnego momentu obrotowego, generowanego w zakresie 2250-4000 obr./min. To pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 s (4,4 s z opcjonalnym pakietem Sport Chrono) i rozwinięcie prędkości maksymalnej równej 279 km/h. Zużycie paliwa wynosi 11,2-11,5 l/100 km.
Wysokoprężne odmiany Cayenne łączą sportowy charakter z jeszcze bardziej imponującą wydajnością. 3-litrowy turbodiesel V6 pod maską Cayenne Diesel osiąga moc 262 KM przy 4000 obr./min, 580 Nm maksymalnego momentu obrotowego w przedziale 1750-2500 obr./min i zużywa średnio 6,6-6,8 l oleju napędowego na 100 km. Za sprawą systemu SCR spełnia już normę emisji spalin Euro 6. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 7,3 s (7,2 s z opcjonalnym pakietem Sport Chrono), a jego prędkość maksymalna wynosi 221 km/h. 4,2-litrowy turbodiesel V8 w Cayenne S Diesel legitymuje się mocą 385 KM przy 3750 obr./min i 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 2000-2750 obr./min. Na sprint do “setki” potrzebuje jedynie 5,4 s (5,3 s z opcjonalnym pakietem Sport Chrono), osiąga prędkość maksymalną 252 km/h i zużywa średnio 8,0 l/100 km.
Modyfikacje podwozia zapewniają podróżującym Cayenne jeszcze większy komfort, oczywiście bez ustępstw w zakresie dynamicznego prowadzenia. To połączenie tylko pieczętuje pozycję modelu jako sportowego auta wśród SUV-ów premium.
Rynkowa premiera nowego Cayenne odbędzie się 11 października 2014 roku.