Porsche AG we współpracy z firmą Tesa SE opracowało nowy proces produkcji w swojej siedzibie w Zuffenhausen. Pozwala on na znaczne skuteczniejsze uszczelnienie otworów zapewniających dostęp do wszystkich wnęk nadwozia podczas lakierowania.
Otwory te są niezbędne dla zapobiegania korozji. Innowacyjne rozwiązanie polega na zastąpieniu plastikowych zatyczek wykrojami uszczelniającymi. W 100% elektryczne Porsche Taycan to pierwszy samochód na świecie produkowany z wykorzystaniem tego procesu. Robot w pełni automatycznie, szybko i niezawodnie, rozmieszcza ponad 100 wykrojów uszczelniających, zabezpieczając w ten sposób otwory w nadwoziu i optymalizując efektywność produkcji Porsche.
Zobacz także:
– Innowacja zawsze była siłą napędową naszego komercyjnego sukcesu – powiedział Albrecht Reimold, członek zarządu Porsche AG odpowiedzialny za produkcję i logistykę. -Trzeba torować drogę dla nowych innowacji – a to wymaga odwagi i twórczej wolności. Zadaniem kierownictwa jest dbanie o tę atmosferę w codziennej pracy.
Wprowadzeniem wykrojów uszczelniających zajmuje się Porsche Innovation Management; do lipca 2020 r. wyeliminowano ponad dwie trzecie z około 150 korków w lakierni modelu Taycan. Do lata 2021 r. podobna zmiana czeka lakiernię w zakładach w Lipsku.
– Ważne, by nie mylić naszego rozwiązania z biurowymi taśmami Tesa – wyjaśnił Dirk Paffe, odpowiedzialny za wdrażanie innowacji jako szef planowania procesów w lakierniach. – Specjalne wykroje uszczelniające Tesa dają się zdjąć tylko z dużym wysiłkiem. To trwałe rozwiązanie, które radzi sobie również z naprężeniami spowodowanymi ruchem pojazdu i wytrzymuje dłużej niż wynosi cały okres jego eksploatacji.
Przede wszystkim innowacyjne rozwiązanie odciąża jednak pracowników: zastosowanie wykrojów Tesa wyeliminowało żmudny etap, w ramach którego w czasie jednej zmiany do otworów w nadwoziu trzeba było wcisnąć nawet 3600 korków. Obejmowało to również pracę ponad głową montażysty. Co więcej, nowe wykroje zapewniają korzyści w zakresie logistyki i zmniejszają stopień skomplikowania – wykrój w jednym rozmiarze może służyć do zakrycia wszystkich czterech typów otworów. A przy grubości zaledwie 1 mm wykroje ledwie wystają poza obrys, podczas gdy korki wystawały z nadwozia nawet na 6 mm. Za niezawodne rozmieszczenie wykrojów odpowiada specjalny robot.
– Ponad 20-letnie doświadczenie firmy Tesa z ręcznym przyklejaniem wykrojów uszczelniających podczas montażu wykorzystaliśmy do opracowaniu wykrojów do automatycznego uszczelniania otworów – powiedziała dr Ute Ellringmann, menedżer segmentu rynku firmy Tesa odpowiedzialna za uszczelnianie otworów. – W rezultacie nanoszenie naszych wykrojów uszczelniających jest perfekcyjne, jeśli chodzi o uzyskanie maksymalnej jakości i efektowności procesu”.
Porsche Innovation Management – zarządzanie innowacjami w Porsche
Kluczowym kryterium dobrych pomysłów w Porsche jest przyszła rentowność firmy. Właśnie dlatego w 2016 r. powstała jednostka Porsche Innovation Management (z ang. zarządzanie innowacjami w Porsche). Elastyczny zespół projektowy aktywnie poszukuje nowych rozwiązań, zapewnia im finansowanie i już na wczesnym etapie poddaje wewnętrznym testom. Znacznie wykracza to poza transfer know-how ze świata wyścigów do produkcji seryjnej. Wspieranie innowacji jest mocno zakorzenione w strategii Porsche 2030 i uchodzi za zagadnienie przekrojowe, istotne we wszystkich działach oraz spółkach zależnych zarówno w Niemczech, jak i za granicą.
Oprócz kwestii związanych z produkcją i rozwojem zarządzanie innowacjami obejmuje swoim zasięgiem również główne, nowatorskie kwestie: transfer w kierunku elektromobilności, zrównoważony rozwój oraz wpływ cyfryzacji na firmy, klientów i produkty. Pomysł, który ma potencjał, by stać się innowacją Porsche, powinien zasadniczo spełniać trzy kryteria: musi być oryginalny i niepowtarzalny, przynosić korzyści klientowi i wnosić rzeczywistą wartość do firmy. Finansowaniem objętych jest od 80 do 100 projektów rocznie, a około 70% z nich ostatecznie przechodzi do fazy rozwoju.