PORSCHE: PODSUMOWANO ŚWIETNY WYŚCIGOWY SEZON 2015

por-spo1

Podczas Nocy Mistrzów w Weissach Porsche podsumowało tegoroczne sukcesy sportowe i zdradziło plany najbliższy sezon, które są nie mniej ambitne niż tegoroczne osiągnięcia.

W przyszłym sezonie Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC) zespół marka wystartuje jako obrońca mistrzowskiego tytułu.


Zobacz także:

SPORT


 

– Jeśli chodzi o rywalizację na torze, był to jeden z najlepszych sezonów w historii naszej firmy. W 2016 roku chcemy położyć nacisk na konsekwencję i wrzucić jeszcze wyższy bieg. Będziemy jedynym producentem, który wystartuje w trzech z czterech klas w Le Mans – powiedział w swoim przemówieniu Oliver Blume, dyrektor generalny Porsche.

919 Hybrid: obrońca tytułu w WEC

W dziewięciu rundach WEC wezmą udział dwa egzemplarze 919 Hybrid z numerami startowymi 1 i 2. Przyszłoroczny prototyp stanowi techniczną ewolucję samochodu z minionego sezonu, w wielu aspektach został jednak poddany istotnym udoskonaleniom. Jego nowy wygląd zostanie ujawniony podczas prologu WEC na torze Paul Richard we Francji, 25 marca 2016 roku. Hybrydowy napęd „919” korzysta z nowoczesnego, turbodoładowanego silnika spalinowego V4 o pojemności 2 litrów, zaopatrzonego w wydajny, bezpośredni wtrysk benzyny, oraz akumulatora litowo- jonowego przechowującego energię z dwóch różnych systemów odzyskiwania.

por-spo2

System ten generuje moc niemal 1000 KM i pozwala Porsche zebrać liczne doświadczenia na potrzeby opracowywania przyszłych modeli drogowych – np. w dziedzinie technologii 800 V zastosowanej w prototypie Mission E, który trafi do produkcji pod koniec bieżącej dekady.

W przyszłorocznym 24-godzinnym wyścigu Le Mans – najważniejszej rundzie mistrzostw WEC – wystartują dwa zamiast trzech egzemplarzy 919 Hybrid. Porsche i Audi, siostrzana firma koncernu VW, uzgodniły uszczuplenie swoich zespołów o jeden prototyp LMP1 z uwagi na maksymalizację efektywności kosztowej. Za kierownicę 919 Hybrid wsiądą wszyscy kierowcy, którzy jeździli nim w sezonie 2015. Samochodem z numerem 1 wystartują tegoroczni mistrzowie WEC: Timo Bernhard (34 lata), Brendon Hartley (26) oraz Mark Webber (39). Kokpit auta z numerem 2 podzielą: Romain Dumas (37), Neel Jani (32) i Marc Lieb (35).

Kévin Estre z kontraktem fabrycznego kierowcy

Do ekipy fabrycznych kierowców Porsche dołącza kolejny profesjonalny zawodnik, który swoje szlify zdobywał w markowych pucharach Porsche. 27-letni Kévin Estre z Francji w ciągu minionych 6 lat odniósł liczne sukcesy za kierownicą 911 GT3 Cup – ma na koncie m.in. tytuły mistrzowskie we francuskim pucharze Carrera Cup oraz Mobil 1 Supercup.

W 2015 roku gościnnie wystąpił w rundzie WEC na torze Spa i na spółkę z Juniorem Porsche Svenem Müllerem (23) poprowadził 911 RSR zespołu Porsche Manthey, zdobywając trzecie miejsce w klasie GTE-Pro. Wraz z Kevinem zespół fabrycznych kierowców Porsche zakontraktowanych na sezon 2016 w kategoriach LMP1 i GT liczy 16 osób.

por_spo3

Porsche modyfikuje program WEC GT

Poza zaangażowaniem w klasę LMP1, w przyszłym sezonie Porsche po raz kolejny będzie rywalizować w klasach GTE-Pro oraz GTE-Am. Tytułu mistrzowskiego w swojej kategorii będzie bronić duet w składzie: Richard Lietz (31) i Michael Christensen (25). W Le Mans dołączy do nich trzech kierowca – Wolf Henzler (40). W barwach ekipy Proton Dempsey Racing wystartuje „911” RSR z ekipą fabrycznych zawodników Porsche, a amerykański aktor i kierowca wyścigowy Patrick Dempsey (49) nadal będzie im towarzyszył jako partner zespołu. Weźmie też udział w wybranych wyścigach w klasie GTE-Am, o ile jego zobowiązania filmowe nie będą kolidowały z kalendarzem WEC.

Dwa dodatkowe egzemplarze 911 RSR w 24-godzinnym wyścigu Le Mans

Porsche planuje również wystawić kolejną parę 911 RSR w 24-godzinnym maratonie Le Mans. Kokpit pierwszego egzemplarza podzielą Patrick Pilet (34), Kévin Estre oraz Nick Tandy (31). Drugi wóz na zmianę poprowadzą Earl Bamber (25), Frédéric Makowiecki (35) i Jörg Bergmeister (39).

– Będziemy bardzo zadowoleni, gdy z ACO otrzymamy potwierdzenie dla dwóch miejsc startowych GTE-Pro w Le Mans – powiedział szef oddziału Porsche Motorsport, Frankf-Steffen Walliser.

por-spo4

Obronić tytuł mistrzowski w USA

W trzecim sezonie najważniejszych mistrzostw samochodów sportowych w USA – IMSA Weathertech SportsCar Championship – Porsche po raz kolejny wystawi swój fabryczny zespół. Z ramienia Porsche North America w zawodach wystartują dwie „911” RSR, znacznie zmodyfikowane z uwagi na nowe przepisy. Kokpit egzemplarza z numerem 911 podzielą Patrick Pilet i Nick Tandy. W dłuższych wyścigach (24 Hours of Daytona, 12 Hours of Sebring, Watkins Glen and Petit Le Mans) dołączy do nich Kévin Estre.

Egzemplarz z numerem 912 poprowadzą Frédéric Makowiecki i Earl Bamber, a na dłuższych dystansach będzie im towarzyszył Michael Christensen. Sezon rozpoczyna się 30 stycznia, od 24-godzinnego wyścigu na torze Daytona.

Nowe 911 GT3 R świętuje swoją premierę

Na słynnym obiekcie wyścigowym – torze Daytona na Florydzie, swój wyścigowy debiut zaliczy produkcyjna wersja nowego 911 GT3 R dla prywatnych zespołów – zasilana nowym, 4-litrowym, 6-cylindrowym bokserem z bezpośrednim wtryskiem benzyny. W pierwszej rundzie przyszłorocznego sezonu w barwach czterech zespołów wystartuje pięć egzemplarzy modelu. Fabryczny kierowca Porsche Wolf Henzler dołączy do ekipy Alex Job Racing. Jörg Bergmeister będzie ścigał się w zespole Park Place Motorsport, a Patrick Long wystąpi w barwach Black Swan Racing.

Ze względu na liczne zgłoszenia od prywatnych zespołów z całego świata Porsche postanowiło zwiększyć produkcję 911 GT3 R i dostarczyć niemal 40 samochodów.

por-spo5

Fabryczni kierowcy będą ścigać się na całym świecie

Porsche kontynuuje tradycję wspierania fabrycznych zespołów rywalizujących za kierownicą 911 GT3 R poprzez uczestnictwo kierowców fabrycznych. W rezultacie Jörg Bergmeister wystartuje w wyścigach japońskiej serii Super GT, Patrick Long dołączy do zespołu Effort Racing w mistrzostwach Pirelli World Challenge. Wolf Henzler po raz kolejny weźmie udział w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring w barwach Falken Motorsports.

Fabryczne starty 911 GT3 R w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring

Wraz z doświadczonym zespołem Manthey Racing firma Porsche wystawi w najpopularniejszym samochodowym wyścigu 2016 – 24-godzinnym maratonie na torze Nürburgring – dwie nowe „911” GT3 R. Każdą z nich poprowadzi czterech kierowców fabrycznych. Bazujący na siódmej generacji legendarnego Porsche 911 model został zaprezentowany przy okazji zeszłorocznego 24-godzinnego wyścigu na tym torze. Swoje możliwości na Północnej Pętli pokazał już w pierwszym testowym występie w październiku, zdobywając trzecie miejsce w ramach długodystansowych mistrzostw VLN Long Distance Championship.

Porsche rozszerza program wspierania młodych talentów

W sezonie 2016 Porsche wzmocni prowadzony z sukcesami program wspierania młodych zawodników. Niemiec Sven Müller (23) i Włoch Matteo Cairoli (19) otrzymają po 200 000 euro wsparcia na poczet startów w kolejnym sezonie pucharu Porsche Mobil 1 Supercup. Do programu dołączają też nowi uczestnicy. Dennis Olsen (19) z Norwegii zrobi pierwszy krok w kierunku kariery profesjonalnego kierowcy wyścigowego i weźmie udział w pucharze Porsche Carrera Cup Deutschland.

por-spo6

Francuz Mathieu Jaminet (21), wicemistrz francuskiej edycji Carrera Cup, jako Junior Porsche wystartuje w przyszłorocznym sezonie Porsche Mobil 1 Supercup. Tak jak w ubiegłym roku, młodych zawodników na torze i poza nim wspierać będzie były kierowca fabryczny Porsche, Sascha Maassen.

Ryan Dalziel zwycięzcą tegorocznej nagrody Porsche Cup

Zdobywcą tegorocznej nagrody Porsche Cup, trofeum dla najlepszego prywatnego kierowcy, jest zawodnik ze Szkocji – Ryan Dalziel (33). Swój upragniony puchar odebrał on z rąk Wolfganga Porsche, Przewodniczącego Rady Nadzorczej Porsche AG. Ponadto otrzymał 400-konne Porsche 911 Carrera 4S o wartości ponad 165 000 euro.

Dzięki sukcesom w mistrzostwach Pirelli World Challenge, w których w klasyfikacji generalnej wywalczył trzecie miejsce za kierownicą 911 GT3 R zespołu Effort Racing, w sezonie 2015 zdobył 5580 punktów. Drugi w stawce Klaus Bachler otrzymał nagrodę pieniężną w wysokości 30 000 euro, a trzeci Marco Seefried wygrał 25 000 euro. Puchar Porsche Cup jest przyznawany od 1970 roku w oparciu o ideę Ferry’ego Porsche.